Kirjoittaja Aihe: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?  (Luettu 4282 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« : Marraskuu 10, 2015, 18:38:02 ip »
Iltapäivälehtityyppistä otsikointia mutta siihen suuntaan ollaan menossa että moottoripyörän voi valmistaa myös itse: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2238.msg10924#msg10924

Toistaiseksi on halvempaa tehdä omannäköinen pyörä jostain vanhasta mallista jota ei koske tiukat päästömääräykset. Lähinnä siis 80-luvun laitteita ja sitä vanhempia joista on verot jo maksettu.

Omavalmiste tarkoittaa taas sitä että se on laatuaan uusi pyörä joka autoverotetaan mutta yksittäisvalmisteena siihen ei sovelleta nykyisiä päästömääräyksiä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2015, 23:36:38 ip »
Valoa pimeyteen!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2015, 08:11:19 ap »
Omavalmisteen katsurilta kyllä vaaditaan aikamoista osaamista jos ei sitä ole sattunut olemaan pyörän rakentajalla. Amerikkalaisista telkkaohjelmista voi päästä siihen käsitykseen, että noinhan se tehdään, ostetaan moottori, putkea ja peltiä ja siitä vaan rälläkkä ja hitsauskone soimaan. Kuin Strömsöössä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2015, 11:31:48 ap »
Omavalmisteen katsurilta kyllä vaaditaan aikamoista osaamista jos ei sitä ole sattunut olemaan pyörän rakentajalla.

Ei se mene ihan noin. Katsurilta ei vaadita juuri muuta kuin taito laittaa leima papereihin. (Täyttää Trafin nettilomake.) Sitä ennen on oltava virallisen hyväksyntälaitoksen todistuksia valoista, jarruista, käsiteltävyydestä, tehoista, melusta, jne jotka toimitetaan katsastajalle. Katsastajan on pakko hyväksyä nämä viralliset paperit. Katsastajalle jää painon ja mittojen tarkistaminen, ajoneuvoluokan määrittäminen (Moottoripyörien osalta L3e, L4e tai L5e.) sekä CO-arvon mittaus jos sitä ei ole muualla tehty. Tiedot kootaan Trafin tiedostoon katsastajan toimesta ja pyörä on ajoon sopiva sen jälkeen.

Tämä katsastusosasto on jo näin ollut hetken aikaa. Näin on toimittu muutoskatsastusten osalta jo muutama vuosi. Katsatusmiehen asema tässä kuviossa on kumileimasimena toimiminen. Testaaminen ja rakenteiden arviointi tehdään ihan muualla. Esimerkiksi jarrut ja jousitusmuutokset testaa MMAF Testmill Pentanovan lisenssillä jo nyt.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2015, 11:34:04 ap »
Se hyvä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2015, 12:41:31 ip »
Kyllä tuohon mahtuu väliin vielä katsastajan henkilökohtainen kusipäisyys. Tiedän parikin tapausta, kun kaikki liput ja laput on ollut kunnossa, mutta katsastajan oman maun mukaan ei ole ollut homma puikoissa. On korjaantunut pelkällä katsastusmiehen/konttorin vaihdolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Omavalmistemoottoripyörä mahdollinen?
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2015, 14:29:02 ip »
Juurikin näin. Sieltä palvelu hankitaan mistä se parhaiten löytyy.
Katsastusmiehellä lienee mahdollisuus myös kieltäytyä tekemästä katsastusta mutta mitä ajattelee siitä hänen esimiehensä?

Muutoskatsastuksia olen teettänyt useita ja sopivaa paikkaa etsiessä jotkin konttorit nostavat kätensä pystyyn ja myöntävät että ei riitä ammattitaito tai ei vain kiinnosta. Jälkimmäinen tapaus lienee jo kiistanalainen onko julkista lakisääteistä palvelua mahdollista jättää tekemättä jos sitä tarjotaan.

Eräällä toisella keskustelupalstalla alkoivat keräämään listaa suopeiden katsastusasemien katsastusmiesten osoitteita ja nimiä. Se loppui heti alkuunsa. Niinkään ei voi toimia. Trafi teki kyseisiin paikkoihin tarkastuksia. Listasta aiheutui siis epäily liiasta suopeudesta.

Lähinnä tieto suopeista paikoista kulkee kuulopuheena sopivassa seurassa.

Kaikista paras on sellainen katsastusasema jossa on asian suhteen ammattitaitoa ja kokemusta. Silloin voi asiakaskin olettaa että vehkeensä on varmasti laillinen tai sen puutteet on osoitettu asiallisesti. Joskus on joutunut käymään kahdesti......