Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä  (Luettu 10444 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Alan tietäjiä ja päättäjiä koottu yhteen: http://www.smoto.fi/?page_id=2790

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2015, 11:58:10 ap »
Tästä oli myös runsaasti puhetta viikonlopun Smoto:n  hyvähenkisessä syyskokouksessa, Pieksämäellä. Jossa myös Grupon-ääni oli selkeästi esillä , niin kuin myös muiden,  joilla oli kommentoitavaa ja kehitysideoita. Hyvä ja kehityshakuinen kokous. Voidaan järjestää vastakin:))

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2015, 20:22:19 ip »
http://www.smoto.fi/?p=3405

Keskustelua voi seurata 2.11.2015 klo 17 alkaen osoitteesta: http://cloud.magneetto.com/smoto/2015_1102_motoparlamentti/angular

Odottelen mielenkiinnolla.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2015, 18:11:30 ip »
Tervehdys!

Motoparlamentin juuri päätyttyä, kommentoisin keskustelun olleen asiallista ja mielenkiintoa herättävää, niin meidän motoristien kuin päättäjien keskuudessa.
Kaikkiaan tyylikkäästi toteutettu ja hyvin juonnettu tilaisuus. Se varmasti nosti SMOTO:n, kuin myös meidän tavallisten motoristien profiilia, varteenotettavana osapuolena moottoripyöräilyn turvallisuuskeskustelussa.
Suuri kiitos tapahtuman järjestäjille ja erityisesti SMOTO:lle!

T. Kimmo Saarelainen / Gruppon pj
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 490

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2015, 12:34:02 ip »
Odottelen kuinka julkinen tiedonvälitys Motoparlamenttiin reagoi vai ei ollenkaan. Televisiokanavat, painetut julkaisut, nettilehdet, jne. Millaista palautetta jäsenkerhot antavat? Entä se suuri ei-järjestäytynyt motoristiryhmä, meneekö informaatio, tieto koulutuksesta, jne perille?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2015, 10:47:59 ap kirjoittanut motomatti »


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2015, 13:44:39 ip »
Vain pieni osa Motoparlamentista oli live-lähetystä.
Tässä laajemmin alustuksista ja keskusteluista tehtyä yhteenvetoa: http://www.smoto.fi/?p=3423
Mainitaan myös aikataulu tulevasta moottoripyörien katsastuksesta.

Huomioitua: 20% kuolemaan johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on muiden kuin motoristien aikaansaannosta. Siis humalaisten, kortittomien, varastetulla pyörällä, jne. Siis ilman toista osapuolta.

Rivien välistä saattoi lukea myös sen että oltiin ikään kuin pahoillaan siitä että tilastotietoja ei saada tarpeeksi tutkimusta varten koska (kuolemaan johtaneita) moottoripyöräonnettomuuksia sattuu liian vähän ja onnettomuuksien määrä vaihtelee liiaksi vuosittain.

Bongasin myös virheen: J. Jokilampi on Autokoululiiton pj. ei Autoliiton.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2015, 18:40:58 ip »
"Mainitaan myös aikataulu tulevasta moottoripyörien katsastuksesta".

Nythän keskustellaan mm. autojen katsastuksen poistamisesta tai harventamisesta. Mennäänkö samaan suuntaan että  säännönmukaisilla huolloilla valtuutetuissa merkkiliikkeissä katsastusta ei sitten tarvita ??    
MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2015, 19:41:26 ip »
Mennäänkö samaan suuntaan että  säännönmukaisilla huolloilla valtuutetuissa merkkiliikkeissä katsastusta ei sitten tarvita ??

Nostaisi varmasti taas harrastuksen kuluja, jos joutuu maksamaan sellaisesta, mitä moni pystyy itsekkin tekemään. Nuo nykyisetkin mp-huoltohinnat kuuluu olevan monin paikoin aika hintavat ja vielä hintavammalta ne kuulostaa, kun ottaa huomioon niiden sisällön. Eli huoltohinnat varmasti nousisivat nykyisistä, kun sisältö muuttuisi pelkästä öljyjen vaihdosta ja venttiilien tarkistuksesta. Toisaalta taas sellaiselle, jolla ei ole mahdollisuutta tai ei osaa huoltaa itse, saattaisi "huoltopakko" olla hyväkin asia siinä mielessä, että pyörä pysyisi ehkä turvallisemmassa kunnossa. Katsastus kerran kahdessa vuodessa tai vaikka vuodessakin saattaisi kuitenkin olla parempi kahdesta pahasta...

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #10 : Marraskuu 07, 2015, 10:44:24 ap »
Suurin osa motoristeista vain ajaa. Tein omalla kerholla vaivihkaa kyselyä pyörien huoltamisesta. 20 henkilöstä kaksi sanoi huoltavansa itse. Toinen niistä on Guzzin omistaja ja toisella H-D. Suurin osa pyöristä on japanilaisia custom-tyyppisiä. Muutama kyykky ja yksi iso BMW GS. Omia pyöriäni tähän en sekoita.  Keski-ikä väellä on siinä 45 ikävuoden tietämin. Eli vaurautta on kertynyt joten huollattaminen huollossa ei käy liikaa massin päälle.

