Kirjoittaja Aihe: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.  (Luettu 21069 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #15 : Tammikuu 28, 2016, 17:26:32 ip »
Äkkiä katsoen rahtifirmoilla olisi hommassa virtaviivaistamista.
Eiköhän niillekin lähetyksen kierrättäminen tai terminaalissa seisottaminen aiheuta kustannuksia.
Suora ja nopein reitti lienee edullisin.

Sitten kun käy terminaalissa, viimeksi DHL:n, "paskaduunissa" olevat pojankoltiaiset olivat ylimielisiä ja jos jotain kysyy niin sällilauma jalkautuu välittömästi hallin puolelle näkymättömiin ja penaalin tylsin kynä jää tavaamaan sitä koodia joka kertoo mikä paketti ja kenelle lähetys kuuluu. Viimeksi selitti mulle että olisin ottanut kuvan siitä sähköpostivahvistuksessa olevasta viivakoodista puhelimella niin hän voisi sen sitten skannata. Tulin kertoneeksi että en sellaista laitetta omaa että tavaapa vaan tätä koodia ja etsi se tavara. Kerroin vielä että tavara musta, pyöreä ja siinä on iso reikä keskellä.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2016, 17:37:39 ip »
Oletko Pekka yhtä malttamaton kuin se saaristolaisukko joka tilasi postin kautta keskiviikkona olutta ja tivasi, että onko se varmasti kustavissa perjantaina?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #17 : Tammikuu 28, 2016, 19:45:02 ip »
Tuosta Matin tarinasta tuli mieleen, kun tilasin joskus erään moottorin Matkahuollon kautta. Se ei sijainnut siinä hyllypaikassa, kun oli mulle ilmoitettu, koko homma meni plörinäksi. Hakkasi koodin varmaan kymmenen kertaa koneelle ja kävi toteamassa hyllypaikan tyhjäksi. Ehdotin jo, että mennään etsimään, kyllä se vastaan tulee. Mulla oli kuitenkin lähettäjältä tuntomerkit. Ilman mitään oma-alotteisuutta, tämä homma oli kaatumassa tähän. Onneksi paikalle lipui toinen työntekijä, joka kertoi että oli siirtänyt öljyisen pahvilaatikon hyllyn päähän, juuri sen jota tuo lammas oli käynyt kymmenen kertaa katsomassa. Onneksi löytyi, olisi nimittäin lähetetty parin viikon päästä lähettäjälle, takaisin Rovaniemelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #18 : Tammikuu 28, 2016, 19:49:28 ip »
Hehee, usein homma kustaan juuri täällä Suomessa, nytkin käynee niin että, paketin
kuljettaminen Turusta Kouvolaan kestää kauemmin kuin Saksasta Suomeen.
Nyt ainakin tiedän että paketin joutuu noutamaan ilmeisimmin Valintatalosta, ei tule
kotiin saakka. Kallis rahti tuntuu samalla entistä kalliimmalta. Itepähän tilasin.

Se onko sillä toimitusajalla tässä merkitystä on toissijaista, kunhan nyt tulisi ehjänä perille.
Toisaalta kun moinen palvelu on tarjolla, on siitä jotain viihdykettä jos ei muuta. Joskus
paketit tekevät melkoisia mutkia tänne tullessaan, tulee kierrettyä useampi Euroopan maa
ja käy aina välillä Sveitsissä. Noin kuulemma on saanut kierrettyä EU:n tullit ja alvit.

Mitä malttamattomuuteen tulee, tämä säie taitaa olla ensimmäinen Gruppon foorumilla
missä käsitellään toimitusaikoja ulkomailta. On kotimaiset toimittajat Guzzi-tavaralle
kadonneet?
Tuolla toisella harrastefoorumilla on hätäisempää porukkaa, jos ei ole kampe näpeissä
tilausta seuraavana päivänä, ei siitä kaupasta enää mitään voi ostaa. Englannista tilaavat
sitten 20h toimituksella, ja toimitusaika on heillä ainakin omien sanojensa mukaan pitänyt.
No, ei minun varat riittäisi moiseen.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #19 : Tammikuu 28, 2016, 21:17:11 ip »
Lainaus
Onko kotimaiset toimittajat Guzzi-tavaralle kadonneet?

