Kirjoittaja Aihe: Ajovarusteet  (Luettu 20705 kertaa)

lemppari

Vs: Ajovarusteet
« Vastaus #30 : Joulukuu 31, 2015, 19:06:18 ip »
Kaksiosainen nahkapuku on mieluisin asu kesällä, istuu päällä kuin toinen iho eikä läpätä ajoviimassa niinkuin tekstiilit. Syssykeleille kalvopuku, jolloin on vaan siedettävä sitä läpätystä. Ilman ajoasua en aja, on noita yllättäviä kolhuja tullu matkan varrella. Mullakin oli valtavat ennakkoluulot merinovillaiseen kun joskus takavuosina semmoine villainen pisteli ja kutitti, mutta uudet laskettelukäyttöön tarkoitetut on sileät kuin silkki.

Nyt on ostettu nahkapuvun alle windstopper-alusasu viileämmille keleille, kokeillaan keväällä. Toistaiseksi päässä on viihtynyt avattava Schubert, kahden hirvikolarin ja yhden eteenkääntyneen vastaantulijan jäljiltä oli joka kerta potta leukaosastaan syvillä urilla. Nyt kun pyöräksi vaihtui Griso, on avopotta pilottivisiirillä ruvennut houkuttelemaan. Hmmmm......

Noi silkkiset sisähanskat on muuten hyvät myös talvella lasketellessa ja pitävät kädet todella lämpimänä. ennakkoluuloista huolimatta, taas. Aiemmin ajoin aina sileäpohjaisilla pitkävartisilla ajosaappailla, nykyään on pitkillä reissuilla pitkävartiset vaelluskengät. Ei tarvitse ahtaa mukaan niin monia eri jalkineita.
Hieman hämmästelen kesäisin yhä useammin näkemiäni paljaskätisiä motukkakuskeja, jälleen noiden moksujen opettamana. Tosin, niin paljon en ole oppinut, että käyttäisin huomioliiviä. Ei kuulu mun harrastukseeni. 
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

GuzGuz

« Vastaus #31 : Joulukuu 31, 2015, 23:05:46 ip »
Ollut hyvin tyytyväinen kolmikerroksiseen (Ravít!) hengittävään takkiin muutaman vuoden.
Menee melkein kaikilla keleillä lisäten ja vähentäen kerroksia jotain 90% ajoista. Nahkatakeilla loput tyylin (?) tähden, tai vaikka T-paidassa helteellä.
Tuossa parinsadan euron takissa saa avattua 6 vetoketjua ilmanvaihtoa lisää hihoihin, rintaa ja selkämykseen.
Ison pleksin takana on aika helppo säätää asut keliin sopivaksi.
Housuina ajofarkkujen päällä yleensä paksut nahkahousut, sadekelillä kaivan hengittävät "vedenpitävät" tilalle.
Alusasuja hyvä valikoima.
Saappaina mieleiset on hyvin rasvatut nahkasaappaat, ei kyllä rankempaa sadetta pidä, silloin "kortsut" päälle tai tai kaivaa täysin vedenpitävät (epämukavat, mutta myös rutistusjäykät) laukusta.
Jalkinepuoli on hakusessa, nahkasaappaani päälle kun kaadoin pihassa pyörän, niin nilkalle kesti 2kk ennenkuin parani vaikkei murtunut ja pisti mietteliääksi.
On vaan ollut kaikki kokeilemani niin epämukavia.
Lienee liian kovat vaatimukset että olisivat vedenpitävät, hengittävät, suojaavat ja mukavat.. En taida olla ainoa joka etsii.
Kypäränä avo visiiriNolanilla pärjännyt kaikki kelit, pleksin takana kun voi käytää visiiri ylhäälläkin ja on siinä myös nominaalinen säädettävä ilmanvaihto, vähän iso taas mukavuuden kannalta, huppua ja kauluria mahtuu jos kylmään.
Mukavat nahkahanskat, toiset lämpimät vedenpitävät ja villahanskat alle jos tarpeen, jos ei sekään riitä niin kahvalämmittimet päälle.