Nuoremmat eivät osaa ja ne jotka osaisivat eivät viitsi itse huoltaa. Huoltohinnat eivät siis ole liian korkeat. Mainittakoon että kerholla on korjaamovarustus ja sitä varten tila jäsenten käytettävissä.

H-D määrä on kerhossa lisääntynyt vuosittain parilla yksilöllä ja japanilaisten sekä eurooppalaisten pyörien määrä vähennyt. Brittipyöriä ei ole kuin yksi. Muita eurooppalaisia on KTM, pari Guzzia ja BMW. Aiemmin oli enemmän eurooppalaisvalmisteita.

Kerhossa on tällä hetkellä noin 40 jäsentä ja pyöriä muutama enemmän. Eli joillakin on kaksi tai useampia pyöriä.

Samaa asiaa olen seurannut muidenkin Tampereen seudun sekapyöräkerhojen osalta: ikä nousee ja pyöräksi valikoituu useimmiten H-D. Siihen on varmasti vaikuttanut myös se että kyseisen merkin maahantuonti ja markkinointi on seudulla.

Mutta pysytään nyt housuissamme. Katsastus on tulossa 2022 joten siihen on vielä muutama vuosi aikaa ja asia on lisäksi ehdollinen: jos muulla tavalla kansallisesti voidaan osoittaa ajoneuvojen kuntoisuus. Lisäksi EU-päättäjilläkin on tapana vatuloida asioita joten siirtymäaikaa voi tulla.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #11 : Marraskuu 07, 2015, 11:15:56 ap »
Tuopa siinä onkin. Yleensä kun harrastajalla on sitä ikää enemmän, ei huolto rasita lompakkoa tai oikeastaan edes kiinnosta. Nuorempi väki sen sijaan huoltaa enemmän ja vähemmän taloudellisista syistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #12 : Marraskuu 07, 2015, 11:21:36 ap »
Vähän asiaa sivuten muistan miten huvitti kun aikanaan omistamani Nevadan mukana tuli kaikki kuitit.
Merkkihuollossa oli pääkaupunkiseudulla tehty huollot ja talvisäilytykset.
30.000 huolto ei sisältänyt mitään erikoista, ei edes kuuluisaa ilmanputsaria vaihdettu+ talvisäilytys.
668e, säilytyksen osuus oli 180e.
Pisti hieman hymyilyttämään huollon hinnat kun itse tein samat asiat noviisina alle parissa tunnissa.
Mieluummin katsastukseen sitten jos nyt siihen mennään.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #13 : Marraskuu 07, 2015, 12:53:04 ip »
Jossain vaiheessa oli jo esillä direktiivi joka moottoripyöräpiireissä nimettiin "roplaamiskielloksi". EU-viranhaltijat ja heidän takanaan olevat lobbaajat saivat tällaisen esityksen aikaan. Se olisi EU-parlamentissä läpi mennessään tiennyt sitä että vain valtuutetut merkkihuollot saisivat tehdä huoltoja.

Roplaamiskieltodirektiivi olisi tarkoittanut sitä että pyörän omistaja/haltija ei olisi saanut vaihtaa omatoimisesti osia tai tehdä yksinkertaisimpiakaan huoltotoimia. Myös pyörien muokkaaminen olisi ollut kieltolistalla kuten myös omavalmisteet.

Tämän direktiivin torjuminen ja vastaavan luomisen estämiseksi synnytti maahamme uuden järjestön: MMAF:n eli moottoripyörien muokkaamista ja virittämistä edesauttavan järjestön jonka säännöissä lukee että yhdistyksen on tarkoitus olla johtava moottoripyörätekniikan asiantuntija Suomessa. Melko pitkälti näin onkin. Kyseinen järjestö on jo kirjoittanut useita lakeja ja asetuksia jotka on liikenneministeriön läpi kulkiessaan kelvanneet sinällään ja eduskunta/liikenneministeri nuijinut laeiksi ja asetuksiksi.

Keijo Lumpeen ulostulo kahdenkymmenen vuoden takaa: http://www.sci.fi/~kekku/Direkt.htm
Todennäköisesti tämä sama roplaamiskieltoasia tulee jälleen esille vaihtoehtona katsastukselle. Näin kätevästi meille "myydään" määräaikaiskatsastus moottoripyörille.

Samoja asioita siis vatvotaan edelleen.

Motoristilähtöistä lobbausta uusille parlamenttijäsenille: http://www.fema-online.eu/website/index.php/2014/09/02/the-european-parliament-is-back-in-session/

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2015, 14:51:57 ip »
Kaikesta sitä jaksetaan direktiivejä ehdotella.
Luulisi olevan hieman tähdellisempiäkin pulmia maailmassa kuin säätääkö motoristi kuljintaan.
Ihan älyttömimmät ei sentään mene läpi tai puretaan pikaisesti.
Hyvä esimerkki oli tervankielto.
Sehän kaatui heti alkuunsa siihen että Euroopan kirkoissa on jumalaton neliömäärä paanukattoja..