Kirjoittaja Aihe: Starttimoottorin ihmeitä  (Luettu 5869 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Starttimoottorin ihmeitä
« : Tammikuu 05, 2016, 19:29:33 ip »
Jos kauan sitten hyllyyni jäänyt toimimaton Bosch käynnistinmoottori etsiytyi työpöydälle.
Edellinen huoltaja ei oikein ole ollut ajan tasalla: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2016, 21:15:02 ip »
Se on tuo hiilipöly (tässä tapauksessa tahna) mukavaa kamaa startissa. Rouvan edeltävä Kawasaki kärsi starttivaivoista. Haarukoitiin alkuun tai starttiin. Akun vaihto ei parantanut tilannetta. Pyörä oli rakennettu startin ympärille, mutta purku se lopulta esiin. Kun avasin moottorin oli vika selvillä. Aivan tukossa hiilipölyä. Sen takia virtanen kulki koko startin läpi, ja ei tietenkään pyörinyt. Kunnon pesu ja laakerin rasvaus ja laite oli kuin uusi. Sitä en tiedä miten siinä pyörässä moottorissa niin paljon hiilipölyä oli, mutta kaikki roottorin ja kentän urakan olivat tukossa.
Siihen kun olis lisännyt noin paljon vaseliinia..
Ehkä tuota Matin esimerkkimopoa on ajateltu ajettavan amfibiona.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2016, 22:10:02 ip »
Ei muuten sitruunapohjainen allaspesuaineeni tehnyt mitään vaikutusta tuohon muhjuun. CRC:n rasvanpikapoistajalla sen sijaan lähti kohtuullisen helposti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2016, 22:24:25 ip »
Vahva pineline-liuos toimii. Mulla on sitä ja jotain vielä tiukempaa teollisuusputsaria osapesuriin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2016, 19:51:02 ip »
Nyt vasta ihmelaitteen pukkasi: omituisesti toimiva Valeon startti jossa ylimääräinen johdin.
http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-kaynnistinmoottorin-tarkastus.html

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2016, 20:56:44 ip »
Ettei olisi auton startti (pyörii eripäin )? (esim pösö tai rellu) siis se keskiosa missä kestomagneetit on
itse jouduin viime kesänä tekemään pika-korjauksen pösön magneetti osalla, mutta + ja - hiilien johdot piti keikauttaa toisinpäin että sai pyörimään Guzzin mieleiseen suuntaan
Norge, Cali 3,

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2016, 21:02:49 ip »
Sama ajatus heti mieleen. Mikä vaan lienee ylimääräisen johdon ajatus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2016, 21:06:38 ip »
Tuo eripäinpyöriminen olisi ristiriitaista sillä silloin ei ns. heittokierre olisi noinpäin ja bendixin kytkentäsuunta eriäppäiten. Nämä on kyllä ihan niin kuin pitää. Johdot vain hassusti.

Pyörimissuunta on siis takaa katsoen myötäpäivään joten Guzzin kone lähtee niinpäin tulille.

Startin pyörimissuuntaa on turha muuttaa koska pitäisi vaihtaa myös koko käynnistysmekanismin kätisyys.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2016, 21:08:29 ip »
Tuo on kyllä totta. Jos siis pyörii samaan suuntaan kuin Guzzissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2016, 21:16:42 ip »
Jep vaihdoinkin vain sen kestomagneetti-osan ja ja loput osat entisestä
Hyvin toimi koko loppukesän 4-5 tkm
Norge, Cali 3,

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2016, 21:28:02 ip »
Tuolla asennuksella tuo startti oli ennen purkua sillä erotuksella että tuo nyt irrallaan oleva johdin oli kiinni maalatussa peltisessä päätykotelossa sen M4-kierteisellä ruuvilla joka ei oikein ole kestänyt virtaa kun oli mustunut. Siitä paljolti johtui että oli käytetty paljon uretaanikittiä. Liittimiä oli taivuteltu sekä moottorin sisäpuolella että ulkopuolella.

Ei tule muuta mieleen kuin että starttiin on vaihdettu peilikuvana valmistettu roottori. Kestomagneetit ulkokuoressa eivät välitä mihin suuntaan ankkuri pyörii eivätkä siis määrää pyörimissuuntaa vaan ainoastaan ankkurin käämien suunnat riippuen siitä minkä suuntaista tasavirtaa sille syötetään. Muuta ratkaisua en keksi.

Moottorin pyörimissuunnan voi siis muuttaa virran suuntaa vaihtamalla mutta käynnistyslaite pitää vaihtaa. Solenoidi tuskin jaksaa pitää hammaskosketusta yllä kun moottori pyörii sillä vääränkätinen heittokierre tappelisi vastaan ja moottorin käynnistyttyä vaikutus olisi päinvastainen. Saattaisi jäädä startti pyörimään vauhtipyörän mukana. Solenoidin palautusjousi kun on melkoisen hento. Kierteen on tarkoitus ottaa vetoratas sisään kun voiman suunta muuttuu. Siksi startin käyttösuuntaa on hankala muuttaa.

Valeossa, jossa on alennusvaihde, ei roottorin akseli yllä kuin vaihteeseen asti. Siitä taas lähtee saman suuntainen akseli jossa on tuo heittokierre.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2016, 21:38:15 ip »
Pitää vielä lisätä että jos roottori on vaihdettu jossain aavikon laidalla on vaihtajalla ollut jonkinlainen käsitys sähkön kulusta.
Nyt poikkeuksena on vain se että + johdin meneekin maihin ja - johdin solenoidille. Lisänä siis se että solenoidi onkin maattotoiminen. Sekään ei aiheuta ongelmia kunhan startin releellä vaihdetaan johdotus niin että se maadoittaa.

Kuten moni onkin lukenut kyseisen pyörän purkamisesta juttuja niin johtosarja meni suoraan roskiin koska se oli tehty yksivärisistä johtimista ja omituisista liittimistä.

Mulla on pari käytettyä johtosarjaa hyllyssä mutta tuskin kyseinen pyörä enää pyörilleen nousee vaan se käytetään varaosiksi olemassa oleviin pyöriin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2016, 22:08:47 ip »
Ei varmaan huono ratkaisu heittää roskiin, kun kerran kaikki muukin pyörässä on jonkun sahurin askartelemaa sotkua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2016, 22:52:19 ip »
Kestomagneetit ulkokuoressa eivät välitä mihin suuntaan ankkuri pyörii eivätkä siis määrää pyörimissuuntaa vaan ainoastaan ankkurin käämien suunnat riippuen siitä minkä suuntaista tasavirtaa sille syötetään. Muuta ratkaisua en keksi.

Miksi guzzin valeo sitten pyörii väärinpäin kun vaihtaa pelkästään auton magneettitötsän eikä satu johdotuksiin?

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

GTRX-1

  • Viestejä: 13
Vs: Starttimoottorin ihmeitä
« Vastaus #14 : Tammikuu 20, 2016, 09:50:53 ap »
Se pyörimissuunta on nimenomaan kiinni siitä magneettipurkista.