Jotain pientä olen nykyiselta maahantuojalta ostanut. Lähinnä näön vuoksi. Hieman ihanan kallista ja aikaa menee kun joutuvat tilaamaan. Stormilla on huolto- ja kulutusosista melko runsas listaus. Myös Motonetillä. Biltemalla vain jotain pientä eikä ihan parasta. Jotakin tavaraa myös Nakkilan Pyörästä ja Moposta.

Stormilla, ainakin Tampereella, ovat tiskin takana palvelevat tytöt ja pojat oppineet jo palvelemaan meikäläistä. Vielä viisi vuotta sitten olivat ylimielisiä eivätkä tunnistaneet Guzzin osaa jos se ei ollut tietokoneella. Joskus on pitänyt ostaa Yamahan tai BMW:n merkillä Guzzin osia. Ovat parantaneet myös nettikauppaansa jota tosin en käytä koska myymälä näkyy asunnon ikkunasta katsomalla.

Motonet on myös parantanut kovasti listaustaan Guzzin osista viime vuosina. Mutta monet osat pitää etsiä jonkin automerkin osina. Mutta ne eivät ole huolto-osia vaan varaosia. Ei Guzziin ole tehty kaikki osat Guzzipajassa vaan niitä löytyy muilta valmistajilta ja siten myös muista ajoneuvoista.

Heinolla on kuitenkin pari vahvaa piirrettä: Lahtisen Seija on heillä töissä ja tietää Guzzeista ja yleensäkin moottoripyörätekniikasta todella paljon. Älkää aliarvioiko. Toisena vahvana lenkkinä Wikströmin Guy. Tietää Guzzin asennuksesta ja huollosta enemmän kuin muu Heinon väki yhteensä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #20 : Tammikuu 28, 2016, 21:35:09 ip »
On lähinnä kuluvia osia suomalaisilla toimijoilla. Guzzi spesifistä kamaa saanee parhaiten ulkomailta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #21 : Tammikuu 28, 2016, 22:46:19 ip »
Lainaus
On kotimaiset toimittajat Guzzi-tavaralle kadonneet?
Kukaan tai mikään ei ole niin julma kuin yksityinen kuluttaja. Vain ja ainoastaan oma mielipide ratkaisee ja päätöksen voi tehdä yksin ilman mitään ulkopuolista vaikutusta hiiren klikkauksella omassa rauhassa. Ammattiostajilla tai yrityksillä yleensä voi olla erilaisia muita perusteita ostaa toisella tavalla. Vaikka vuosialennukset, luotettu laatu ja toimitusketju, erilaiset ympäristö- ja eettiset arvot jne. Olen siinä käsityksessä että suuri enemmistö kuluttajia ostaa sieltä mistä kulloinkin saa halvimmalla. Toki muutkin asiat mahdollisesti vaikuttavat. Näin sitten muotoutuu muutama suuri eurooppalainen tavarantoimittaja joilla on riittävästi pääomaa ja vakiintuneet toimintatavat palvella hyvin. Ei liene mahdollisuuksia, osaamista tai haluja (rahaa saa helpommalla muulla tavalla) kotimaisten kilpailla näiden suurten kanssa.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #22 : Tammikuu 29, 2016, 16:35:14 ip »
Olen vuosikausia seurannut ja miettinytkin mihin perustuu moottoripyörän ostajan valinta.

