Maalaus on varmaan ollut "hyvä idea" valmistuslinjalta kun hiekkavalumuotit olivat kuluneet ja valupinta mitä sattuu.
Tänään oli juuri juttua yhden Stonen omistajan kanssa pilaantuneesta maalipinnasta. Oikein muuta hyvää keinoa ei ole kuin irrottaa moottorin rungosta ja tehdä mekaaninen maalinpoisto. Aluksi voi helpottaa maalinpoistoaineella niitä kohtia mitkä ovat vielä hyvin kiinni.
Yritin haulla etsiä yhtä aiempaa keskustelua jossa joku kertoi että sai mustamaalauksen kohtuullisen hyvään kuntoon. Jotenkin jäi muistiin että oli tehnyt maalinpoiston teräsharjoilla.
Yhden moottorin olen mustasta maalista puhdistanut. Se tosin edellyttää mun laitteillani että moottori on purettu pieniksi palasiksi ja jokainen osa puhdisteaan erikseen.
Kotikonsteista kokonaisena puhdistamiseksi, teräsharjauksen ohella, voisi olla joko hiilihappojääpuhallus (ei peittämistä, ei juurikaan haitallista pölyä ja moottori saa olla kokonaisena) tai soodapuhallus. Siinä pitää imu, pako ja huohotusaukot peittää hyvin sekä ne kohdat johon puhallusta ei haluta osuvan.
Hiekka- ja lasikuulapuhallus yhdistettynä tulee tällaista:
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyoran-moottorin-ulkopinta-kunnossa.htmlJos haluaa ryppymaalin uudelleen, sellaisen joka pysyy, on se tehtävä kohta alumiinipinnan puhdistuksen jälkeen. Oksidoituneeseen pintaan tarttuma on huonompi. Hiekkapuhalluspohja olisi ehkä paras maalauspohja.