Sen verran mukavuuden haluinen että ei oikein koskaan ole ollut huonoa ajo-oloa lämpötilojen kanssa, kun hetkellisesti.
Yleensä niin sattuu kuumalla kun maantieltä kaupunkiin, oppinut pysähtymään ajoissa keventämään asua ja toisin päin.
Pikku pakkasellakin pärjännyt hyvin.
Se on toi mp ajo niin viihtymisen kohtia, että runsaat varavarusteet usein mukana varsinkin pidemmät reissut ja siksi pyörässäni niin usein myös kaikki laukut kiinni ja tarvittaessa kantaa lisäputkikassia jne.
Cali on siitä mukava ratsu, ettei kevyen kuskin kanssa oikein ominaisuudet hetkahda miksikään vaikka täysmatkakuosissa.
Eikä kevyt tapenkkiläinenkään jonka vastaavat varusteetkin saa mahtumaan kyytiin.

Kuvassa kuivataan "vedenpitäviä" ajovarusteita laukkuja myöden pari sataa kilometriä ihan täysillä vettä taivaalta jälkeen.
Nuotio viereen ja parit totit, niin kyllähän nukkui hyvin ja niin pitkään että sääkin oli jo aurinkoinen. Hyvä reissu tulee pitkälti siitä että on mukava olla.

Machiavelli

« Vastaus #32 : Tammikuu 06, 2016, 02:33:52 ap »
  ja jos joku osaa sanoa miksi tyypit ajaa ilman hanskoja. justiin nämä viiskymppiset luuserit joihin itsekin kuulun...viime kesänäkin kun ajelin Haltialan tilalle niin kelasin että olen katoavaa kansanperinnettä hanskoineni.... ja suht tuoreena kutsimiehenä bongasin pari "meidän firman" ukkoa, harmi ettei mulla ollut minkäänlaisia tunnuksia eikä muita tunnisteita jotta joku olisi tunnistanut, tuonne ameriikanosastolle olisin varmaan kuulunut, partoineni ja poninhäntöineni... vaan kun ei tuo HooRee ole mun juttu....

motomatti

« Vastaus #33 : Tammikuu 06, 2016, 11:43:32 ap »
Karvaisuus ja ponnari tarkoittaa aina H-D:lla ajavaa henkilöä. Ainakin sen olen itse havainnut: naishenkilö tulee kysymään että "Sulla varmaan on H-D?" Siihen vastaan että ei ole. "Ai jaa...."

H-D:itä taas ovat kaikki mustanpuhuvat custompyörät jotka papattavat. Ainakin jos kysytään meidän taloyhtiön väeltä.

Taloyhtiön moottoripyöräparkissa mulla on parhaimmillaan ollut kaksi Guzzia parkissa. Toinen niistä varsin erikoisen näköinen. Eräs taloyhtiön asukas on ollut niistä kiinnostunut ja tulee aina jutulle kun sattuu melkein aina pihamaalla oleskelemaan. Olen kertonut hänelle tekniikasta ym. moottoripyöräilyä koskevaa.
Hän oli sitten kertonut, myös moottoripyöristä kiinnostuneelle ystävälleen, että yhdellä kaverillaan, joka asuu samassa taloyhtiössä, on erikoinen pyörä. "Ai, onko se H-D? Ei ole, vastaa tämä pihamies eikä muista merkkiä. "Jaa, varmaan jokin japsipaska." Vastaa ystävänsä.

Nämä asiat kuvastavat sitä miten polarisoitunutta on tieto jopa pinnallisesti moottoripyöristä kiinnostuneiden parissa saati sitten niiden joita asia ei voisi vähempää kiinnostaa.

Myös mp-kerhoissa, tarkoitan sekapyöräkerhoja, on tietynlainen lokerointi olemassa. H-D on ylivoimaisesti tavoiteltavin pyörä. Sitä arvojärjestyksessä peesaavat isokokoiset japanilaiset kopionsa. Niiden jälkeen tulevat eurooppalaiset kyykky- ja matkaenduropyörät. Toiseksi viimeisenä ovat omituiset pyörät jotka ovat harvinaisia merkiltään kuten Guzzi. Naurettavia ovat japsikyykyt.
Voisi sanoa että viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana arvostukset ovat heittäneet suurelta osalta toisinpäin.

