Kirjoittaja Aihe: Nevadan rakentelu  (Luettu 52758 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #105 : Huhtikuu 29, 2017, 11:34:09 ap »
Jos Nevada on vielä työn alla niin tarkista samalla, että sytytyspuolat eivät pääse resonanssissa vipattamaan. Ne on kiinnitetty runkoputkeen hitsattuun ulokkeeseen vain toisesta reunastaan. Joillakin kierrosluvuilla syntyy resonanssi ja puolan ulkosyrjä alkaa naputtaa bensatankin sisäsivuun ja siitä tulee ilkeä naputtava ääni, jota sitten kissojen ja koirien kanssa saa paikantaa. Etsin äänen syytä pitkään, kunnes sattumalta huomasin kulumajäljen tankin maalissa sen sisäsivulla runkotunnelissa ja, "lamppu syttyi sen, päässä viisaan eläimen." Pieni lisätuenta sytytyspuolille vapaaseen alareunaan hoiti asian. Tein sellaisen ohuen yhdystangon, joka sitoo puolien aluslevyt toisiinsa runkoputken alta. Minulla on kyllä Anniversario, jossa puolat ovat rinnakkain runkoputken oikealla ja vasemmalla puolella. Classicissa taitaa olla peräkkäin oikealla puolella ja lisätuenta on suunniteltava sen mukaan.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #106 : Toukokuu 01, 2017, 18:55:05 ip »
Tuota ongelmaa ei vielä ole ollut, mutta kiitos vinkistä. Tällä viikolla on tarkoitus kasata pyörä vanhoin osin rahan puutteen vuoksi, mutta sellaisen tuen tekeminen ei paljoa maksa.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #107 : Toukokuu 26, 2017, 20:20:20 ip »
Rahan puutteessa jäi suuret suunnitelmat tulevaisuuteen. Samasta syystä jouduin vaihtamaan iloisen kuttuurityön takaisin rakennustöihin. Ensimmäisestä isommasta tilistä kävin lunastamassa takarenkaan rengasliikkeestä.

Paikalleen laittaessa ihmettelin tiukkaa sovitusta ja mittaus tuottikin yllättävän tuloksen. Nimellismitaltaan 130 mm leveä rengas on todellisuudessa 139 mm. Kardaanitunneliin jää väliä noin kaksi milliä, joka toki riittää. Edellinen, samoilla lukemilla ollut rengas oli muistaakseni 129 mm leveä. Jännä juttu.

Sen verran tein muutoksia, että raksin ns. ylimääräisiä merkki- ja varoitusvaloja pois, koska se ei maksanut mitään. Mittari- ja merkkivalotelinekin valmistunee parissa päivässä. Nekin materiaalit olivat ilmaisia, lukuunottamatta 3,90 € maksanutta spraymaalia.

Mutta pääasia, että pääsen ajamaan. Tosin kesälomaa ei ole, joten pidemmät reissut jää ensi kesään. Paskamaista tämä elo. Nyt kun olisi rahaa, ei ole aikaa, silloin kun oli aikaa, ei ollut rahaa. Questa e' la vita.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #108 : Kesäkuu 10, 2017, 19:09:08 ip »
Päivän ajolenkillä hajosi nopeusmittarin vaijerin pyöritin lopullisesti. Neljä kertaa oikaisin lipareen, sitten en enää viitsinyt.
Nyt sitten arvon, yritänkö oikaista ja vahvistaa vanhaa, vai tilaanko uuden. Maksaa vaan aika lailla saksassakin.
Joka tapauksessa eturengas on menossa vaihtoon, niin samalla sen laittaa tavalla tai toisella kuntoon.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #109 : Kesäkuu 11, 2017, 12:18:49 ip »
Mittarinvaijerin pyöritin ei ole huollossa huoltokohde. Siitä pitää huolehtia itse. Pari kertaa vuoteen kun laittaa nipasta voidetta sisään ja eturenkaan vaihdon yhteydessä irrottaa ja ottaa sisäsivulta lukkorenkaan irti niin saa putsattua hieman syvemmältä. Huollettuna pyöritin kestää pyörän iän. Harva vain viitsii nähdä vaivaa. Siitä voimme päätellä että uusi ei ole liian kallis......

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #110 : Kesäkuu 11, 2017, 14:13:43 ip »
Tuohan piruili jo silloin, kun ostin pyörän. Sain elvytettyä viime kesäksi, mutta en hoksannut talvella irroittaa ja puhdistaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #111 : Kesäkuu 11, 2017, 16:20:35 ip »
Pyöritinvivun oikeaminen tai vääntyminen on useimmille ensi oire että pyöritin ei toimi. Lipareen taipuminen merkitsee että pyörittimen hammaspyöräpari (matopyöräperiaate) on liian kankea pyöriäkseen. Ei välttämättä mikään ole rikki. Melko kuluneenkin saa puhdistamalla pelaamaan. Hammaspyöräparin kotelo on prässäämällä kasattu joten sitä ei voi purkaa mutta rakoja on sen verran että brälkleenin tai muun voimakkaan liuottimen avulla saa lian pois melko hyvin hammaspyöristäkin. Pyöritellä voi pienellä rautanaulalla vaijerin liitoskohdasta. Paineilmasta on myös apua.
Pellistä prässätty pyöritinvipu on irrotettava joten sen voi oikoa irrallaan tai jopa hitsata jos se on katkennut. Ensi oire huoltamattomassa pyörittimessä on juuri tuo vivun pettäminen. Silloin pyöritin voi olla vielä pelastettavissa.