Ympäristön eli kavereiden mielipide on yleinen vaikuttaja valintaan. Mitä etuja siitä on: kavereille se että toinen ei ainakaaan pääse leuhkimaan valinnallaan vaan sulautuu hyväksyttävästi massaan. Sama toisinpäin. Tasapäistä ja demokraattista pienen piirin pyörintää. Samalla voidaan ylenkatsoa muita. Jopa demonisoida: "niissä" on sitä ja tätä vikaa eikä osiakaan saa. Jne. Tämä tiivistää kaveripiiriä ja vahvistaa parhautta vaikka vian sattuessa voikin pyörä seisoa korjaamolla viikkoja kun osan toimitus kestää. Henkistä tukea on kuitenkin tarjolla.

Kun valinta on hyvin valtavirrasta poikkeava (mutta ei sen kalliimpi tai halvempi kuin em kavereiden pyörät) on se edellämaituista ensinnäkin naurettavaa ja voimakkaan arvostelun alaista. Jos sitten ilmenee jotain ongelmia on ympäristön asenne yleensä kielteinen. Jos vastaavasti ei ole ongelmiä mutta henkilö ei satu muutamaan päivään/viikkoon poikkeamaan "porukoissa" on oletus että pyörä on rikki.

Jos taas hankkii erittäin kalliin pyörän (vaikka sosiaalinen asema ei sellaista näennäisesti mahdollistaisi) on sekin ongelmallista. Edesottamuksia seurataan tarkalla silmällä ja porukoihin ei pääse. Pidetään omituisena.

Edellä kuvatut kuviot toistuvat jatkuvasti ja edelleenkin. Lähinnä nuorten miesten parissa. Ikääntyneemmät eivät paljoakaan jaksa välittää siitä mikä pyörä tai minkä kokoinen kullakin on kulloinkin alla vaan henkilön persoona ratkaisee enemmän. Myös pitkää motorismihistoriaa arvostetaan. Näin on tyypillistä järjestäyneissä MP- ja MC-kerhoissa. Moottorikerhoista en tiedä kun en ole koskaan kuulunut. Siellä taitaa olla esimerkiksi kilpailumenestys yksi mittareista.

Moottoripyörän valintaan siis vaikuttavat useinkin:

1. Hinta.
2. Saatavuus ja todettu tai oletettu huollon saatavuus.
3. Ympäristön mielipide/sosiaalinen asema.
4. Saavutettava status. Voi jopa kumota kohdan yksi.
5. Käyttötarkoitus. Sinänsä mielenkiintoista kun tullaan äärikyykyllä 1000 km matka kokoontumisajoon.

Listaus on siis vain omaa kokemustani ja sikäli on vekkulia todeta että pyörän käyttötarkoituksella on melko vähän tekemistä valitun pyörätyypin suhteen. Olen haastatellut useita alle nelikymppisiä herroja joilla pyörä on luokkaa kyykky/yli 150 hevosvoimaa. Valinnan on ratkaissut ensinnäkin se että kun pääsee Saksan baanalle "päästään täysiä" niin pyörän tarkoitus selviää. Valinta on siis tehty siksi että pyörällä voi ajaa muutaman tunnin elämänsä aikana "täysiä". Sporttiseen pyörään päätyminen on myös tapa osoittaa omaa viriiliyttään. Pappamallin kustomilla ajo ei välttämättä kuvasta heidän tavoitteitaan.

On myös pyöriä joilla ei ajeta kuin noin 1000 - 4000 km ajokaudessa. Joka vuosi ei välttämättä lainkaan. Painottuvat kalliisiin amerikkalaispyöriin. Se kuvastaa omistajansa arvomaailmaa ja ikävästi todeten, joissain tapauksissa, myös oman statuksen keinotekoista korostamista.

