Kirjoittaja Aihe: Talvisuojaus?  (Luettu 4359 kertaa)

mosa

  • Viestejä: 360
Talvisuojaus?
« : Joulukuu 02, 2015, 10:49:32 ap »
Guzzini talvehtimispaikka on "avotallissa", mutta toki sateelta suojassa. Lämpötila vaihtelee tietty ulkolämpötilan mukaan eli pakkasjakson lauhduttua plussan puolelle, Guzzi saa kauniin(?) kuurapeitteen. Oletteko vastaavissa talvehtimistilanteissa suojanneet pyörän metalliosat jollakin asiaan kuuluvalla hapettumista/ruostumista ehkäisevällä aineella (CRC tms.)?

mosa

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2015, 11:25:24 ap »
Tankkitäyteen, WD-40 monikäyttö-öljy metalliosien pintaan , vahaus maalipinnoille, siinä alkuun.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #2 : Joulukuu 02, 2015, 13:18:34 ip »
Nää meidän nykyiset talvet on pahasta pyörille ulkosäilössä.
Parempi olisi kuiva pakkanen, mutta sää on mitä on.
Lämmöt kun pyörii nollan molemmin puolin, niin kosteutta kertyy varsinkin sähköpuolelle haitaksi.
Harva varsinkaan ulkosäilytyksessä purkaa pyörää niin että saisi ruiskittua suojaa liittimiin.
Jotain mitä voi kun tekee, niin parempi mieli ainakin.
Oma mielipiteeni on että hyvä käyttää pyörä lämpimäksi muutama kerta talvellakin (samalla tulee fiilisteltyä kevään jo kohta tuloa).



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2015, 13:37:25 ip »
Liittimet pääosin ovat itsessään suojattuja, joten ne pitävät kosteuden ulkopuolla.

Tankkitäyteen, WD-40 monikäyttö-öljy metalliosien pintaan , vahaus maalipinnoille, siinä alkuun.

Tämä on ihan hyvä ohje, keväällä sitten ensimmäisenä pesu, ennen yhtään käynnistelyä tai ajolenkkiä. Muuten WD-40 on likaisena hankala putsattava.

Oma mielipiteeni on että hyvä käyttää pyörä lämpimäksi muutama kerta talvellakin (samalla tulee fiilisteltyä kevään jo kohta tuloa).

Tällä on lähinnä vaikutus nimenomaan kuljettajaan, ei pyörän toimintaan. Pyörä kyllä pysyy järjissään käyttelemättäkin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2015, 14:11:17 ip »
 
Itselläni on lämmin talli ja kokemusta pyörän säilyttämisestä ulkotiloissa ei ole, mutta esim. puolustusvoimat käyttää kuulemma nykyään pitempiaikaisissa säilytyksissä perinteisten öljyämisten sijaan joitain "ruoste inhibiittoreita" ja ilmeisesti silloin säilytettävä esine on pussitettu aineineen. Estää siis ruostumisen ja toimii kuulemma erittäin hyvin. 
Louisilla näkyy olevan pyörille säilytyspusseja, joissa on tuo aine jo valmiina:
www.louis.de/en/artikel/vci-corrosion-protection-folding-garage/10008312?list=130869612
ja ainetta löytyy irtaallaankin samasta talosta:
www.louis.de/en/artikel/emitter-for-s-l-corrosion-protection-folding-garage/10008315?list=130869664

Tuo toimii varmasti ruostumista vastaan, mutta sähköosien hapettumisiin ei taida kuitenkaan suoranaisesti vaikuttaa, tiedä tuota.

