Kirjoittaja Aihe: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....  (Luettu 11631 kertaa)

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #15 : Lokakuu 01, 2015, 19:24:41 ip »
Tein tuossa öljyn & suodattimen vaihdon ja ounastelen että moottorin kilinät ja kalinat voimistuivat operaation jälkeen. Tässä kun olen lukenut kaikenlaisia työntötankojuttuja ym. aloin pikkuisen miettimään että pitäisikö pata avata vai työntää vaan korvatulppia syvemmälle...? vähän vajaa 60tkm taulussa...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #16 : Lokakuu 01, 2015, 20:05:18 ip »
Noi on mielikuva puolella äänien muutokset usein.
Machiavellin 60.000 ajettu Cali on taatusti iskussa jos perusasiat kohdilla.
Venttiilien välykset kannattaisi varmaan vilkaista.
Minkälaista ääntä sieltä kuuluu?
Ei ole hiljaisempia koneita Guzzin isolohko, kaikenlaista mekaanistahan sieltä tulee mutta siis ominaisuus.
Jos laitoit aiempaa ohuemmat oilit voi sekin hieman kuulua, ainakin kylmänä.
Itse kuuntelin puoli ajokautta omituista hyrräävää ääntä ja mielessä kävi kaikenlaista, jonkun laakerin pyörimistä ulkokehältään jne.
Mutta selvisi tuokin, tulee ketjusta, eli ei huolestuttavaa.
Joko se on venynyt tai sitten kiristin kulahtamassa.
Muutenkin isompi huolto kun tulossa nyt talvella, niin taas täyteen iskuun.
Tuossahan on vaihdettu Lafrat putkiksi, kannattaisi varmaan käyttää jollain kartanlukialla.
Seospuoli ainakin muuttuu kun vastapaineista katoaa tehdasputkiin nähden ja vaikuttaa jotain.
RVS kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta, sillä vois hyvinkin saada ääniä hieman tumpattua..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2015, 22:41:56 ip »
Lainaus
selvisi tuokin, tulee ketjusta
:o
Sitten pitää ottaa rauhallisemmin etteivät ketjut remmakoi... Tämä taisi olla se hyvänä pidetty kiristin.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #18 : Lokakuu 01, 2015, 22:48:32 ip »
Jep: erittäin nätti käynti tuolla tulee. Lievätkö kestävämpiä nykyään? Yhtä kokeilin joka kesti vain noin 60.000 kilometriä. Vaihdoin alkuperäisen takaisin ja kuuntelin jälleen rapinaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #19 : Lokakuu 02, 2015, 06:24:25 ap »
Ratasjakopää olisi poikaa. Mulle kävis suorahampainenkin, se ei toki olisi äänetön..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2015, 11:04:59 ap »
Itsellä on suorahampainen jakopää yhdessä pyörässä. Kyllä kollottaa ja kalisee! Ei heikkohermoisille tai hyväkuuloisille!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #21 : Lokakuu 02, 2015, 11:46:53 ap »
Eli juuri passeli mulle. Aika vähän on liikkeellä maailmalla noita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #22 : Lokakuu 02, 2015, 17:50:49 ip »
Onko tuo Camn:n kuvan kiristin Stucchi?
Dinsellä 16,10e. Sopuhinta.
Ketjukaan ei ole hinnan kiroissa, 41,25e.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #23 : Lokakuu 02, 2015, 19:13:39 ip »
Lainaus
Onko tuo kuvan kiristin Stucchi
Joo, siellä näkyy se kiiltävä kiinnityslämiskäkin. Mukavan yksinkertainen idea: jousi vetää "muovi" -osaa (?) mutkalle, tämä mutka painaa ketjua ja pitää sen kireällä.
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #24 : Lokakuu 02, 2015, 19:47:14 ip »
Noissa jakopään hammasratassarjoissa on ollut materiaalin takia ongelmia. Kalleimmissa on kampiakselin ratas kovametallia ja muut alumiinilejeerinkiä, halvemmissa koko setti oli alumiinia. Joskus vuosituhannen alkuvuosina haaveilin moisesta setistä LM I:een mutta Michael Behrendt HMB-Guzzista kertoi, että Saksassa oli ollut koko joukko konevaurioita kun rattaista irronnutta alumiinisilppua oli kertynyt öljykiertoon. En sitten laittanut.

