Kirjoittaja Aihe: cali III satula  (Luettu 4067 kertaa)

elsoder

  • Viestejä: 48
cali III satula
« : Syyskuu 15, 2015, 19:30:24 ip »
Moi!
Onko millaisia kokemuksia cali III (-92) satulasta?. Itselläni on epämukavaa istua "montussa" pitempiä matkoja.Ajattelin jotain HD tyyppistä leveetä ja tasaista voisi liikutella takamusta hiukan ,ettei olisi niin rajallista.Onko edullisia vaihtoehtoja sillä valmiit maksaa helposti 500€.Millainen malli olisi paras ja millaisella "pehmeys"asteella????.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: cali III satula
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2015, 20:12:46 ip »
Ei kai tuo maltaita maksa toppauttaa oma satula? Paikalliset harrastajat varmaan osaavat neuvoa hyvän paikan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: cali III satula
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2015, 19:58:03 ip »
Itselläni Cali EV:n satula pisti hieman turhan usein tauolle matka-ajossa.
Omasta takaa kuskilla heikosti pehmikkeitä, mutta satulassa ongelma mulle oli liika tasaisuus ja leveys.
Nyt testailut Bilteman geelipäälisellä+ retkipatjaa kaistoja sen alla. On nyt n 3cm korkeampi keskeltä ja jalat just sopivasti maahan korkeudella (178cm pajukepille).
Kokeilut kesken, mutta huomannut eron selkeästi parempaan suuntaan.
Hyvä puoli tuossa tarrakiinikkeisessä lisukkeessa on edullisen hinnan 44e lisäksi että helpot kokeilut just laittamalla vielä fylliä sopivasti alle.
Nyt tietää minkä verran täpettä mihinkin jos vaikka toppauttaisi satulan jossain (tai tekisi itse).
Olishan joku Corbin herkkua varmaan persuksellekin, mutta hinnat..

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: cali III satula
« Vastaus #3 : Lokakuu 01, 2015, 09:51:05 ap »
En suosittele retkipatjaa satulaan. Se ei palaudu niin hyvin muotoonsa kuin rouhelimilevy joka on oikea materiaali kun tehdään ammattilaistyyliin satulaa uusiksi.
Rouhelimilevyä on eri painoisia (eli kovuutta/paljonko antaa periksi painon alla..) ja sitä on helppo muotoilla leikkaamalla ja sitten hiomalla. Itse käytin "kärkinauhahiomakonetta" eli sitä sähkö käsityökalua jossa pyörii kapea nauha.
Usein vakiosatuloissa on sopiva pintakovuus ja olenkin joissain tapauksissa (Guzzi) laittanut raskaampaa limilevyä alle ja jättänyt muunneltuna alkuperäistä päälle jolloin saa saman tuntuman. Ja joissain tapauksissa voi muunneltuna käyttää alkuperäistä päällistä!
Ennen lopullista päällystystä kannattaa koeajella.

Itsekkin mokasin viime talvena kun en ollut useaan vuoteen muunnellut satuloita. Tein patjafirman vaahtomuovista ("tätä kovuutta ovat satuloihin käyttäneet"  :( ) hienon satulan josta tuli kaunis mutta istuttaessa aivan lättänä! Kaksi kertaa istuin siihen ja purin pois. (onneksi en päällistä kerennyt siihen tehdä)
 Sitten löytyi sopivasti "pyhää" limilevyä  ;D eli verhoilijalta joka oli tehnyt Kerimäen kirkkoon  patjan johon ehtoollisella polvistutaan!
Satulakin tuli tehtyä sopivasti Caferacereiden "Holy Grail" työnimelläkin kulkeneeseen Norviniin..  ;D
Kun guzzi sivulla ollaan niin mainittakoon että kokemusta on Cali kakkosen ja kolmosen satulamuutoksistakin..tuo Norvin satula oli vaan viimeisin..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: cali III satula
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2015, 11:07:11 ap »
Tuo rouheinen vaan vaatii päälleen jonkun muun levyn tasoitteeksi, näkyy muuten läpi keinonahasta. Jos ei heti, niin jonkin ajan kuluttua kun siihen hanuriaan hieroo. Riippuu toki keinonahastakin, mutta kuitenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: cali III satula
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2015, 11:18:56 ap »
Eipä Cali-kolmosen satulassa istuta kuin yhdessä kohtaa. Toisaalta satula jakaa persuksien painon laajalle eli antaa alaselkään tukea (itsellä ongelmallinen kohde) että takareisillekin. Eli paino jakautuu leveälle ja anatomisesti. Haittana juurikin se että liikkumavaraa ei ole. Kyllä siinä tankillisen polttaa ilman tuskia. Nahkahousun ja satulan välissä poutasäällä lampaanturkki jolla merkittävä vaikutus mukavuuteen.

Kokeilin suvella toista, tasaisemmaksi topattua satulaa ja havainto oli että selkä ei siinä viihdy vaikkaikin polvikulmaa saa muutettua enemmän kun on mahdollisuus siirtää ahteria eteen ja taa. Mutta ajomatka lyheni koska paine asettui omaan takamukseen liian pienelle alueelle.

Astinlaudat antavat jonkinverran polvikulmalle mahdollisuuksia muunteluun.

Suo siellä ja vetelä täällä. Ehkä hyvä kompromissi löytyisi asentamalla suorempaan satulaan matala, taittuva selkänoja ristiselän tietämille tyyliä GW tai H-D.

Hyllyssä on myös muotoiltu Cali-kakkosen yksiosainen satula. Saattanen sitä kokeilla myös. Pitänee vain käyttää satulasuutarissa päällysteen uusinnassa. Siinä on ainakin pituutta ja leveyttä.

Retkipatja toimii satulan pehmusteena kunhan sitä ei laita paksusti. Yksi kerros ja ilman päällisiä on ok cafe-tyyliseen kulkimeen. Helppo ja halpa.

Itse satuloita tehneenä ole laittanut tukevan vuorikankaan pehmusteen ja pintamateriaalin väliin. Ei näy mahdolliset muotovirheet kovin helposti. Sama vuorikangas kaksinkerroin liimaten satulan pohjan reunoihin ettei terävä reuna leikkaa "pintanahkaa" rikki kiristyessään sitä vasten. Toisaalta, on lukuisia tapoja tehdä satula ja sen päällinen.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: cali III satula
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2015, 19:36:35 ip »
Joo, nämähän on mikä sopii kenenkin ahterille asioita.
Itselläni taisi käydä niin että leveä satula painaa reiden alusta suonia tukkoon ja siitä puutumista.
Nyt paljon parempi laihalle takamukselle kun paino keskemmällä.
Tuosta retkipatjan käytöstä en näe haittaa.
Umpisolukkoa, ei siis ime vettä.
Päällä on 12mm geelityyny.
Ei nyt ainakaan 5-600km testattua ole mitenkään painunut kasaan.
Rouhelimilevy jos on parempi, niin toki sitäkin voisi kokeilla.
Ei sano mulle mitään, eikä guuglelle, millä muulla nimikkeellä kyseinen tuote esiintyy?
Sikäli erikoista satuloiden kanssa että aikanaan V65C:n satula oli vähintään yhtä leveä kuin Calin, mutta mukavuus paljon parempi, ota näistä sitten tolkkua.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: cali III satula
« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2015, 10:20:45 ap »
Googlen limilevy haulla saat tietoa satuloiden rakentelusta..