Sosiaalinen asema yhteiskunnassa voi olla myös sellainen että moottoripyörän omistamista ei siinä seurassa suvaita lainkaan mutta mielestäni se aika alkaa olla ohitse ja kääntyä jopa vastakkaiseen suuntaan. Eräässä vaiheessa ns. Vihreä liike vastusti moottoripyöräilyä sen ylellisyysstatuksen vuoksi mutta sittemmissä tutkimuksissa on voitu osoittaa että erityisesti taajamissa on moottorikäyttöisillä kaksipyöräisillä pienempi hiilijalanjälki kuin ajoneuviliikenteellä lukuun ottamatta joukkoliikennevälineitä.

Saatavuus on merkittävä etu: jos pyöriä on tarjolla omassa lähiympäristössä on helppo tavoitettavuus etu ja pelkkä helppo saatavuus voi laukaista ostohalun vaikka pyörä ei olisikaan ihan se mikä siitä oli alkuperäinen ajatus. 70-luvulla pyörä ostettiin lähimmän (rauta-, kone, auto-)kauppiaan (ainakin maaseudulla) liikkeestä vaikka ei se olisikaan ollut se jota lehdessä mainittiin parhaaksi.

Silloin kun ostin ensimmäisen uuden Guzzini vuonna -89 ihmettelivät kaveri kerholla että missä kaukana lienee liike kun eivät olleet edes kuulleet koko merkin maahantuonnista. Kerhon kirjahyllyn lehdistä löytyi kyllä Guzzimainoksia mutta olivat ne sivuuttaneet kiinnostamattomina koska kiinnostus oli ihan toisaalla. Se jossain määrin sementoi kiinnostukseni Guzzeihin vaikka olenkin jossin vaiheessa miettinyt että entäpä jos se pyörä olisikin ollut vaikka jokin japanilaismerkki? Olisinko vaihtanut pyörää aina tyytyväisenä noin 30.000 ajokilometrin jälkeen uuteen malliin tyytyväisenä kuten osa kerhokavereista tekee edelleenkin. Eräs näistä nimesikin minut guzzifriikiksi. Kuittasin että samassa ajassa sinulla on ollut neljä Hondaa ja minulla vain sama Guzzi. Se että omistaa jotain erilaista tekee friikiksi eikä se että on suurkuluttaja yhdelle "yleisesti hyväksytylle" merkille. Tämä kaveri ei tuntenut minun historiaani: vasta vähän ennen vuosituhannen vaihdetta guzziomistusvuosieni määrä ylitti hondaomistusvuosieni määrän. Seitsemänkymmentäluvulla ja kahdeksankymmentäluvullakaan ei ollut helppo törmät muihin kuin japanilaismerkkeihin. Muitakin oli mutta ne olivat hirveän kalliita.

Kerhollani on toisinaan kahvikupposen ääressä keskusteltu moottoripyöräilyn eettisistä arvoista. Aluehan on melko laaja joten suurimmalla osalla ei ollut oikein mitään sanottavaa asiaan mutta kun mentiin kapeammalle sektorille kuten luontoystävällisyyteen alkaakin mielipiteitä ilmetä. Yleiseksi käsityksekseni käydyistä keskusteluista  on että asiasta tuskin kannattaa välittää. Toisaalta arvostetaan alhaista kulutusta. Luontoystävällisyyden kasvattaminen kannattaisi siis aloittaa sieltä lompakkopuolelta.

Mielipide käyttövoimasta on myös vakaa: bensiini. Moottorityyppi pitää olla mäntämoottori ja siitä pitää kuulua ääni. Nykyiset päästörajoitukset eivät kerro nykymotoristille juuri muuta kuin että moottoreita on "kuohittu".
Ikäiseni ja nuoremmatkin motoristit ovat siis varsin vanhakantaisia. Myös elektroniikka moottoripyörissä on paholaisesta joiden puritaanien mielestä. Toisaalta sen voi katsoa olevan oppimattomuutta tai haluttomuutta ymmärtää nykytekniikkaa.