Ykköseen olisi juurikin ollut hienoa laittaa suorahampainen setti kun ei muukaan käynti ole kovin äänetöntä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #25 : Lokakuu 02, 2015, 20:03:05 ip »
Mä en tykkää tuosta "Stucchi" kiristimestä. Kun tuntuu että menee jo liiankin kireelle ja käy öljypumpun laakereitten päälle. Caffetissa mulla on tuo kiristin, ei siitä vielä ole ongelmaa tullut mutta kovan ulinan se teki uutena. Sittemmin hiljentynyt, lie kulunut (kohta poikki...  :P ).
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #26 : Lokakuu 02, 2015, 22:46:16 ip »
  No joo, venttiilit täytyy tsekata kunhan tässä päästään talvilevolle... ja onhan se miehekästä kun paikat kalisee ja rapisee, sehän on voiman merkki  ;D ja tosiaan Lafranconien jylinä peittää tehokkaasti turhat sivuäänet... GuzGuz, jos sulla on töistä pulaa niin mulla on bassoja säädettäväksi, ehkä ei ennen ensi lauantain keikkaa ehdi... intonaatiot on kohdillaan eli homma kuitenkin hoituu  ;) taitaa olla tuon yksityisviestin asioita nämä kuitenkin...

margelius

  • Viestejä: 17
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #27 : Lokakuu 05, 2015, 19:53:30 ip »
 Noniin, sain tuossa selvitettyä hiukan tallikuvioita, ja saan talvenaikaan laiteltua kaikki puutteet kuntoon... Eli moottori irti ja vuodot kuntoon. Samalla yritän keksiä sille lohkon maalille jotain. Jos en saa sitä hyvin puhtaaks, täytyy maalata se uudelleen... Mutta tollanen osittain irtoillu maali näyttää ikävältä. Onko moottorin irroittamisessa mitään erityistä mitä on hyvä tietää ennenkun sitä rupeaa irroittelemaan?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #28 : Lokakuu 06, 2015, 09:51:18 ap »
Mjaah. Tuskin siinä mitään sen erityisempää on, mutta jonkinlainen saksilava tms, nostimen tapainen, jolla saa otettua painon vastaan öljypohjasta, on kyllä hyvä apu. Jos sellaista ei satu olemaan saapuvilla, niin melkeinpä pitää päästää pyörät iri molemmista päistä ja laittaa koko komeus lattialle tai jonkinlaiselle lavalle mahalleen. Satula pois, akku pois, tankki pois. Kaikki vaijerit irti, polkimien välitykset irti, hormit pois, sähköt auki pikaliittimistä, letkut auki ja imuilma systeemi, perävaihde pois, takasvingi pois, akkukotelon pohjalevy pois,  runko kahdeksi ja varovasti ylärunko pois päältä. Rungon nostossa on kaverista apua ellei satu olemaan taljaa tai muuta nostoapuvälinettä jota voi hyödyntää.  Joskus oli sellainen ohje jossain kirjasesa, että vauhtipyörän pikku kiinnitysruuvit vedetään niin isoon momenttiin, ettei niitä saa käyttää uudelleen, vaan on aina käytettävä uusia ruuveja, olikohan 10.9 tai 12.9 lujuusluokkaa.  Jos vaihtaa laatikon puolelle etupään stefan, niin akselilla oleva sakaramutteri pitää avata, jotta kytkimen napakappaleen saa pois paikaltaan ja siinä tarvitaan erikoisavainta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2015, 17:00:16 ip kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Meinaa tökkiä oikein kunnolla....
« Vastaus #29 : Lokakuu 06, 2015, 10:42:57 ap »
Moottorin huulitiivisteiden vaihtoon ei tarvita erikoistyökaluja mutta kytkimen kokoonpanoon kyllä sillä kampiakselin takapään tiivistettä ei saa näkyviin irrottamatta vauhtipyörää. Kampiakselin etupään tiivisteen vaihtoon pitää irrottaa laturi. Laturin tyypistä riippuu tarvitaanko erikoistyövälineitä.

Vaihdelaatikon tiivisteiden osalta tarvitaan erikoisvälineitä. Vaihdelaatikossa on seitsemän tiivistettä jotka voivat vuotaa joko ulospäin tai toisen rakenteen sisään kuten kytkinkoteloon. Kaksi tiivistettä on kytkimen työntötangon ympärillä, yksi painelaakerin painimessa, yksi vaihdevivussa, kolme kytkinakselilla, yksi vetoakselin takapäässä. Neljä on O-renkaita, kaksi huulitiivisteitä ja kaksi kumikartioita. Kaikki em. tiivisteet voidaan vaihtaa purkamatta vaihdelaatikkoa osiin.