Kirjoittaja Aihe: 30v huolto  (Luettu 41325 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
30v huolto
« : Joulukuu 19, 2015, 23:56:59 ip »
Joku jo kyseli että meinaanko vaan laiskotella talven. Eihän se onnistu kun Guzzeja on tallissa... Tässä talven pääprojekti eli California2 -86.

Tuossa calissa mitään ajamista estävää vikaa ollut mutta tulipa mieleen että tehdään kunnollinen 30v huolto niin menee taas seuraavat 30 vuotta. Ja jos tällä lähtisi Mandelloon syksyllä. Kytkin siinä on välillä takkuillut sen jälkeen kun sen vaihdoin. Se pitää tutkia. Samaten laatikon takakansi ja vapaavalon anturi tihkuu pikkusen öljyä. Ne pitää tiivistää ja tutkia laatikon kunto samalla. Pytyt käyttää irti. Iskarit molempiin päihin uusiksi. jnejne.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 30v huolto
« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2015, 00:08:28 ap »
Jakoketjun ja kiristäjän jo vaihdoin. Vanha oli se alkuperäinen manuaalisäätöinen laahari. Jota ei oltu koskaan säädetty mutta eipä siinä säätövara enää olisi riittänytkään. Nyt on uusi ketju ja kiristin, maksoi huimat 55€. Ennen noissa kiristäjissä muuten luki Stucchi, nyt Millepercento. Luulisi että laatukamaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2015, 11:44:17 ap »
Jossain vaiheessa oli arveluja että tuon tyyppinen kiristin rasittaisi öljypumppua. Esittäisin vastaväitteen: pumpun kaksirivinen neulalaakerointi on melkoisen järeä. Mutta neulalaakerin kuntoon on syytä kiinnittää huomiota. Myös laakerin ulkokehä voi olla väljä pesäänsä ja pääsee liukumaan ulospäin. Asia joka on omiaan kuluttamaan laakeria.

Niissä malleissa joissa ei ole neulalaakerointia vaan liukulaakerointi on syytä vilkaista laakeroinnin kunto n. 50.000 km välein ja miksei useamminkin. Itselle olen teettänyt liukulaakeroinnin 80.000 km kohdalla Leimanin Jannella. Nyt laakerina on kovempaa laatua olevaa alumiiniä. Ennen laittoa akselissa oli melkoinen klappi ja akselilla oleva ensiöpyörä oli kalvanut hiukan pesäänsä ja lohkon kylkeä. Seuraavaksi on pumppu vaihdettava.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 30v huolto
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2015, 12:13:49 ip »
320 k alkuperäisellä pumpulla takana. Pitäiskö katsoa sisään varmuuden vuoksi? Jakoketjulla on nyt menty 230k, kiristin on edelleen alkuperäinen, samoin pyörät.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 30v huolto
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2015, 12:34:36 ip »
Löytyikö Millepercento ketju ja kiristin Suomesta vai Dinseltä?
Olis omassakin samat palikat vaihtoa vaille.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2015, 17:25:09 ip »
Itselle tuli Stein Dinseltä kahdessa arkipäivässä: tilaus ja maksu pe. iltana ennen saunaan menoa ja tiistai-iltapäivällä paketti kourassa. Taitavat tehdä töitä lauantaisinkin.
Tilaus sisälsi mm ketjun ja kiristimen. En ole katsonut mitä kiristimessä lukee mutta tilatessa se kulki nimellä Stucchi. Loppujen lopuksi kumpaakaan ei tarvinnut vaihtaa mutta keväämmällä tulevat moottori ja vaihteisto peruskunnostettavaksi ja siihen voi olla tarpeen.

Tilaan aina mieluimmin osia "varman päälle" niin ei jää homma kiinni mistään pikkuasiasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2015, 17:34:54 ip »
Mulla kesti SD:n tilauksen kotiinjuoksu varmaan neljä viikkoa tässä syksyllä. Vaikka kamat oli sivun mukaan hyllyssä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #7 : Joulukuu 20, 2015, 18:39:37 ip »
On mullakin ollut vaihtelua toimitusajoissa mutta yleensä tilaukset ovat tulleet samalla tai seuraavalla viikolla. Pyrin tekemään isoja tilauksia ja harvoin että rahtikulut jäävät alhaisemmiksi per tuote. Yli tonnin tilauksia ei ole vielä ollut tarve tehdä. Mutta noin 500€ tilaus ei ole ollut harvinaisuus. Myös muiden harrastajien kanssa olen tehnyt kimppatilauksia. Muille en ole tilannut mitään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2015, 18:46:10 ip »
Tuossa ei juuri kannattanut tehdä kimppaa, kumit ja jotain pientä tilasin. Niin naurettavan halvat kuluineen, että kyllä mun lompakko sen tällä kertaa kesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 30v huolto
« Vastaus #9 : Joulukuu 27, 2015, 21:41:21 ip »
Turhaa tuli taas nuo pytyt otettua irti. Ei mitään uusittavaa. Nostajat ok, männänrenkaat ok. Hoonausjäljet näkyy pytyissä eikä rappuja tunnu kynteen. En viitihe edes mittailla. Venttiilit otan vielä irti ja katon ne ja ohjurit jonain päivänä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 30v huolto
« Vastaus #10 : Joulukuu 27, 2015, 22:08:52 ip »
Tuohon voi vaan todeta, että turhaa on korjata ehjää   8)
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #11 : Joulukuu 27, 2015, 22:09:19 ip »
Jos sen verran kuitenkin että otat ylimmän männänrenkaan irti ja laitat sen sylinteriin niin saat selville onko männänrenkaan päiden välys vielä 0,4 millin tietämillä. Itsekin noita purkaneena ja todenneena että onpas hyvässä kunnossa mutta männänrenkaat ovatkin kuluneet. Sitä ei silmällä näe.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 30v huolto
« Vastaus #12 : Joulukuu 27, 2015, 22:36:07 ip »
Näkyisi se väljyys renkaiden välikannasten mustumisena, jos olisi siis renkaista väljä. Tuo mäntähän on kuin laatikosta nostettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 30v huolto
« Vastaus #13 : Joulukuu 27, 2015, 22:45:44 ip »
Usko pois, ei välttämättä näy. Asiasta aivan tuoretta kokemusta. Tosin vain ylin rengas oli kulunut mutta saman tien laitan koko setin kuntoon. Se päittäisvälyksen mittaus on niin helppo ja nopea homma että ei sitten jää mitään epäselvää. Voivat ne renkaat olla kuluneet hieman muutenkin niin uudet täyttävät jälleen männänrengasuran paremmin. Toiminnan kannalta kuitenkin yksi oleellisimmista osakokonaisuuksista.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: 30v huolto
« Vastaus #14 : Joulukuu 28, 2015, 15:09:45 ip »
Matin jutun "isolohkoisen virranjakaja" innoittamana otin jakajan eilen pöydälle. Akselia pyöritellessä tuntui jurinaa. Purkaminen paljasti että ylempi laakeri oli ruosteessa ja pyöri selvästi takerrellen. Kannattaa tarkistaa sekin aina 30 v välein.
Mistähän alapään rattaan niitin rakentaisi. Sopivasta pyörö"tangosta", hitsauslangasta vai löytyyköhän sopivaa valmista niittiä kaupasta ?