Välimerelle mennessä aloitus Sveitsin Aarausta, sieltä vapaa reitin valinta mutta Thun suuntana.
Thunista Martignyyn, vaikkapa Chateau d' Oexin kautta. Martignyn jälkeen tulee ensimmäinen sola,
Col de la Forclaz 1527m. Sieltä maisemia ihaillen St.-Gervaisnin kautta eteenpäin ja Flumetista
Beaufort Trainin kautta Broug-St-Mauriceen. Pikku pätkä Sveitsiin päin ja Val-d'-Isern läpi ja
Col de L'Iseranin yli, mikä on reitin toiseksi korkein sola 2770m. Seuraava etappi on lännen
suunnalla St.-Michel-de-Maurienne, mistä etelään Col du Calibierin 2556m yli.
Tullaan Col du Lautaretin kautta Brianconiin, mistä pikku pätkä taas Sveitsin suuntaan ja alkaa mielestäni
reitin paras osuus. Kierros Col d' Izoardn 2361m, kautta Guillestreen ja edelleen Col du Vars 2111m
yli kohti Barcellonettea. Kuitenkin jo Jausiersista käännös Col de la Bonetteen, mikä on korkein
sola reitillä 2802m.
Sen jälkeen on edessä pelkkää alamäkeä, menee sitten suoraan Nizzaan tai jatkaa mutkateiden
ajamista Meri Alpeilla. Meri Alppien tiet ovat helpompia, mukavampia ja ajettavampia kuin
pohjoisemmassa olevat. Maisemat ovat erilaisia mutta eivät huonompia.
Useamman kerran olen tuota reittiä yrittänyt ajaa mutta muistaakseni onnistunut vain
kerran molempiin suuntiin. Muulloin on pitänyt valita kesken matkan toisin, sään tai
tietyön takia. Viimeksi olen ajanut Iseranin yli 2014 lokakuussa.
Maisemien ihailuahan tuolla ajelu pääasiassa on, ellei ole kiipeilyvarustusta mukana.
Aarausta Välimeren rantaan menee minimissään kaksi ajopäivää, silloin pitää jo ajaa
lujaa ja vaihde vaihtuu keskimäärin 100m välein. Kolme päivää tai enemmän olisi
hyvä varata. Jos reitti on tukossa, matalampia ja ajettavampia solia on lännempänä
esim. Col du Madeline, Col du Glandon ja -Croix de Fer.
Jos joku ihmettelee että löytyy erilaisia korkeuslukemia niin myös mainostajat ovat
vaikuttaneet ilmoitettuihin korkeuslukemiin. Solia on myös korotettu markkinointimielessä,
esimerkkinä la Bonette, mihin on tehty kiertotie, että siitä on saatu korkeampi.