Kirjoittaja Aihe: Savojärven Telttakokoontuminen  (Luettu 4411 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Savojärven Telttakokoontuminen
« : Syyskuu 24, 2015, 22:43:26 ip »
Onko Guzzisteissa lähtijöitä konstailemattomaan kokoontumiseen Pöytyän Yläneen Savojärvelle huomenissa tai lauantaina?
Itse aion olla koko viikonlopun paikan päällä. Säätkin suosivat: pe lämmintä, la. enimmäkseen poutaa. Sunnuntaina saa olla mitä vaan.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2015, 08:26:47 ap »
Mieli tekisi, mutta ei pääse. Taidan mennä kuitenkin syysajelulle Parolaan. Pitäisköhän syysajelun ajankohtaa muuttaa ensi vuonna, ettei syyskauden vähät hauskat mene päällekkäin.

Kaijus

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2015, 09:23:45 ap »
Onneksi on vielä Pystymettä.  ;D..
Nähdäänkö Kajk siellä taasen hienolla Moto Guzzi Stornellolla?
 T Juise
Jk. Jonkun kevyen mp:n osto pitäisi itselläkin olla kiikarissa noihin loppusyksyn karkeloihin joiden keli voi olla kesä tai talvikeli!
(en enää ikinä halua kokea Californian kokoisen möykyn kaksipyöräsivuluistoa viitostiellä autojen seassa).

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2015, 11:39:34 ap »
Jk. Jonkun kevyen mp:n osto pitäisi itselläkin olla kiikarissa noihin loppusyksyn karkeloihin joiden keli voi olla kesä tai talvikeli!
(en enää ikinä halua kokea Californian kokoisen möykyn kaksipyöräsivuluistoa viitostiellä autojen seassa).

Kolmipyöräluisto se vasta verratonta on! :)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2015, 12:02:58 ip »
Sivuvaunulla, varsinkin talvella, luistattelu on hauskaa hupia ja varsin hyvin hallinnassa.
Olen myös trikellä luistatellut mutta kesäkelillä soratiellä. Kaasulla voi säätää luistokulmaa. Jopa kaksi päällä reissukamat mukana. Kyydissä ollut naisihminen sanoikin pikataipaleen loputtua: sehän meni tasaisemmin kuin auto! Vauhtiakin tuntui olevan enemmän mutta varmaankin vain tuntui.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2015, 12:17:11 ip »
Savojärvellä Guzzeja oli seuraavasti: California Special, NTX 1200, Breva 1100, Carillofornia Trike ja Stone. Guzzin omistajia oli pyöriä enemmän mutta osa heistä oli tällä kertaa liikkeellä muun merkkisillä pyörillä. Perjantaina matkalla paikalle satoi tasaisesti ja teltat piti pystyttää sateessa. Illaksi sää selkisi ja tuuli jonkin verran. Lauantaina oli puolipilvistä kunnes iltapäivällä aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämpötila oli 10 - 14 asteen tietämillä. Sunnuntain vastainen yö oli melko viileä mutta ei mennyt sentään pakkaselle. Teltassa oli lämmintä.

Sunnuntaiaamuna leirin purku pilvipoutaisessa säässä. Paluumatkalla heikkoja sadekuuroja.

En huomannut kysyä paljonko paikalle oli tullut väkeä mutta ei ainakaan vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Kuulin myös että olisi ollut viimeinen AMP:n pitämä Telttakokoontuminen. Mitä se sitten tarkoittaakaan vai oliko vain mainosmielessä levitetty huhu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2015, 12:20:09 ip »
Kaasulla voi säätää luistokulmaa.

Näinhän tuo menee karkearenkaisella pyörälläkin, jossa on siis tehoa kahvan takana..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2015, 12:48:40 ip »
Lainaus
Näinhän tuo menee karkearenkaisella pyörälläkin, jossa on siis tehoa kahvan takana.
Ja taitoa pitää luisto hallinnassa. Kokemukseni mukaan kolmipyöräisellä ajoneuvolla on huomattavasti helpompi ylläpitää luistoa kaksipyöräiseen verrattuna.
Luisto kaarteessa muodostuu muutamasta tekijästä: pitää olla riittävasti vauhtia ja jos ei ole niin tarvitaan konevoimaa tekemään luisto. Riippuu myös tien kitkasta sekä siitä että kolmipyöräisessä, trikessä, on varsin vähäinen pintapaine takarenkailla tiehen. Sutimista tapahtuu tahattomastikin. Lisäksi California Adamantin pitkä akseliväli korostaa luiston rauhallisuutta ja suuntavakavuutta.

Trike ei myöskään puske kaarteessa suoraan vaan pyrkii, erityisesti pienikitkaisella pinnalla, yliohjautumaan mutta melko suorasta ohjaustuntumasta tiehen on ohjausta nopea hallita. C. Adamantin ohjausjättö on liki nollassa eli ohjaus on erittäin kevyt.

Minusta on käsittämätöntä että trikessä ei lain mukaan vaadita jarrua etupyörään. Kaksi takapyörän jarrua kuulemma riittää: käyttöjarru ja seisontajarru jotka vaikuttavat molempiin takapyöriin. Ainakin etumoottoritrikessä mennään kuin suksilla jos yrittää kovemmasta vauhdista takajarrulla pysäyttää. Etujarru sen sijaan puree erinomaisesti. Tosin California Adamantissa on laittomasti jälkeenpäin lisätty toinenkin etujarrulevy. Sitä ei olisi katsastuksessa sallittu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2015, 12:50:43 ip »
Tuo periytynee jostain auto/traktorimaailmasta. Kukaan itseään arvostava tuskin jättää etujarrun laittamatta. Ainakaan moottoripyörällä ajamaan tottunut!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Savojärven Telttakokoontuminen
« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2015, 14:24:24 ip »
M.O.T.