Kirjoittaja Aihe: 30v huolto  (Luettu 41406 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #60 : Helmikuu 02, 2016, 19:41:39 ip »
Tuore ruiskupikkari pitäisi kyllä vielä joskus hankkia. Ihan vaan sunnuntaimopoksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: 30v huolto
« Vastaus #61 : Helmikuu 04, 2016, 21:27:10 ip »
Pyörän lisäksi olen tykästynyt tähän guzzilaiseen ajatusmaailmaan jossa tuntuisi olevan vallalla ajatus että kukin saa tykätä sellaisesta pyörästä ja merkistä kuin haluaa. Enemmän ehkä parjataan oman merkin suunnittelijoita kuin muiden... ::)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #62 : Helmikuu 04, 2016, 21:44:06 ip »
Jos ajaa tuollaisella norsulla, kuin itsekin eli Calilla, ei voine enää suunnittelua moittia. Pahimmat mokat on varmaan jo oikaistu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #63 : Helmikuu 04, 2016, 22:08:02 ip »
Norsuissakin on eroja: Cali 1100 lienee silloin Aasiannorsu ja Cali 1400 Afrikan elefantti. Jos mielikuva sallitaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #64 : Helmikuu 04, 2016, 22:45:50 ip »
Ykkös California T:läiset vissiin mammutteja..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 30v huolto
« Vastaus #65 : Helmikuu 04, 2016, 22:50:03 ip »
Asiasta potkukelkkaan palatakseni välillä, ei kellään sattuisi olla nurkissa ylimääräistä jonkun tuoreemman calin keulaa, esim kolmosen? Siis koko paketti, kolmiot ja putket.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #66 : Helmikuu 04, 2016, 22:55:17 ip »
T-mallithan ovat kengurunkeveitä....

Mulla on työn alla yksi keula. Valmistuu joskus. Pitää käydä tiivisteet ja pölyhuulet jostain. Ehyet Bitubon perusvaimentimet. Jossain romuläjässä lienevät kolmiotkin. Keväällä lumen alta pilkistänevät.....

Mutta tekee puutteen. Tulisiko vaihdossa jotain vastaavaa?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 30v huolto
« Vastaus #67 : Helmikuu 05, 2016, 20:10:50 ip »
Taidan sitten kuitenkin pysyä tuossa orkkis-keulassa. Purkasin ja ihan taitaa olla iskussa vielä. Eikä tee ongelmaa museokatsurille. Ne mitä moitin mahtoi johtua ohjauslaakereista. Selviää niiden uusimisella. Tai oikeestaan vaan ylemmän.

Onhan noi 35mm keulaputket vähän rimpulan näköiset mutta ei viitihe pelkän "komian tähären" vaihtaa.

Voisin mä silti ne sun keulaputket joskus ehkä ostaa, cafferaaseriin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #68 : Helmikuu 05, 2016, 20:41:59 ip »
Mulla on T3 Calissa myös nuo mehupillin vahvuiset puikot keulana. Mutta yllättävän jämäkät niistäkin saa kun viitsii näpertää. Itse asiassa suunnittelin mainitsemiani Kolmosen keulaputkia siihen. Cali T3:n nakertelu on ollut hieman sivuraiteella pari vuotta. Mutta ahdettu alkoholimoottori on kiehtova laite ajettavaksi ja nykyisin on siihen paremmin saatavissa polttoainettakin. Jopa Etelä-Pohjanmaalle pääsee tekemättä omituisia kuvioita tai lisäsäiliö matkassa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2016, 14:07:21 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #69 : Helmikuu 05, 2016, 21:40:52 ip »
Kyllähän nuo isolohkossa kuulostaa ohkosilta, mutta sopinee tässä kohdin tyyliin. Eikä kai tuollaiselta arvokkaalta peliltä odotetakaan modernimman jäykkyyttä. Fiilis saattaisi kärsiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 30v huolto
« Vastaus #70 : Helmikuu 05, 2016, 22:53:50 ip »
https://www.motonet.fi/fi/tuote/452407/Peravaunun-navan-laakeri-30205   Kaippa se tuo on kelvollinen ohjauslaakeriksi? Saa luvan olla kun joka tapauksessa huomenna haen.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Fork/Fork-stabiliser/Gabelstabilisator-Tarozzi-Cali-2::20070.html    mummorautojakin näköjään myynnissä, tiedä sitten onko noilla mitään vaikutusta.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #71 : Helmikuu 07, 2016, 11:47:17 ap »
Laakeri näkyy olevan merkiltään laadukas tuote.
Normiajossa mummorauta ei tunnu eikä vaikuta missään mutta kun tulee kova paikka: kaarteessa kallellaan ja iso monttu samalla kertaa niin mummorauta antaa vakavuutta.

