Kirjoittaja Aihe: Helpotusta tuulenpyörteisiin  (Luettu 3639 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Helpotusta tuulenpyörteisiin
« : Syyskuu 17, 2015, 20:51:18 ip »
Hankin tänään iltapäivällä pienen muovilirpakkeen joka kiinnitetään pleksin yläreunaan. Vaikuttaa yllättävän paljon. Ensimmäinen oletusasetus oli aivan hirvittävä mutta kyllä parannustakin sain aikaan.
http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-varustelua-ilmanohjain.html

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2015, 16:43:48 ip »
Jep, itse olen saanut parhaan avun pyörteilyihin, huminoihin, kohinoihin ja matalataajuisiin jyrinöihin siirtymällä nakupyörään, ilman mitään pleksejä ja katteita. Alle 130 km/h jaksaa ajella pidempääkin siivua eikä ole ollut pleksiä ikävä. Parasta nakupyöräilyssä on hiljaisuus, lämpimään pukeutumiseen saa kylläkin panostaa aiempaa enemmän.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2015, 18:54:50 ip »
Jep. Mullakin nakupyöriä tallin täydeltä että kyllä sekin laji on tuttu mutta esimerkiksi California T3:sen alkuperäinen pleksi on sellainen että sen takana on nautinnollista olla pitempikin taival.

Benelli Sei on myös nakupyörä vaikka siihenkin kate löytyy mutta ilman on parempi. Sillä kun ei haluta erityisesti revitellä. Centaurossa on ollut toisinaan hiilikuituinen varttikate mutta yleensä ilman. Se taasen ei ole erityisesti matkapyörä vaikka silläkin Italiassa on tullut käytyä ja moottoritietä Saksan läpi sukkulana suihkinut. Nykyään enemmän kirkonkylpyöritykseen kuten torilla kahvilla käyntiin ja muuhun pikku pörräämiseen.

California Stonen pleksi on kokoonsa nähden yllättävän hyvä. Sellainen on California Adamantissa ja antaa hyvän suojan eikä aiheuta melua.

Näin kun on vanhettunut niin tykkää mukavuudesta ja sitä voi pienikin kate antaa. Brevan katteen lisäosalla sain ainakin yhden ja merkittävimmän asian kuntoon eli ilmavirran ja pleksin yhdessä aiheuttaman matalataajuisen jyrinän kadoksiin. Muutaman kymmenen kilometrin matkalla se ei vielä kovinkaan häiritse mutta kun ajaa 400 - 600 km päivässä alkavat korvat soimaan ja päänsärky on tosiasia.

Juurikin tulin ajelemasta. Kävin pikaiseen moottoritietä Valkeakoskella. Välillä satoi ja autot nostivat vettä tiestä mutta pleksi heittää mukavasti ylävartalon ohi isommat roiskeet. Kypärään toki tuli hiukan vettä mutta avokypärällä ja sen visiirillä pärjäsin. Kylmemmällä säällä pitää käyttää kokokypärää.

Vielä on kokeilematta avokypärä ja aurinkolasit/suojalasit. Tähän asti on pleksistä lähtenyt pyörre täristänyt suojalaseja mutta nyt on toiveita että sekin asia vielä hoituu. Avokypärä ja aurinkolasit on vanhastaan suosikkimallini.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2015, 21:18:31 ip »
Omaan en halua pleksiä.
A. Ei sovi mun silmään
B. En ole hyvää koskaan kokeillut
C. Vie pyöräilystä jotain, mitä saa vain pyöräilystä.

Mutta aiheeseen; noita spoilereita on  aika monella valmistajalla jo tehtaalta lähtöisin. On helpompi saada asiakkaaksi eri kokoisia kuskeja, kun voi helpolla säätää saman pleksin kaikille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2015, 21:38:31 ip »
Mulla tuo testaus on vielä kesken eikä sitä parasta asentoa ole vielä löytynyt. Tänään kokeilin yhtä asentoa sen läheltä haarukoiden niin tietyssä kohtaa ilmavirran suunta muuttui lipareen takana vastakkaiseen suuntaan ja kypärään tuli hermeettinen resonanssi. Ilman suunnan näki siitä mihin suuntaa pisarat liikkuivat lipareen takapinnassa. Että vaikutuksensa sillä on. Ainakin sillä voi takuuvarmasti huonontaa ilman virtausta kypärän tietämille.

Ongelma Brevan pleksissä on lähinnä se että ilmaa tulee pleksin sivuista taapäin kierteellä osuen molempien korvien seudulle. Käytän joka tapauksessa korvatulppia joten siitä syntyvä kohina ei kovin häiritse nyt kun pahin resonassi on jo hallinnassa. Otin kuvia eri asetuksista ja tein niiden pohjalta muistiinpanoja niin ei tarvitse kokeilla uudelleen asentoja joita ei kannata kokeilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2015, 21:42:51 ip »
Paras lienee asento, joka kääntää ilmavirran mahdollisimman suoraan taakse.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2015, 21:47:47 ip »
Useimmiten kuitenkin näkee että spoileri on käännetty varsin pystyyn alkuperäisen pleksin yläpuolelle.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2015, 22:55:13 ip »
Mä asensin pikkuBrevaan MRA:n matalan pleksin ja se toimi yllättävän hyvin ja toi ulkonaköäkin savunharmaana versiona mustaan pyörään.
Nyt Stonemiehenä ajattelin hommata Givin todella pienen pleksin lähinnä ulkonäöllisistä syistä, onkohan kenelläkään kokemusta vastaavasta vermeestä, käykö heittämällä lampunkiinnikkeisiin?
  Jos vielä jollakin sattuisi olemaan myynnissä em. tuote niin täällä olisi potentiaalinen ostaja...  ;) 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Helpotusta tuulenpyörteisiin
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2015, 21:21:40 ip »
Nyt on löytynyt todennäköisesti paras asento pleksin lisäosalle: suurinpiirtein juuri se joka tuossa blogitekstissäni kuvasin. Ylempänä aiheuttaa pyörteitä kypärän sivuille, alempana ei vaikuta oikein mitään ja taaksepäin kallistettuna puhaltaa liikaa kypärään. Tällä virityksellä mennään tämä kausi loppuun. Ajokauden loputtua keskityn California Adamantin viimeistelyyn ja muutamaan rakenteelliseen muutokseen. Keulakolmiotkin pitää koneistaa. Nykyiset ottaa liikaa silmiin.