Kirjoittaja Aihe: Motouutiset ja Guzzit  (Luettu 8617 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Motouutiset ja Guzzit
« : Marraskuu 21, 2015, 14:39:04 ip »
Kyseisessä nettilehdessä taisi Roamerin ja Bobberin osalta olla hieman väärää tietoa ja harhaanjohtavaa terminologiaa. Milloinkas se ensimmäinen pikkulohko koko päivänvalon? -70-luvun puolta jonkin matkaa.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/3091/Moto-Guzzi-V9-Roamer-ja-Bobber---custom-ja-y%C3%B6nmusta-kulkija.htm?ref=newest

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2015, 15:30:10 ip »
Motouutiset on asiantuntevuudelta samaa luokkaa kuin allekirjoittanut, eli ei kehumista.
Olikos ensimmäiset pikkulohkot vasta Lino Tontin insiröimä V-35 -79?

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2015, 15:31:14 ip »
Eikös pikkulohko esitelty 1976 Kölnis.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2015, 15:57:42 ip »
On siinä lehtijutussa muutakin virhettä, Tuo V-kone ei ole poikittainen, vaan todellakin pitkittäinen . 
Titaniumin kuski

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2015, 16:10:56 ip »
Ja tuotantomallit tuli V-50 mallistakin samoihin aikoihin -77, näinhän se taisi mennä..

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2015, 17:00:36 ip »
Eikös pikkulohko esitelty 1976 Kölnis.

Joo, Kölnissä syyskuussa 1976 esiteltiin V35 ja V50.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #6 : Marraskuu 22, 2015, 17:24:03 ip »
Laitoin palautetta Motouutisiin.
Ensimmäisessä viestissään kiittelivät palautteesta mutta kohta tuli toinen viesti jossa väittivät olevansa toimituksessa oikeassa koska tiedot olivat suoraan Piaggion esitteestä. Tuo 60-luvun V7-nimike siis kummittelee. Itsekin olin hieman ihmeissäni kun uudet pikkulohkoiset tulivat kauppoihin V7-nimikkeellä.
Ei se tietysti ole toimituksen vika vaan italialaisten mainontahenkilöiden ratsastusta vanhalla ja vakiintuneella V7-nimikkeellä. Toimituksen mukaan myös moottori on tällä kertaa poikkipäin.

Laitoin sitten vielä yhden palautteen jossa kerroin tietävän tämän asian paperemmin kuin Piaggion markkinoijat. Katsotaan mitä vastaavat, jos vastaavat.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2015, 20:06:25 ip »
Katselin Guzzin kotisivuja ja kyllä ne todella käyttävät termiä "transverse V-twin" ja wikipediakin kertoo, että

"The terms longitudinal engine and transverse engine are most often used to refer to the crankshaft orientation, however, some sources, most prominently Moto Guzzi, use the terminology in the opposite way."

Eli kaikki ovat oikeassa :)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #8 : Marraskuu 23, 2015, 21:39:58 ip »
Tässä on käynyt juurikin niin että yhdestä V-moottorityypistä on tullut ajatuksissa se oikeinpäinoleva, kuten eräät tahot aina jaksavat muistuttaa ja toisinpäin asennetut ovat sitten poikittain. Muutenkin, erityisesti lehdistön, jopa tekniikan alan, taito käyttää oikeata termiä väärässä kohdassa on varsin yleistä. Saati sitten internetissä.

Sovitaan tämä sitten näin. Mutta väite että V9:n moottori perustuu 60-luvun lopun V7-moottoriin on kyllä kusetusta. Mutta kai sekin on vain hyväksyttävä sillä onhan se niin samalainen: poikkipäin ja kaksi sylinteriä vinkkelissä ja suunnittelijana italialainen samassa firmassa. Paljon yhtymäkohtia: todistettu!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #9 : Marraskuu 23, 2015, 22:01:58 ip »
Tuo "pikku" harhautus ei todennäköisesti haittaa ketään muita kuin innokkaita merkkifanaatikkoja. Muun merkkisiä harrastavat tuskin korvaansa lotkauttavat.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2015, 08:23:48 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #10 : Marraskuu 23, 2015, 22:15:50 ip »
Olen todistanut väkevästi "poikittain"-miehelle, viemällä kaverin katsomaan vanhan volvon ja bemarin moottorin asentoa ja kysynyt, että miten päin moottori on. Sinnikkäimpiin ei mikään tehoa.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #11 : Marraskuu 24, 2015, 08:30:10 ap »
Joo, ja miten katsotaan 1-pyttyisen suunta pitkittäin vai poikittain, eikös tässä ole määräävä tekijä kampiakselin suunta runkoon nähden ?
Titaniumin kuski

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2015, 10:12:50 ap »
<snip>
Sovitaan tämä sitten näin. Mutta väite että V9:n moottori perustuu 60-luvun lopun V7-moottoriin on kyllä kusetusta. Mutta kai sekin on vain hyväksyttävä sillä onhan se niin samalainen: poikkipäin ja kaksi sylinteriä vinkkelissä ja suunnittelijana italialainen samassa firmassa. Paljon yhtymäkohtia: todistettu!

Perustuu ja perustuu... miten kukin mitäkin tulkitsee.
Hyvä esimerkki on useissa kirjoituksissa esiintyvä mekaaninen muuli eli Autoveicolo da Montagna 3 X 3, josta isolohkon moottorin kerrtotaan saaneen alkunsa - ja suunnittelija Giulio Cesare Carcano itse kiistää jyrkästi ja sanoo, että aivan eri moottorit ne olivat.
Aikajärjestyksessä ensimmäinen nykymuotoinen 90-asteen Guzzin V-twin lienee ollut Fiat viisisatasasen sporttiversioon tarkoitettu, mutta jota Fiat ei hyväksynyt - olisi ollut melkoinen laite 650-kuutioisella Guzzin koneella, yksi prototyyppi oli kokeiltavana.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2015, 12:50:33 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2015, 10:46:12 ap »
Olisko kuitenkin ensimmäinen Guzzin v-twin joku niistä kilpapyöristä. Niiden sylinterikulma on toki 120 astetta, mutta kuitenkin. Niitä pelejä oli jo 30-luvulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Motouutiset ja Guzzit
« Vastaus #14 : Marraskuu 24, 2015, 11:53:43 ap »
Lainaus
Guzzin v-twin joku niistä kilpapyöristä. Niiden sylinterikulma on toki 120 astetta
Ja taatusti oikeinpäin!

Tuo yhden sylinterin moottorin esitys perusteena on hyvä. Sellaisia kun on sekä pitkittäin että varsinkin poikittain.