Jouko

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2015, 14:41:30 ip »
Urpolla on kaksi ääripäihin sijoittuvaa talvisäilytyskokemusta Mille GT:n
kanssa parinkymmenen vuoden takaa.
-Talvisäilytys lämmittämättömässä varastossa ilman öljyämistä.
Kaikki alumiinivaluosat olivat keväällä täynnä valkoista pilkkua. Erityisesti
pinnavanteiden keskiöiden puhdistus on jäänyt mieleen.
-Talvisäilytys konepajan lämpöisessä kompressorihuoneessa.
Siellä räjähti jotain ja kaikki tavarat olivat öljyn peitossa. Erityisesti
öljyisten levyjarrujen puhdistus on jäänyt mieleen.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2015, 15:32:49 ip »
Huputtaminen on yllättävän näppärä keino pitää pyörä kuivempana. Vaikea tietää mihin sen teho perustuu, mutta se on suunnilleen sama jutska kun huputtaa auton talvella, niin ikkunat ei huurru parkissa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2015, 15:34:38 ip »
Säilytyspussi on aika erikoinen ratkaisu, ehkäisee ruostumista..
Miten? Eikös kondensoidu ja kosteus tiputtelee vesiä kuten muutkin peitteet?
Entä peite ja pikku lämpöpatteri alle, ei pidä pakkasilla plussalla, mutta kuivana ainakin.
Väitän edelleenkin että ei tee pahaa pyörälle ja kuskille pyöräyttää lämpimäksi seisokkiaikaan, tekee hyvää molemmille.
Joo, ehkä se on psykologista, mutta ainakin terapeuttinen vaikutus.
No, se että voiteluaineet kiertää ja polttoaine tuskin on pahitteeksi teknisestikään.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2015, 17:54:51 ip »
Mulla kun on pyöriä kerhon tiloissa (tasainen +18 astetta koko talven) lämmitetyssä autotallissa (kosteutta tulee kun ajaa märän/jäisen auton pyörien viereen mutta ei ole pahempaa hapettumaa ilmennyt) ja pari pyörää vaihtolampöisessä, maapohjaisessa peltihallissa. Viimeksimainitussa alumiiniin ja kromipintaan tulee tipluja vaikka olisi vahattukin.

Ensiapuna olen käyttänyt tätä: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Muut/Suojaoljysuihke-2000018307/

Ei kuulemma tarvi pestä pois mutta siihen tarttunut pöly täytyy. Lähtee tosin miedolla saippualiuoksella ja lämpimallä vedellä. Pitää muistaa suihkuttaa myös osien alapinnat ja kaikki paljaat alumiinipinnat. Yksi purkillinen riittää kahteen pyörään.

Tankkiin on jäänyt syksyllä se mikä on sattunut jäämään. Keväällä lasken kuitenkin kaikki pois juhannuskokon sytykkeeksi ja etanolipitoista bensaa 95E10 ja sillä käynnistys. Niin vain lähti 13 vuotta seisonut Benellikin käyntiin isommin riuhtomatta. Kaasuttimet laskin tyhjiksi vanhasta kurasta ja tankista uutta tilalle.

Tässä siitä: http://www.motomatti.fi/2015/10/benelli-750-sei-kaynnistelya.html

Jutun lopussa myös markkinointia: Breva olisi nyt talvitarjouksessa: 5200€!
Centauro taasen ei enää ole myyntilistoilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2015, 19:55:52 ip »
Tästä on keskusteltu joka syksy/talvi. Omat pyörän talvehtivat kylmässä tallissa. En käynnistele talvella, en vaihda bensaa, en lataile tms. Ei ole hapettumia ja keväällä omalla akulla nätisti käyntiin. En rohkaise tähän tyyliin jos jota kuta pelottaa. Mutta jos pyörä on kunnossa, ei se talvessa pahene.
Jos pyörää haluaa käytellä, kannattaa käyttää jumalaisen asti, niin kosteus ei jää tekemään tuhojaan. Esim pakoputket vaativat aika kauan käyttöä, että kuivavat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Talvisuojaus?
« Vastaus #10 : Joulukuu 02, 2015, 20:19:57 ip »
Kylmä ja kuiva säilytystila on ihan käypäinen paikka moottoripyörälle. Esimerkiksi puurakennus joka tasaa kosteusvaikutukset ja leikkaa kovimpia pakkasia. Tiilirakennuksella on myös tällaisia etuja. Mutta peltihalli p..seestä.
Akku pärjää parhaiten pakkasessa. Kunnossa ja latauksessa oleva akku ei kärsi kylmyydestä. Lämpimässä säilytettävä akku on suuremmassa vaarassa pimentyä. Sen verran näen vaivaa että säilytän akkuja autotallin oviseinän tuntumassa koska siellä on viileintä. Ilmankosteus ei akkuun vaikuta. Navat ehkä voivat hapettua jos on kovin kosteaa. Akku kannattaa puhdistaa ulkopinnoiltaan säilytyksen ajaksi.