Kirjoittaja Aihe: Irtomoottorin ihmeet  (Luettu 3323 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Irtomoottorin ihmeet
« : Joulukuu 10, 2015, 22:25:24 ip »
Viimekesäisessä California III-kaupassa tuli liki kokonainen moottori matkassa. Laturi ja vauhtipyörä puuttuvat.
Otin sen eilen tutkintaan. Purkamisen ohella kunnostin jo joitakin osia. Tänään jäi erittäin mielenkiintoiseen vaiheeseen sen purkaminen: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottorin-kansien-kunnostusta_10.html

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Irtomoottorin ihmeet
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2015, 13:21:54 ip »
Taas saa hattua nostaa Motomatille hienosta työstä ja sen jakamisesta muiden kanssa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Irtomoottorin ihmeet
« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2015, 13:48:10 ip »
Ei se välttämättä ole kovin hienoa työtä kuten esimerkiksi noista venttiilien ylileveistä tiivistyspinnoista näkee. Oikea koneasentaja tekisi tarkemmin. (Hänellä olisi myös laitteet sitä varten.)

Osat tulevat kuitenkin sellaiseen "alta riman" moottoriin jossa on jo ennestään viallisia osia asennettuna: naarmuuntuneet sylinterit, kuluneet nostimet, kulunut öljypumppu, puolipitoiset laakerit, jne joista pyrin tekemään käyvän laitteen väliaikaiskäyttöä varten. (Tarkoitus on remontoida California Adamantin kone hyvään kuntoon ja tämä olisi sen aikaa sijaismoottorina.) Vaihteisto on jo tehtynä.

Toisen moottorin pyrin tekemään parhaan taitoni mukaan. Sen osia on muissa verstaissa kunnostettavana ammattimiesten käsissä. Sen lähtökohtakin kuluneena on parempi kuin mitä tuosta keräilyerämoottorista tulee.
Mutta näin edetään. Pitämällä kustannukset alhaalla ja kurissa silti pyrin saamaan jotakin toimivaa aikaiseksi. Ensi kuussa lähtee taas tilaus Stein Dinselle muutaman satasen edestä.

Purin siis kaksi moottoria joista huonommat osat yhteen koneeseen ja paremmat tai pakosta kunnostettavat toiseen.

Blogikirjoitusten jakamisesta: osa esilletuomisesta on oman egon korostamista, suurin osa sitä että taltioin itselleni hieman pysyvämmin mitä sitä on tullut tehtyä ja loppuosa olkoot vaikka asiasta kiinnostuneille. Käyttäkää ja uskokaa kuitenkin korjaamokäsikirjaa eikä sitä mitä olen kirjoittanut. Voi olla kyse eri mallista tai on tullut tehdyksi virhe.

Vain osan artikkeleista olen saattanut siihen kuntoon kuin on nähtävillä ja luettavissa. Osa on olemassa vain itseä varten. Parhaimpina päivinä tulee pari - kolme artikkelia joista yleensä yksi julkaisukelpoinen. Viikonloppuisin ei juuri juttuja tule eikä kesäaikaan.

Nyt syömään ja Jopolla tallille kun ei sada.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Irtomoottorin ihmeet
« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2015, 15:17:49 ip »
Noita seetikalvaimia saa yleensä aika hyvin lainattua. Tosin neljän reiän kalvaminen koneistamolla ei omaisuuksia maksa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Irtomoottorin ihmeet
« Vastaus #4 : Joulukuu 11, 2015, 21:38:17 ip »
Siksipä toistaiseksi käytän ammattimiesten palveluksia.
Tämänpäiväistä nakerrusta: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottorin-kampiakseli-ja.html