Myös se viittaa eettisyyteen että ei haluta hankkia pyörää joka on tehty tai jonka osia on tehty jossain aasialaisessa "hikipajassa". Siinäkin motiivi on hieman käänteinen: halpa osa kelpaisi kyllä mutta halpuus kuvastaa helposti huonoa laatua. Siksi halutaan maksaa enemmän sellaisesta työstä jossa työntekijää arvostetaan enemmän. Mutta asia ei kokonaisuudessaan ole näin selkeä.

Selkeä ilmiö moottoripyöräilyssä on oma perhe. Ensimmäisen lapsen tulo maailmaan vähentää tai lopettaa moottoripyöräilyä. Varsin ymmärrettävää sekä emotionaalisesti että taloudellisesti. Satsaukset halutaan tehdä perheen hyväksi ja myös vaaralliseksi arvioitu harrastus jättää. Lasten ikäännyttyä voi harrastus alkaa jälleen uudelleen. Silloin ajoneuvoksi voikin tulla kyykyn sijasta kustomi koska oma viriiliys on jo tullut todistetuksi "luonnossa".

Omassa "vanhassa" kaveripiirissä on käynyt karsintaa. Muutama edesmeno joista ainakin yhdessä oli juuri hankitun moottoripyörän hallinnan menettäminen välittömänä syynä. Kyseisen tapahtuman jälkeen kaksi kaveria luopuivat välittömästi moottoripyöräilystä kokonaan. Pari tyyppiä sanoo "aikuistuneensa" eikä heidän nykyiseen arvomaailmaansa kuulu kyseinen asia. Suurimmalla osalla kuitenkin on edelleen pyörä, vaikka pieniä taukoja on ollutkin, mutta harrastamisen malli on muuttunut. Ei enää pitkiä ulkomaanmatkoja tai käymistä kokoontumisissa. Kylillä pöristelyä kuten teininä. Paluu juurille kioskin kulmalle. Muutamalla taitaa olla pyörä vain siksi että saattaa kuulua sen avulla kerhoon ja sen sosiaaliseen ympäristöön. Ainakin yksi hoitaa alkoholismiaan moottoripyöräilemällä. Voi olla viikonkin nenänvalkaisukierroksella.

Miksi sitten itselläni on moottoripyörä. Sitä voidaan tarkastella monelta kantilta. Yksi on sosiaalinen näkökohta. Se lienee yksi ensimmäisistä vaikuttimista: asuinpaikka perämetsän takana. Piti päästä vähän vilkkaammille seuduille joutoaikoina. Tekniikka, joka läheisesti liittyy halvalla hankittuihin käytettyihin risoihin. Myös tekniikan alan opiskelu suuntasi tähän. Epäilenpä että jos en tekisi itse liki kaikkia remontteja ja huoltoja ei olisi käytännössä varaa pitää ajossa moottoripyöräarsenaalia joka edelleen, puolittuneenakin, taloudessa on.

Hankkiessani ensimmäisen kunnollisen pyöräni vasta 80-luvun loppupuolella avautui moottoripyörämatkailun maailma. Sitä se sitten on ollutkin sen jälkeen. Suurin osa lyhyitä kotimaankierroksia: 500 - 3000 km kerralla ja noin viiden vuoden välein toteutuneita Euroopan kierroksia. Joskus ihan eteläreunoille asti. Tämä asia, käytännön tekniikan opiskelun ohella, ovat kantava ajatus siitä että edelleenkin harrastan matkamoottoripyöräilyä. Vaimo harrastaa myös vaikkakin hän on myöhäisherännäinen. Tutustumisemme jälkeen hän ajoi moottoripyöräkortin minun tietämättäni. Siitä ilahtuneena ostin hänelle moottoripyörän joka autotallissa jälleen odottaa ajokautta.

