Silloin kun olin Smoton hallituksessa, Liikenneturvan hallintoneuvostossa ja myös FEMAn kirjoilla ns. kuluttajapuoli oli ympäri Eurooppaa huolissaan siitä että useimmissa EU-maissa (pl. Saksa) ei moottoripyörien huolto (ajoneuvojen käyttöturvallisuus) ei ole sillä tasolla kuin asiakkaat odottavat. Asiaan pyrittiin saamaan korjaus. Kotimaassamme ryhdyttiin myös reippaisiin toimiin. Aloitettiin ammattioppilaitosten kanssa yhteistyösopimus alemman tutkinnon ammattilaisten kouluttamikseksi alalle. Rajoitteeksi ilmeni että silloisessa Opetusministeriöstössä ei ole, eikä ole edelleenkään, moottoripyöräasentajan tutkintoa. Lähdettiin siitä että että painotetaan tutkinnossa nimenomaan moottoripyöriin liittyvän tekniikan koulutusta. Opetusministeriöstössä olivat eri mieltä: ruohonleikkureita, moottorisahoja, vesiskoottereita, moottorikelkkoja ja perämoottoreita, ym kulkimia on valtavasti enemmän kun moottoripyöriä. 
Masennuttu ei. Alan statuksen nostamiseksi aloitettiin kampanja jossa alkaisi oppisopimuskoulutus myös mp-korjaamoissa sen lisäksi että samalla ammattinimikkeellä (pienkoneasentaja) valmistusi myös moottorisaha-ym-asentajia. Se otti tulta ja ja muutama varsin merkittävä mp-alan yritys lähti mukaan. Tavoitteet alan osaamisen osalta alkoivat täyttyä eli saimme ainakin joitakin minimivaatimusten täyttäviä asentajia per vuosi työelämään. Aiemminhan ammattitaito oli lähinnä puheiden ja huhujen tasolla.
Myös alan kannattavuutta, joka on kesäkausipainotteinen, ryhdyttiin kohentamaan. Silloin, vuosituhannen vaihteessa, laskettiin, sekä kuluttaja että tuottajapuolella, että noin 75€ tunnissa olisi kohtuullinen korvaus moottoripyörän korjauksesta ottaen huomioon työn vaatimustaso (katsottin että jopa korkeampi kuin autokorjaamossa keskimäärin) ja liikenneturvallisuus sekä alan toimeentulon turvaaminen myös sesongin ulkopuolella.
Itse, vaikka en alalla olekaan, en pidä, edellä mainittujen seikkojen valossa mitenkään ongelmallisena että alan yritys ottaa sille kuuluvan osuuden ammattiosaamisesta. 
Jos ammattiosaaminen kuluttajan mielestä ei ole sitä mitä odotukset ovat on sopimuskysymys. Joko yrittäjän osoittama ammattitaito ei ole riittävää tai asiakkaalla ovat odotukset liian korkealla. Pakko ei ole käyttää merkkikorjaamoa.