Cali Kolmosen alkuperäinen mummorauta on erikoinen: sen kiinnitys on kumiholkkien varassa eli siihen on jätetty pieni liikevara. En ole saanut pähkäillyksi että miksi näin. Samalla vaivaa olisi tullut välyksetönkin palikka tehdyksi.
Itse olen rapistellut murtuneet kumiholkit pois ja korvannut sorvaamalla umpialumiinista kovat holkit. Toimii niinkin.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 30v huolto
« Vastaus #72 : Helmikuu 07, 2016, 11:53:49 ap »
Tyhmä kysymys : mikä on tuo mummorauta   ???
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #73 : Helmikuu 07, 2016, 12:33:25 ip »
Tyypillisesti "mummoraudalla" kytketään etuteleskooppien eli joustinjalkojen alaputket yhteen että ne myös liikkuvat yhtä aikaa eivätkä päästä alaputkia kiertymään ympäri sisäputkien suhteen. Pitkäkeulaisissa sitä voi myös käyttää tukemaan sisäputkia toisiinsa ja estää näin ohjauskolmioiden kiertymistä toistensa suhteen. Jälkimmäistä sovellusta on käytetty harvoin koska kyseisen tyyppistä asennusta pidetään rumana. Mummorauta helpottaa myös etuakselin kuormittumista ja parantaa levyjarrujen ominaisuuksia.

Monet pyöriensä muokkaajat poistavat alakuperäisratkaisuna olleen mummoraudan ulkonäkösyistä mutta ottavat samalla vastuun itselleen siitä että ajo-ominaisuudet saattavat heiketä.

Monessa pyörässä mummorauta on samalla etulokasuojan kiinnikkeenä. Useissa Guzzi-malleissa on vakiona kyseinen kapine.

Pikainen Googletus: https://www.google.fi/search?q=mummorauta&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwis0faqueXKAhXBRQ8KHUwKBEYQ_AUIBygB&biw=992&bih=518

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #74 : Helmikuu 07, 2016, 12:44:50 ip »
Mummorauta-sanan etymologiasta sen verran että monet pyörien rakentajat mieltävät kyseisen osan käytön "mummoiluksi" eli turhanaikaisesti turvalliseksi saattamiseksi. Kyseinen rakenne ei useinkaan paranna pyörän ulkonäköä tai haluttavuutta. Mutta teknisesti siitä voi olla suuri apu.

Olen seurannut rakenneltujen pyörien ride-in-näyttelyjä joissa pyörät ajetaan näyttelyaueelle. Kun on saatu pyörä riviin niin siitä poistetaan "tarpeettomia osia" näyttelyn ajaksi. Useinkin satula vaihtuu tyylitellyksi mutta ergonomialtaan epätyydyttäväksi. Samoin lähtee etulokasuoja mummorautoineen ja muuta sellaista mitä pidetään linjakkaan ulkonäön vastaisena mutta kuitenkin tarpeellisena kun pyörällä ajetaan.

Saman sai havaita eilen Petrol Circus-näyttelyssä.