Kirjoittaja Aihe: Rison pensapumppu  (Luettu 4784 kertaa)

Temmi

  • Viestejä: 151
Rison pensapumppu
« : Elokuu 23, 2015, 22:08:27 ip »
Olen lukenut pensan loppumisen rasittavan pensapumppua sikäli, että lopulta alkaa vaikuttaa käyntii. Miten risossa? Mullon kolme kertaa päässy pensa loppuu ja pyörän tyhjäkäynti hieman "jännä" enkä keksi muuta syytä ku pensan syötön vaihtelu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2015, 22:11:31 ip »
Jos se tyhjänä käy, niin vaikuttaa pumpun ikään. Se bensa voitelee pumpun liikkuvia osia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2015, 22:25:37 ip »
Mutta paineen pitäisi olla aina sama. Mahtaa olla Grisossa myös 3,0 bar +/- 0,2. Mittaamalla selviää (voisiko paineensäätö heilua, toimii huonommin kun pumpun kierrättämästä bensamäärästä tulee jokseenkin kaikki suoraan takaisin tankkiin - tyhjäkäynnillä). Luulisi että jos pumpussa on vikaa, ensimmäisenä alkaa hyytyä ne kohdat jolloin pumpun pitää painaa suuttimien läpi sellainen määrä että ollaan lähellä maksimikapasiteettiä eli tuppi nurin ja kierrokset lähellä punaista?
V11 - it defines you.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2015, 06:36:45 ap »
Ainoastaan tyhjäkäynnillä on aaltoilua. Heti kun koskee kaasuun, aaltoilu loppuu ja rajoittimelle asti toimii moitteettomasti. Voihan ruiskutuksessa olla jotain esim kartassa, mutta siihen en usko.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2015, 10:06:51 ap »
Tyhjäkäynnin säätömoottori (stepper motor) säätää tyhjäkäyntiä niin että moottorin lämpötilasta ja osin kuormitustilanteestakin riippumatta kone pysyy tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnin aaltoilu ainakin osoittaa että säätömoottori toimii. Jokin muu on pielessä: balanssit hieman pielessä tai läppäkurkkujen välisessä säätötangossa on välystä, ym

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2015, 19:44:17 ip »
No juu, täytyypä tarkentaa kuitenkin vielä että kyseessä on BB1, ei Griso. Periaatteessa tps voisi olla siinäkin vian aiheuttaja, mutta epäilen. Täytynee yrittää saada jostain grison tankki lainaan, sillä saisi haarukoitua onko vika bensapumpussa. Ja miten ihmeessä sen tps:n saisi mitattua..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2015, 21:08:33 ip »
Haulla varmaan löytynee asiasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2015, 21:18:37 ip »
Lainaus
Ja miten ihmeessä sen tps:n saisi mitattua.
Mikäs moottorinohjaus BB1:ssä on ja minkämallinen TPS?
Jos 5AM niin seuraavaa voi kokeilla.
GuzziDiagilla voi päästä alkuun mutta se tapa ei ole tarkin koska ECU "pyöristää" lukemia. Kaksi tapaa: loggaus, joka paljastaa muutakin tai perustoimena valita valintaikkunasta sekä TPS voltit ja TPS asteet. Ensiksi voi katsoa kuinka asteet ja voltit korreloivat keskenään ja onko näyttämän kehityksessä nykäyksiä tai katoaako näyttämä hetkeksi.

Tarkempi tapa on laittaa välijohto eli haaroitin TPS:n ja ECUn välille ja mitata siitä tarkalla yleismittarilla löytyykö pykäliä tai sokeita kohtia kun kaasukahvaa käännetään. Pyörän ei tarvitse olla kummassakaan kokeessa käynnissä.
Lisäksi voi koittaa keinovastuksella kuormittamalla syntyykö TPS:stä edelleen samanmuotoinen käyrä.

Läppärunkohan on yksi yhteinen molemmille sylintereille eli epäbalanssia ei, ainakaan periaatteessa, pääse syntymään. Sikäli helpompaa kuin tavan Grisossa.
Tästä kävimme keskustelua herra Ghezzin kanssa muutama vuosi sitten ja olen kokeillut samaa järjestelmää omissa projekteissa mutta siinä on myös haittapuolensa.

Juttua ja kuvia TPS-asioista: http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Mielestäni ei tarvitse toista tankkia tai pumppua: Mittaa pumpun tuottama paine läpi koko ruiskutusalueen. Laita sopivaan paikkaan pa-letkuun haaroitin ja painemittari jossa skaala 0 - 4 bar tai likelle sen verran. Jos paine vaihtelee niin jossain on vikaa. Onko polttoainesuodatin vaihdettu?

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2015, 17:55:53 ip »
Lainaus
Ja miten ihmeessä sen tps:n saisi mitattua.
Mikäs moottorinohjaus BB1:ssä on ja minkämallinen TPS?
Jos 5AM niin seuraavaa voi kokeilla.
GuzziDiagilla voi päästä alkuun mutta se tapa ei ole tarkin koska ECU "pyöristää" lukemia. Kaksi tapaa: loggaus, joka paljastaa muutakin tai perustoimena valita valintaikkunasta sekä TPS voltit ja TPS asteet. Ensiksi voi katsoa kuinka asteet ja voltit korreloivat keskenään ja onko näyttämän kehityksessä nykäyksiä tai katoaako näyttämä hetkeksi.

Tarkempi tapa on laittaa välijohto eli haaroitin TPS:n ja ECUn välille ja mitata siitä tarkalla yleismittarilla löytyykö pykäliä tai sokeita kohtia kun kaasukahvaa käännetään. Pyörän ei tarvitse olla kummassakaan kokeessa käynnissä.
Lisäksi voi koittaa keinovastuksella kuormittamalla syntyykö TPS:stä edelleen samanmuotoinen käyrä.

Läppärunkohan on yksi yhteinen molemmille sylintereille eli epäbalanssia ei, ainakaan periaatteessa, pääse syntymään. Sikäli helpompaa kuin tavan Grisossa.
Tästä kävimme keskustelua herra Ghezzin kanssa muutama vuosi sitten ja olen kokeillut samaa järjestelmää omissa projekteissa mutta siinä on myös haittapuolensa.

Juttua ja kuvia TPS-asioista: http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Mielestäni ei tarvitse toista tankkia tai pumppua: Mittaa pumpun tuottama paine läpi koko ruiskutusalueen. Laita sopivaan paikkaan pa-letkuun haaroitin ja painemittari jossa skaala 0 - 4 bar tai likelle sen verran. Jos paine vaihtelee niin jossain on vikaa. Onko polttoainesuodatin vaihdettu?

ECU on Get Athenan race ecu, tarkkaa mallia en tiedä, mutta äkkiä sekin seliväis kun ottaa ecun irti. TPS... ei mitään käsitystä, joku Dellorton kikkare. Täytynee yrittää löytää tuollainen haaroitin TPS:n ja ECU:n välille. Läppärunko on tosiaan 1kpl, joka on yhteinen molemmille sylintereille.

Ja, ensimmäinen asia minkä voisin hoitaa kuntoon... ei mitään käsitystä milloin pa-suodatin on vaihdettu. Ei ainakaan viimeisen 25 000km aikana. Saakos noita Suomesta vai tilaisko Sten Dinseltä?

Kiitoksia vinkeistä!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2015, 18:46:03 ip »
Jos on sama suodatin kuin Grisossa niin on Motonetin hyllyssä.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Rison pensapumppu
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2015, 19:03:16 ip »
Kappas niinpä olikin. En vaan osannut etsiä oikein.