TunturiTT

« Vastaus #34 : Tammikuu 06, 2016, 12:08:43 ip »
Tuosta merkkijutusta; itse kerroin joskus vuosia sitten armeija-aikaiselle kaverille ostaneeni moottoripyörän. Päässäni oli Moto Guzzi- pipo sattumalta. Hän tietenkin innostuu ja kysyy:"Ai Hoodeen?" Vähän aikaa ollaan siinä hämillään ja osoitan vain pipoa. "Ai onko tuo joku merkki?.."
Eli ei tuo Guzzi kaikkien arjessa tuttu merkki ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

« Vastaus #35 : Tammikuu 06, 2016, 12:58:54 ip »
Aivot pyrkii linkittämään synapseja johonkin aiemmin koettuun muodostaakseen kuvan tilasta.
Lapsilla on suora kyky imeä kaikki vaikutteet.
Jos joku päätyy liiviriippuvuuteen, niin kertonee jotain kehitysvaiheen pulmallisuudesta.
Kai se on lähdettävä jatkamaan Guzzi huoltoa..
-Pulula Pantitos

motomatti

« Vastaus #36 : Tammikuu 06, 2016, 13:02:05 ip »
Aivan vastaavia "en koskaan kuullutkaan" kommentteja on tullut vastaan. Taannoin oli vanhalla pajallani huollossa uudehko 1200 Moto Morini. Pari tuttua kaveria tuli poikkeamaan. Toisella jopa moottoripyörä. Kiersivät hartaudella Morinia ympäri ja syynäilivät rakenteita. Kysymys kuitenkin oli: onko se pahasti rikki?

Kerroin että ei ole särki vaan on normi huollossa. Pojat siinä sitten pähkäilivät että ei kyllä tulisi mieleenkään ostaa tuommoista. Varmaan on kalliskin? Kerroin sitten hinnankin ja sitä sitten ihmettelivät ettei kyllä ole kovin kallis. "Varmaan on tehty jostain halpisosista" oli kommentti ja kiinnostus pyörään loppui.  

Olen myös esitellyt pyörääni sukulaisille ja kylänmiehille syntymäpaikkakunnallani kun sattui olemaan jotkin juhlat seurojentalolla. Osaa ei tietenkään juuri kiinostanut mutta yhden isännän toteamus ole hiukan poikkeava: Näyttää olevan japanilainen mutta merkistä en ole ennen kuullut! Kyse oli Brevasta.

Tämä taas sattui Tampereen Laukontorin ilmaisessa mp-parkissa. Olin juuri pysäköinyt Cali T3:sen ja riivin kypärää päästäni niin viereen japaninpyörällä ajanut vanhempi herra (ei tosin minua vanhempi) ryhtyi muistelemaan että poliisilla oli näitä 70-luvulla ja 80-luvun alussa. Myönsin näin olevan mutta hieman eri malleja.
Hän sitten kiittelemään minua että olin yhden sellaisen kunnostanut. Arveli myös tulleen varmaan kalliiksi. Kerroin että ei, maksoi hieman yli tonnin ja on ajokunnossa alkuperäiskuosissa.
Hän epäili kuitenkin että varaosia ei taida mistään saada. Kerroin tilaavani netin kautta rakenneosat ja huolto-osat Stormilta.

Sitten pikkupiru istui olkapäälle ja aloin esittelemään että kyseessä on vuoden -82 ahdettu malli jossa on sähköinen polttoaineenruiskutus. Auliisti selitin ahtopaineista, säätimistä ja suuttimien aukioloajosita. En tietenkään kertonut sitä että olen ne itse asentanut.
Olisi mielenkiintoista ollut olla kuulolla kun hän olisi selittänyt asiaa jollekulle tutulleen.

Urpo ja Turpo

« Vastaus #37 : Tammikuu 06, 2016, 14:36:24 ip »
Voidaan tietysti kysyä, että kuinka hyvin ulkopuolisten voi olettaa olevan
perillä oman harrastuksensa yksityiskohdista.
Kuinka moni täällä esimerkiksi tuntee häivepistotyöskentelyn, riippuliidon tai
kuviokellunnan tuotemerkkejä tai muita yksityiskohtia?