Kekku oli joskus poiminut varhaisten aikojen netistä tämän huumoriksi tarkoitetun tekstini miksi pohjimmiltaan moottoripyöräilen: http://www.sci.fi/~kekku/Motomatt.htm
Mutta on siinä muutakin, kai?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #23 : Tammikuu 29, 2016, 18:13:52 ip »
Kohdat yksi ja viisi. Muilla ei ole minulle merkitystä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #24 : Tammikuu 29, 2016, 18:51:24 ip »
Robert Pirsig kirjassaan Zen ja moottoripyörän kunnossapito mielestäni varsin perustellusti osasi jakaa moottoripyöräilijät kahteen ryhmään. Toiset perehtyvät pyörän toimintaan sen ominaisuksiin ja rakenteeseen syvällisesti ja toista ryhmää ei voisi edellä mainittu vähempää kiinnostaa. Kuulun itse nähtävästi ensinmainittuihin. Jälkimmäisiä en voi itsekään ymmärtää. Heille pyörä on jokin mystinen runoratsu jonka toiminta on salaperäistä ja sen häiriöt ovat viestejä jostain toisesta ulottuvuudesta. Tai mitä lienee. Herra Pirsig koitti jälkimmäisiä ymmärtää mutta päätyi saamaan sähkösokkeja.

Joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen kirja laadun käsitteestä. Pitääpä lukea uudelleen. Edellisestä kerrasta lienee yli kaksikymmentä vuotta.

Olette varmaan huomanneet että moottoripyöriä markkinoidaan kahdella tapaa: toisia teknisiin suoritusarvoihin ja rakenteen laatuun vedoten ja toisia painottaen fiiliksen ja ulkoisen statuksen saavuttamiseen juurikin kyseisellä tuotteella.

Kieltämättä tunnen itsekin fiiliksiä ajaessani mutta ne tulevat parhaiten pintaan silloin kun olen itse ensin purkanut, kunnostanut, muokannut ja koonnut kyseisen pyörän ja päässyt sillä tien päälle. Siitä tulee ikään kuin osa itseä.
Tehdasvalmisteinenkin laite tuo fiiliksiä pintaan mutta toisella tavalla koittaen ajaessa saavuttamaan pyörän suunnittelijoiden ajatusmaailman siitä miksi pyörä toimii juuri näin tässä tilanteessa ja toisessa taas eri tavalla. Joskus tehdasvalmisteiseenkin pyörään on tullut voimakas suhde. Itseni kohdalla Centauroon. Siksi se onkin ollut helmikuusta -96 vakiokalustoa.

Hyvä ajofiilis ei siis tule hyvästä ajettavuudesta tai ylivoimaisesta tekniikasta vaan tietoisuudesta itsen ja pyörän yhteensopivuudesta.

Tätä juttua nyt tulee kun on vielä muutama kymmenys kuumetta. Yskä alkaa helpottamaan. Viikon päästä lauantaina tulee tasan kaksi viikkoa kun tauti alkoi nuhalla ja köhällä. Tallille en ole päässyt. Perse vain leviää kotona sohvalla istuskellessa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #25 : Tammikuu 29, 2016, 19:01:28 ip »
hieno teksti ihan kun päätaloa mulla japsipyöriä teinistä 1999 asti siitä asti millegt, hinta on kai tärkeä mutta sehän on pelkkää illuusiota, hinta per cc vai hinta per hv vai hinta per tunnelma vai hinta per oma halu, autoja jos kattoo niin 100 tkm ajettu 2012 mallin laguna on 12k ja avensis 20k mikä on tärkeää on jokaisen omassa päässä

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #26 : Tammikuu 29, 2016, 19:43:17 ip »
Ottihan Matti esille tuon fiiliksen, omalla kohdalla se lienee tärkein valintakriteeri.
Jos nyt jätetään viikoittaiset ruokaostokset pois (=pääelinkeino), fiilis ja tarve jonkun
kamppeen hankkimiselle syntyvät yleensä saman aikaisesti. Taustalla voi olla joku, useimmiten
vuosienkin takainen tapahtuma tai hetki, sieltä tulee se tunne, että nyt minäkin! ;D
Tässä tulee mukaan kohta 1. Ei mitään järkeä, mutta hankinta pitää tehdä jos
hinta on siedettävä. Kavereiden mielipidettä ei kysellä eikä ympärille vilkuilla.
Jos hankinta jää tuolloin tekemättä, tiedän että asia jää taustalle kytemään
ja siihen voi palata olosuhteiden muututtua suotuisammiksi.

