Näissä ei ole taannehtivaa lainsäädäntöä.
Kun pykälä tulee voimaan niin sen päivämäärän jälkeen myytävän on oltava kyseisen normin täyttävä ajoneuvo. Riittää Suomessa että on paperilla kyseinen tieto. Asiaa ei testata. Vanhoilla pyörillä saa tupruttaa kuten ennenkin. Kullakin "vuosikerralla" on tietysti omat rajoitteensa tässä suhteessa. Lähinnä on kyse melupäästöistä.
Itselä on ollut Euro3-pyörä nyt kymmenkunta vuotta. Toimi jo uutena aivan hyvin mutta koska oli mahdollisuus ja jonkinlainen käsitys siitä miten kyseisen tilavuuksisen moottorin voi saada toimimaan paremmin niin toki vein tekniikkaa siihen suuntaan. Sekin onnistui 90 prosenttisesti vain omalla kotisohvalla istuen. Vain muutama minuutti meni aikaa tiedonsiirtoon tietokoneen ja moottorinohjauksen välillä.
Poikkeuksena ylläolevaan voi olla mahdollisuus EU:n Komission antama poikkeuslupa kaupallisista syistä.
Kuten oli Euro3:n voimaantulon jälkeen: japanilaisvalmistajien ei tarvinnut normia noudattaa koska heillä oli varastossa ennen normia valmistettuja pyöriä myymättä. Myivät niitä sitten "ylivuotisina" useamman vuoden ajan eikä lainkaan norminmukaisia.
Se asetti eurooppalaiset valmistajat heikkoon kilpailutilanteeseen.
Kuriositeettinä mainittakoon että kyseinen markkinalupa "löi korvalle" japanilaista moottoripyöräteollisuutta kun norminmukaiset laitteet jatkossa olivatkin totuttua kalliimpia ja ostajat osin suuntasivat eurooppalaisten pyörien pariin. Asia rasittaa edelleenkin: ei ollut paljoakaan uutuusmalleja tarjolla kaukoitäpyöräosastoilla.
Viime vuonna myytiin Suomessa 3500 moottoripyörää kevytmoottoripyört mukaan luettuina.
Asia erikseen on moottoripyörille tuleva uusi vuotuinen vero joka koskee moottoripyörän omistamista. Se rokottaa niin vanhojen kuin uusienkin pyörien käyttäjiä eikä siitä pääse eroon kuin luopumalla moottoripyörästä. Siis vastaava vero kuin on jo autoille.
Em. ajoneuvovero moottoripyörille ei ole täysin selvillä vielä. Siitä mietitään vielä mm. veroperustetta että onko se kiinteä kaikenlaisille pyörille vai perustuisiko se painoon tai johonkin muuhun selkeään seikkaan. Päästötietojahan ei ole kuin aivan viimevuisien pyöristä. Veron määrä on sekin auki eikä voimaantulopäivästäkään ole muuta tietoa kuin että "ihan lähivuosina".
Tässä asiassa on moottoripyöräjärjestöillä vielä mahdollisuus neuvotella veron määrästä ja verotusperusteesta. Smotolle ja MMAF:lle tämä aiheuttaa merkittävää kuormitusta muiden asioiden ohella.
Poliittinen paine verotukselle on melko suuri koska moottoripyörät ovat vapaa-ajan välineitä eivätkä siten kovin tarpeellisia. Tämänhän te olettekin jo lukeneet:
http://www.smoto.fi/wp-content/uploads/2015/04/Vaikutusarvio-Muistio-verot-web-5.11.2015.pdf