Tuossa linkittämässäni lambda-ohjeessa sanotaan näin laajakaistalambdasta:
Laajan seossuhdealueen vuoksi anturi
on käyttökelpoinen myös diesel- ja laihaseosmoottoreissakin.
Siirtyminen laajakaistaan toi kuitenkin reilusti lisää vaatimuksia moottorinohjausyksikön elektroniikalle.
Ainakin periaatteessa voin säätää laajakaistalambdallani öljypolttimen oikeaan seossuhteeseen. Epäilenpä että kapeakaistainenkin yleismittarilla vahvistettuna siihen käy oikein hyvin.
Kun ajatellaan öljypannun seossudetta niin siinä ei varsinaisesti tunneta rikasta eikä laihaa seosta, kuten dieselmoottorissa tiedetään olevan, vaan palamisen olisi lämmöntuoton ja kulutuksen huomioon ottaen stökiömetristä tai jopa hieman laihan puolella. Nykyisiä öljypolttimia en kovin tunne mutta ennen säädettiin ilmanottoa. Suutin valittiin polttimeen sen mukaan mikä oli lämmöntuottovaatimus. Sitten vain hienosäädettiin ilmamäärää.
Sitä en ole tutkinut onko omakotitaloöljylämmittimissä nykyään lambda hormissa antamassa ohjeita ilmaventtiilille. Lämpökeskuksissa on ainakin.
Luin myös Innovaten ohjeesta että kyseinen laite soveltuu kaikkien palokaasujen happimäärän mittaamiseen. Eli takankin, periaatteessa, saisi polttamaan puut juuri oikein. Prosessi pitäisi vain olla jatkuva eli syöttö tasainen.
Tässä, enklanniksi, on pitkähkö ja peruteellinen esitelmä diesellambdasta johdantoineen.
http://www.lambdapower.co.uk/TechNotes/Tech-12.aspVaikka klapien polttoon:
http://www.vems.hu/files/widebando2/LSM11.pdfTämä olikin laajasti itseä sivistävä keskustelu. Innostuin siis tutkimaan näin tuiskupäivän ratoksi lambda-asioita.
Lopputoteamuksena voin sanoa että lämmitettävä kapeakaistainenkin anturi soveltuu öljypannun "savun" happitoisuuden mittaamiseen. Lämmittämätönkin lambda käy jos se saadaan asennettua heti palotapahtuman jälkeen riittävän kuumaan paikkaan. Samoja laitteita ovat hyvin pitkälle.
Kun palotapahtuma on riittävän kuuma ja seos on oikea ei normaaleista polttoaineista synny niin paljon nokea että se lambdan tukkisi.