Kirjoittaja Aihe: Ultraäänipesuri  (Luettu 3640 kertaa)

GuzGuz

Ultraäänipesuri
« : Helmikuu 10, 2016, 21:34:19 ip »
Pari mainintaa on ollut kirjoituksissa, mutta laitetaan nyt omana aiheena.
Ammattiversiot aiheesta on sen verran hinnakkaita, että tuli ostettua Bilteman kiinalainen 2,5l vetoinen:
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen-ja-peseminen/Koneet/Ultraaanipesuri-70-W-2000031681/
Samaa mallia näkyy olevan maailmalla monella merkillä ja netissä testailuja tuli luettua.

Tekniikkahan on teollisuus ja labrakäytössä ollut jo pidempään.
Katsotaan nyt sitten mihin tuosta on.
Pyörää purkaessa tulee vastaan osaa joissa kolojen putsaus on hankalaa ja siitä heräteostos.
Pointina mulla myös kun ei juoksevaa vettä, että mukavampi kerätä rasvat veden päältä kuin kerryttää ongelmajätteisiin liuottimia.
Ja jää naarmuttamatta ainakin puhdistusvaiheessa.
Etuja myös on että muovi ja kumiosat ei pahastu putsauksesta (riippunee liuottimesta).
Minkä huomasin nettitesteissä, niin monesti laittoivat Pine Linea pesuriin.
Eli mäntyöljystä tehtyä liuotinta.
Kaikkien tuntema Tolu on just sitä.

Pyörän purku on vasta alkuvaiheessa ja en ole vielä edes kokeillut laitetta.
Eiköhän sinne osia päädy kun pääsen kunnolla työvauhtiin pyörän remontissa..
Ja hankalasti putsattavia kitaran osia.

motomatti

Vs: Ultraäänipesuri
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2016, 21:47:09 ip »
Ultraäänipesuri on ihan kiva laite ja tekee töitään samalla kun sen omistaja vetää lonkkaa tai tekee muuta raskasta.
Mutta paria ohjetta pitää noudattaa orjallisesti: Käytä aina koria. Laitteen pohjalle tai seinämää vasten ei saa laittaa mitään. Toinen asia on että pitää miettiä kaksi kertaa jos aikoo käyttää liotinta jolla on haihtumisominaisuus. Haihtuu aika vilkkaan.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2016, 23:20:22 ip »
On helppo testata toimiiko laite: roikottaa pesussa alumiinifolion palasta (ei tietenkään saa koskea laitoihin tai pohjaan). Jos folioon tulee reikiä, laite toimii oikein.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

aj@

« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2016, 10:26:16 ap »
Ostin ekan Kiinasta. Tuli väärällä pistokkeella. Pari kellon metalliranneketta ja vissiin kolme kultaketjua kesti. Poistoon. Lidlillä oli tarjous ja hain pois. En ole vielä kokeillut. Idea on hieno, mun kolmellakympillä ei laatua saa, mutta yli 6 minuuttia olisi suotavaa.

TunturiTT

« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2016, 11:09:52 ap »
Mulla on se Lidlin kolmenkympin kone sirissyt jo muutaman vuoden. On kyllä toiminutkin.

Junkers

« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2016, 12:07:45 ip »

Kiinalaisia ne nykyään tuppaavat olemaan melko monet laitteet. Laatu vaihtelee ja toimivan laitteen saaminen on välillä "korkeemmas kärees". Toisaalta  kuluttajan asema on monissa liikkeissä melko hyvällä tolalla ja jos on saanut viallisen laitteen, se yleensä vaihdetaan mukisematta uuteen. Yksi parhaista tässä suhteessa on kokemusteni mukaan Bauhaus ja sen viiden vuoden takuu. Ostin aikanaan yhtä isompaa remonttia varten sieltä Herkules-merkkisen märkä-/kuivaimurin, jolla tein yhden suurehkon remontin rakennussiivoustyöt. Homman tultua valmiiksi ajattelin  ostaa imuriin uuden paperisen suodattimen. Pari kertaa kävin niitä hyllystä katselemassa. Kun niitä ei löytynyt kysyin asiasta myyjältä, joka sanoi, ettei sellaisia suodattimia enää saa heiltä. Kun kysyin, mikä neuvoksi, myyjä sanoi, että voin palauttaa laitteen heille takaisin ja saan maksamani hinnan takaisin tai voin saada heiltä uuden vastaavan tuotteen. Mitään ongelmaa ei ollut siinä, että imuri oli melkoisen käytetyn oloinen, riitti kun kaikki tarvikkeet olivat tallella.

Tuollainen Bilteman pesuri on ainakin minulla toiminut hyvin mm. ruohonleikkurin kaasarin pesussa. Tästä on juttua toisaalla tuolla työkalupalstalla.

motomatti

« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2016, 13:14:36 ip »
Vaikka uä-pesin onkin varsin pätevä laite juurikin muodoiltaan monimutkaisten osien suhteen niin pari poikkeamaakin sen ominaisuuksissa on. Kattilakivi, hapettuma tai muu oikein kova saostuma, esimerkiksi kaasuttimen suuttimessa tai kanavassa, ei irtoa ilman varovaista mekaanista työstöä.
Toinen mikä ei lähde on pehmeät kumimaiset ainekset. Jotkin saostumat, pehmennyt maali ja esimerkiksi maantiepiki on poistettava sopivalla liuottimella ensin. Riippuu tietysti laitteen tehosta ja pesuaineesta mutta käyttökokemuksia on tässä lajissa karttunut.

Itse olen käyttänyt pesuaineena vettä ja siihen lisättyä uä-pesuainetta.

Poikkeuksena liuottimen käyttö joidenkin osien kohdalla. Liuotinta pieneen erilliseen ohutseinäiseen astiaan ja pestävät osat myös. Sitten astia painetaan pesurin nesteen sisään ja astian seinän läpi kulkeva värinä siirtyy liuottimeen. Liuotin voi tällöin alkaa haihtumaan vauhdilla. Itse olen käyttänyt lamppuöljyä. Ei haihdu kovin nopeaan eikä haise kauhean pahalle.

TunturiTT

« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2016, 15:22:23 ip »
Taitaapi nuo pehmeät aineet absorboida värähtelyn itseensä, jolloin haluttu pesutulos on saavuttamattomissa.

edit: tupa -> tulos. Ennakoiva tekstintuotto taas ennakoi omiaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2016, 10:43:32 ap kirjoittanut TunturiTT »

GuzGuz

« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2016, 08:12:43 ap »
Alkukokeilut on käyty.
Ei mikään ihmeiden tekiä ole, mutta pesee joitakin pintoja niinkin hyvin ettei tavallisilla liuotitinpesuilla lähde.
Takajarrusatula upposi melkein kokonaan kylpyyn irroittamatta ja vaikka kuinka hinkkasin, niin Brembon pinta jäi huomattavasti vaaleammaksi ua-pesurin käsittemältä osalta.
Kuvassa jarrun tukikolmio 24min käsittelyn jälkeen.
Aika pieni on tuo 2,5l harrastekippo, olisi kannattunut ostaa ammattilaatua joku 5litrainen, mutta nyt mentiin perinteisen kaavan ensin halpa ja sitten työkalu mukaan.
Saamari kun kerroin laitteesta kaverilleni jolla metallipaja, niin kertoi rakentaneensa isoja vastaavia teollisuuskäyttöön ja olisi osien hinnalla toteuttanut sopivan kokoisen.