California 3:sessa jouduin asentamaan pikkulohkoisen pyörittimen etupyörään koska muutoin olisin trikemuutoksen johdosta tettämään virallisella tutkimuslaitoksella nopeusmittarin näytön mittarivirheen ja teettämään sen mukaan mittaritaulun joka näyttää standardinmukaisesti oikeata nopeutta. Hinta on noin 500€ + alv sekä mittarimuutoksen.

Kyseisellä pyörittimellä sain oikean nopeusarvon 18 tuuman renkaalta sensijaan että se olisi tullut vaihdelaatikosta. Pyörittimiä on eri välityksillä rengaskoon mukaan. Pikkulohkossa lienee 16, 17 ja 18 tuumaisia etupyöriä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #112 : Kesäkuu 11, 2017, 21:36:57 ip »
On näköjään konttorikohtaista tuo mittariasia. Keskisessä Suomessa on kelvannut useallakin jokin digitaalinen mittari. Sen kummemmin ihmettelmättä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #113 : Kesäkuu 11, 2017, 22:03:33 ip »
Tää inssi oli toista maata. Alkuperäistä olisi pitänyt olla. Sitä hän sai. Naurattihan se kun tärkeilevää miestä viedään kuin litran mittaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #114 : Kesäkuu 11, 2017, 22:55:27 ip »
En edes kehtaa kertoa, miten hyvää palvelua paikallisesta konttorista sain vaimon auton kanssa. Mutta sanotaan niin, että insinööri käytti omaa harkintaansa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #115 : Huhtikuu 05, 2018, 10:33:27 ap »
Pidemmän tauon jälkeen,  kevään innoittamana Temmisorvin kimpussa. Irroitin etupyörän kuminvaihtoa varten. Tutkailin vannetta ja näyttäisi olevan symmetrinen. Pitääkö paikkansa? Olisi nimittäin hyvä, jos sen voisi kääntää, koska vaijerinpyöritin on hinkannut toisen puolen ripoihin melkoiset urat. Kääntämällä varmistuisi uuden pyörittimen toiminta.

Pyörittimen aion purkaa, jos siitä saisi vielä kalua, sekä ihan mielenkiinnosta.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #116 : Huhtikuu 09, 2018, 15:18:16 ip »
No niin. Vaijerinpyöritin on sen verran jumissa, että uuden hankinta on edessä. Stein Dinseltä näkyy olevan loppu..

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #117 : Toukokuu 30, 2019, 20:15:57 ip »
Hiljaiseloa on ollut tällä rintamalla. Kuitenkin viime kesänä tilasin uuden pyörittimen ja mielenkiinnosta purin vanhan. Matopyörä oli kuulunut jumimisen vuoksi ja jumitti aina uudelleen samaan kohtaan. Uusi pyöritin meinasi jumia myös, kunnes tajusin rasvata mittarin. Murheet loppui siihen.
Nyt on uusia murheita. Talven säilytys kylmässä on aiheuttanut käyntiongelmia. Lienee bensa suuttunut kylmästä. Toivottavasti tuoreella bensalla helpottaa, kun ei huvittaisi ruveta kaasuttimia putsaamaan. Lisäksi perä vuotaa öljyä, vaikka huollosta ei ole montaa vuotta, eikä montaa tuhatta kilometriä. Siihen on pakko perehtyä.
Taas tein halpoja uudistuksia. Modasin parikymppiä maksaneen navigaattorin mittarin alapuolelle ja viritin USB-porttiparin akun viereen sivukopan taakse. Sinne täytyy vielä keksiä jotain, mihin laittaa puhelin tai navi latauksen ajaksi.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #118 : Huhtikuu 22, 2020, 10:28:12 ap »
Pitkästä aikaa kirjoitan tänne. Lähetin Temmisorvin perän huoltoon ja sieltä tuli epämukava uutinen. Perä sökö, edellisessä huollossa jätetty toiset neulalaakerit pois. Nyt on etsinnässä perä ja kardaanin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #119 : Huhtikuu 22, 2020, 12:25:36 ip »
Yksi yleinen luulo, enkä tarkoita että tässä tapauksessa välttämättä olisi, on että satunnaisella Guzzin hankkineella ei ole tietoa tai edes kiinnostusta mistä saisi remonttiosia.
Olen törmännyt edelleenkin siihen yleiseen mielipiteeseen että "onhan se hieno mutta missä sitä voi huollattaa ja varaosia ei taida saa mistään?"
Tämä eilen viimeksi omalla verstaallani hondanomistajan suulla. Tarkoitti 1400 Californiaani.

Oli mukava kertoa että esimerkiksi ihan samassa liikkeessä missä hänen Hondansakin huolletaan on myös Guzzin huolto ja varaosia voi tilata sitäkin kautta. Jäi kuitenkin epäuskoiseksi.

Ainakaan Tampereen liikkeen osalta ei mistään tiedä että se on myös Guzziliike sillä Guzzikylttiä ei tielle päin näy. Muita merkkejä kylläkin.