Ja se paketti tuli kuitenkin tänään, jo ennen puoltapäivää kotiovelle.
Ennen ovat PostNordin paketit pitänyt noutaa itse. Virtaviivaistamista on kuljetuksessa tapahtunut,
sama kuljetusyrittäjä jakaa eri kuriiripalveluiden lähetyksiä.
Toimitus oli nopea ja paketin sisältö ehjä, siinä mielessä hinnalle oli katetta.
Maanantai-iltana lähti ja perjantaina aamupäivällä perillä.
 Minullakin odotukset ammentavat sytykkeitä aina aiemmista kokemuksista, pessimisti ei
 nytkään pettynyt.
Toisaalta olisi kelvannut vaikka kuukauden toimitusaika jos hinta olisi laitettu puoliksi.

Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #27 : Tammikuu 29, 2016, 21:00:48 ip »
Minähän en ole mikään motoristi, kunhan nyt jonkin lajin Guzziharrastaja, mutta
Lainaus
mielenkiintoista kun tullaan äärikyykyllä 1000 km matka kokoontumisajoon
Tuohan on just hienoa, ei tarkoituksenmukaista järkisyillä, mutta näkyy että "toi kaveri haluu ajaa tolla".  Itse ostin ensimmäisen Guzzini nähtyäni sen kaupassa (haku oli päällä). Heti iski: haluan ajaa tuolla. En koeajanut metriäkään, en kysynyt keneltäkään mitään. Ikinä en ollut Guzzilla ajanut.
Lainaus
perehtyvät pyörän toimintaan sen ominaisuksiin ja rakenteeseen
Minusta on äärimmäisen mielenkiintoista ja palkitsevaa koettaa hallita sitä "teknistä laitetta", jota moottoripyöräksi kutsutaan. Koettaa viedä sitä vauhdilla mutta riittävän kaukana turvarajasta niin että kuljettaja nauttii, oma elämä faktisesti omissa käsissä, jokaista sekuntia tunnustellen. Asiaan kuuluu että paikat ovat omien käsien jäljiltä niin pitkälle kun osaaminen ja kiinnostus riittää. Ja se säätäminen...voisiko se toimia paremmin, mukavammin, jos saisi muutaman hevosen lisää miltähän se tuntuisi...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #28 : Tammikuu 29, 2016, 21:22:50 ip »
Saavuttaisi sen flow-tilan moottoripyöräillessä, mistä Luoman Jussi puhuu, silloin olisin lähellä moottoripyöräilyn ydintä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stein-Dinseltä tekemäni tilauksen kulku.
« Vastaus #29 : Tammikuu 29, 2016, 22:17:16 ip »
Miellyttävyys ja toimivuus eivät ole läheskään aina yhtä aikaa saavutettavissa. Se olisi tietysti ihanne.

Minua on pyydetty useasti "kummiksi" kun henkilö on halunnut ostaa itselle sen ensimmäisen pyörän. Usein asia on kohdistunut noin + kolmikymppiseen mieheen jolla ei ole enää ihan pieniä lapsia ja lompakko kohtuullisesti kunnossa. Erään tapausen muistan hyvin. Oli aikanaan työkaveri. Halusin keskustella aiheesta hänen kanssaan. Kortti oli hankittu jo nuoruudessa mutta ei moottoripyörää. Kortti siis oli mutta ajotaito hyvin puutteellinen.