TunturiTT

« Vastaus #38 : Tammikuu 06, 2016, 14:48:22 ip »
Itse en esimerkiksi ymmärrä jääkiekosta tai penkkiurheilusta pätkääkään. Tämä ylittää töissä monesti ihmisten käsityskyvyn.

motomatti

« Vastaus #39 : Tammikuu 06, 2016, 14:59:42 ip »
Itse en esimerkiksi ymmärrä jääkiekosta tai penkkiurheilusta pätkääkään.

Siinä suhteessa täällä ollaan samoilla linjoilla. Tulee aika tylsää jos satunnainen seura aloittaa keskustelun pallopeleistä tai formuloista.
Yhdistys on vielä rekisteröimättä mutta vaimon kanssa kuulumme Antiurheiluseuraan.

Jalkapallo on painava esine joka on kettingillä kiinni ihmisen nilkassa.

I.H.

« Vastaus #40 : Tammikuu 06, 2016, 15:11:20 ip »
Minullekin eräs tyyppi sanoi kerran, että kyllä hänkin jalkapalloa katsoisi jos pallo olisi ympimessinkiä ja pelattaisiin paljain jaloin.
Titaniumin kuski

GinTurismo

« Vastaus #41 : Tammikuu 06, 2016, 15:31:07 ip »
Ennakkoasenne on kasvanut monille jo varmaan esikouluiästä lähtien: Italialainen moottoripyörä ei voi kestää. Jonain lokakuun tiistaina kävin Mustalahdessa Tampereella, ja paikalla oli pari kaveria uudehkoilla BMW GS:illä. Siinä tuli puhetta mittarin kilometreistä, ja sanoin, että mulla on varmaan pienimmät kilometrit. Mittari oli juuri mennyt ympäri, ja siinä oli jotain 700 km, eli ajettu tod.näk. muutaman tonnin yli satatuhatta. Toinen BMW-kuski katsoi Guzzia pitkään ja sitten totesi: "Taidat tuntea pyöräsi perusteellisesti".  Hitaana hämäläisenä ymmärsin vasta jälkikäteen, että uskoi varmaan minun purkaneen ja kasanneen -89 MilleGT:n vähintään viiteen kertaan /100 tkm.
Tiedossani ei kuitenkaan ole kuin edellisen omistajan teettämä ristinivelen vaihto.
Vielä yksi GT, kiitos.

LeCa

« Vastaus #42 : Tammikuu 06, 2016, 15:38:37 ip »
Viime kesänä, matkalla Iisalmen Cuzzi-ralliin tein pakollisen pysähdyksen Mikkelin torille.
Siinä katuvarressa valmistautuessani jatkamaan matkaa pysähtyi eräs +50 ikäinen kaveri jutuille todeten, että "Siinä on vanha kunnon Moto Guzzi. Vieläköhän näitä valmistetaan?"
Alla oli alle tuhannen kilsaa ajettu Eldorado.  ;D

TunturiTT

« Vastaus #43 : Tammikuu 06, 2016, 15:46:58 ip »
Itse asiassa pari kolme vuotta sitten joku vaappui huoltoasemalla juttelemaan. Sanoi: "Taitaa olla aika vanha pyörä, kun on Moto Guzzi."
"Niin, eihän tämä uusi ole, kuitenkin valmistettu jo vuonna 2000.."

Breeze

« Vastaus #44 : Tammikuu 06, 2016, 15:57:26 ip »
Voidaan tietysti kysyä, että kuinka hyvin ulkopuolisten voi olettaa olevan
perillä oman harrastuksensa yksityiskohdista.
Kuinka moni täällä esimerkiksi tuntee häivepistotyöskentelyn, riippuliidon tai
kuviokellunnan tuotemerkkejä tai muita yksityiskohtia?

Meidän rouvalla on hevoinen ja mie ymmärän siitä sen, että se on iso, syö paljon, vie hirveesti rouvan ja lapsien aikaa ja ylläpito on minusta aika tyyritä.
Siihen se tieto ja ymmärrys sitten jääkin. En edes tiedä minkä rotua tai kumpaa sukupuolta se on, kun sekin on hevoisilla nimetty niin oudosti.
Yritän siinä sitten ymmärtävästi nyökytellä päätä, kun tytär selittää suu vaahdossa, mitä kuvioita se teki ratsastustunnilla...
Tämäkin vielä! ! !