Mikä noiden tukien tarkoitus on trikessä?
Ne tulevat rungon alaosan korvakkeista iskunvaimetimien ylätuentaan. Niihin kohdistuu lähinnä vetoa. Iskunvaimentimet ovat kiinni takarungon viimeisissä rei'issä eli parikymmentä senttiä taaempana kuin alkuperäisesti. Pelkät runkoputket eivät todennäköisesti olisi kestäneet pyörän painoa. Lisäksi iskunvaimentimien kiinnityspultti on koko rungon läpi ja sen ympärillä on myös putki. Kuormitus jakaantuu siis myös sivusuunnassa. Tukien alapäät ovat lisäksi jonkin verran leveämmällä kuin yläpäät joten siinäkin on kyseessä kolmiorakenne. Takajoustintuet kun välittävät runkoon myös sivuttaissuuntaisia kuormia.
Siinä missä takajoustintuet olivat alunperin kiinni on myös pitkä pultti läpi rungon ja tähän pulttiin laakeroituu taka-akselin ylätukivarsi. Taka-akselin puolella tukivarressa on vain vetelä kumipusla joka mahdollistaa taka-akselin kääntymisen pystyakselin että pitkittäisakselin ympäri sekä lisäksi taka-akselin sivuttaisliikkeen rungon suhteen. Taka-akseli on siis varsin eläväinen. Alhaalla on molemmin puolin kumipuslilla molemmista päistään kiinni olevat tukivarret. Ajoneuvon nimi on nykyään California Adamant mutta työnimenä oli Sääksjärvi Trike valmistuspaikkansa mukaisesti. Sillä nimellä se löytyy myös blogistani. Artikkeleitä on hieman yli sata. Siellä on tarkempaa kuvausta rakenteista.
Rakennetta piti hieman miettiä sillä triken etuosa kallistelee sisäkaarteeseen kuin kaksipyöräinenkin moottoripyörä mutta ei yhtä paljon mutta se kuitenkin tekee ohjauksesta kevyempää ja satula on kaarteenotossa paremmin kohti ahteria. Sivuttaisvoimat kuljettajaa ja matkustajaa kohtaan ovat vähäisemmät.
Tämän selittäminen ja näyttäminen katsastusinsinöörille otti hetken. Eniten hän oli kiinnostunut noista linkissä mainituista littupäisistä putkista.