Toive hänellä oli noin 5000 - 8000€ hintainen pyörä. Ehdottomasti japanilainen. Hänellä kun oli kokemusta siitä koska auto, kalastusveneen moottori, vesiskootteri ja moottorikelkka olivat japanilaisia. Kaksi asiaa siis oli jo selvillä. Sitten aloitettiin keskustelu siitä tuleeko pyörä matkakäyttöön, kylänraitin pyöritykseen, pihassa seisomaan vai mahdollisesti jopa rataharjoitteluun. Siihen ei oikein ollut selvää vastausta koskä hän ei oikein osannut ajatella muuta kuin että kyydissä pitää voida kuljettaa. Melkein kaikilla pyörillä voi mutta kuinka pitkää matkaa? Alle sata kilsaa. Selvä, kaksipaikkainen peruspyörä, naku, voisi olla hyvä. Kysyin tehontarpeesta ja huippunopeudesta. Siihen löytyi vastaus heti: ainakin sata heppaa ja yli kahtasataa on päästävä. Otin siinä vaihteessa aikalisää ja kysyin että miksi pitäisi päästä kahtasataa tai kovempaa. No kun kaverit oli sitä mieltä. Oliko kavereilla sitten pyöriä.? Ei ollut.
Koska kuitenkin hinku pyörään oli ja rahaa oli niin piti tietenkin lähteä katselemaan liikkeisiin pyöriä. Katseltiin 600-luokan naku-nelikkoja mutta olivat kuulemma liian pieniä. Sitten mentiin kauppaan jossa liki kaikki pyörät olivat rekisteröimättömiä käytettyjä tuontipyöriä. Se olikin kauhistus. Ei auttaneet puheet siitä että laitteet on kokeiltu, huollettu, alhaisilla kilometreillä ja firma rekisteröi pyörän ja maksaa verot kunhan kauppa on sovittu. Ei pätenyt järkipuhe siinä vaiheessa vaikka hinta olisi ollut halvempi. Pitää olla Suomessa ensirekisteröity pyörä.

Katsottiin myös pyöriä joita arvioidulla hinnalla saisi ihan tai lähes uudesta. Liian pieniä tai liian nössöjä. Vaikeata oli. Sitten tärppäsi: eräässä pikkuliikkeessä oli 30.000 ajettu ZR 7 Kawa. Erittäin siisti rekisteröity yksilö. Myyjä ei päästänyt koeajolle ostajaa mutta minut päästi. Pyörä toimi hyvin. Kaupasta sovittiin heti.

Ajoin pyörän kaverin pihaan. Rouva ja lapset tulivat katsomaan. Kelkkakypärää kummempaa ajovarustetta ei kaverilla ollut olemassa mutta koittamaan piti päästä tuulitakki päällä. Puheet ei auttaneet. "Ihan vähän koitan" oli kommentti ja saman tien kaveri katosi Kawallaan kulman taa. Tunsin, ja kaverin rouvakin tunsi, itsensä hieman avuttomaksi. Meni muutama minuutti ja kaveri kurvasi pihatielle ja saman tien tirsalleen. Oli muuten harvinaisen pöllämystyneen näköinen. Käsi verillä ja takki sekä farkut risana. Pyörä selvisi parilla naarmulla ja katkenneella kahvalla. Rouva käski viedä pyörän sinne mistä se oli haettukin ja häipyi sisätiloihin niin että ovet paukkuivat. En ole ollut heille sen jälkeen tervetullut vieras ja työpaikan pikkujouluissa sain kuulla rouvalta kohta alkdrinkkien jälkeen kunniani. Sitkeästi kaveri kuitenkin piti pyöränsä. Yksipaikkainen pyörä riittää siinä taloudessa tänäkin päivänä. Mutta omistajansa höpötteli pihamukustaan vielä monen vuoden päästäkin.

Olen luopunut kyseisen tyyppisestä toiminnasta. Isommilla markkina-alueilla voisi siinä olla yritystoiminnan poikasta saattaa pyörä ja käyttäjä yksiin. Ja vielä sovittaa yhteen.