Olen kuullut että joillakin on tullut iso lasku kun ovat syksyllä tehneet vakuutusyhtiöön seisontailmoituksen mutta vuodenvaihteen jälkeen on vakuutusmaksu lähtenyt pyörimään.
Pääosin yhtiöissä, moottoripyörien osalta, asia on ymmärretty ja laskut peruttu kuten omalla kohdallanikin. Syksyn seisonta-ilmoitus seisonta-ajalliseen vakuutukseen ei siis välttämättä ole vuodenvaihteen jälkeen automaattisesti liikenteestä poisto vaan onkin ollut kuin ajokautta.
Itsellä kaksi pyörää oli laitettu vakuutusyhtiön toimesta liikenteestä poistoon mutta muista tuli lasku siihen asti kun olin tehnyt liikenteestä poiston. Laskut peruuntuivat.
Sen jälkeen olen vaihtanut vakuutusyhtiötä. Meni luottamus. Yksi pyörä on ajokausipainotteisessa vakuutuksessa, mutta seisonta-ajallisessa vakuutuksessa kaikki muut.
Ajokausipainotteisesta vakuutuksen laskusta, esimerkiksi, ei Ifissä pääse eroon mikäli tekee liikenteestäpoiston Trafiin. Seisonta-ajallisessa vakuutuksessa hyvitetään minimissään 30 vrk. Kun taas monessa muussa yhtiössä hyvitetään vaikka yksi päivä "seisontaa".