Kirjoittaja Aihe: käynnistyminen kuuman  (Luettu 3581 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
käynnistyminen kuuman
« : Elokuu 21, 2015, 09:53:00 ap »
Mistä mahtaa johtua kun T5 (kaasarit) usein käynnistyy kuumana huonosti, jos heti ei hörähdä käyntiin,  saa startata pitkään. Joskus vaati jopa ryyppyäkin . Kylmänä on laakin peli, eikä ajon aikana "nikottele" ollenkaan ? ?
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2015, 10:03:14 ap »
Onko venttiilinvälykset tarkastettu milloin viimeksi? Jos kantaa kuumana, niin käynnistyvyydessä on tuollaisia harmeja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2015, 10:43:49 ap »
Kaasarilaitteissa on usein ongelmana se että kuumaa konetta käynnistettäessä ei perusseos riitä höyrystyttyäänkään vaan virtaa startatessa palamattomana pakoputkeen. Usein näkee että kiihdytyspumpullisella kaasuttimella varustetuissa pyörissä lisäryypytystä tehdään vatkaamalla kaasukahvaa ennen käynnistystä muutama kerta. Sama vaikutus on ryypyttämisellä. Kyse ei ole viasta. Kyllä ryypyttää voi kuumaakin konetta. Ryypytysmäärän oppii kyllä ajan kanssa. Kuumalla koneella ei ole pelkoa tulppien kastumisesta vaikka käynnistys hieman kestäisikin.

Vanhemmissa kaasaripeleissä, kuten ilmeisesti T5:ssakin, ainakin vanhemmissa yksilöissä, on neliökaasuttimet ilman kiihdytyspumppua ja lähes metallinen kontakti sylinterikanteen josta lämpöä siirtyy kaasuttimiin. Mihinkään "kaasulukkoon" en usko mutta kuumassa kaasuttimessa voi seoksenmuodostus olla varsin epävakaata ja käynnistyminen kuumana ilman opittuja manööverejä hankalaa.

Todella kuuma ilma on niin ohutta että siihen ei kertakaikkiaan vain sekoa tarpeeksi höyrystynyttä bensiiniä. Varsinkin nykybensalla jossa osa on "petäjäistä".



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2015, 11:25:12 ap »
Sinänsä, jos kyse ei ole venttiilien kantamisesta, vika on lähinnä "kosmeettinen" kun on sähköstartti. Mutta kokemusta on hellekelissä yksimukisen nelarienduron potkuherättelystä, kun se on stumpannut. Sitten kun niksit oppi, niin ei mitään ongelmaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2015, 12:42:25 ip »
Venttiilivälykset säädetty viime talvena, pyöreäluistiset kaasarit on ja kumiholkki kaasarin ja kannen välissä. Tänäänkin kaksi kertaa jouduin ryypyttämään kuumaa konetta.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2015, 13:31:08 ip »
Ihan ok. Täällä ryypytetään California Adamant joka kerran oli kylmä tai ei.
Alkoholipyörässä, Cali T3, on lämpösidonnainen rikastus: jos kone on kuuma niin ryypytystä ei tapahdu. Silloin tulee mukaan starttaus/käynnistymisaikaisen rikastuksen toiminta joka kestää muutama kymmenen kampiakselin kiertoa. Molempien käyriä voi säätää kytkemällä tietokone pyörään. Kylmästä käynnistäminen onnistuu silti paremmin.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2015, 16:00:39 ip »
Onko noissa Dell ortoissa jonkinlainen kiihdyspumppusysteemi olemassa  ja miten sitä tulisi käyttää kuumaa konetta käynnistettäessä
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #7 : Elokuu 21, 2015, 17:32:12 ip »
Eräissä vanhan mallin neliökaasuttimissa on kiihdytyspumppu joka toimii pääsuuttimen yläpuolella. Se saa käyttövoimansa luistin neulan painamana. Kun kaasua kierretään niin neula nousee luistin mukana ja jousivoimalla nouseva mäntä seuraa perässä.
Pyöreräluistisissa kiihdytyspummpuversion erottaa oikein hyvin: se on luistikammion kyljessä oleva paksunnos jonka keskellä on sinetöity ruuvi. Käyttövoimana luistissa oleva kiilamainen pinta. Käyttövipu kiinni luistikuilun kannessa. Luisteja saa erilaisia joilla säädetään kiihdytyspumpun toimintaa. Kolmaskin versio on mutta ei taida kuulua tähän keskusteluun.

Useimmiten käynnistettäessä ei kannata starttauksen aikana enää koskea kaasukahvaan. Moottorin pitäisi käynnistyä suoraan tyhjäkäynnille. Kun luistia nostetaan käynnistyksen aikana ei kaasuttimen venturissa virtaa tarpeeksi ilmaa käynnistyskierroksilla ja seos jää laihaksi. Kun luisti on alhaalla tulee polttoainetta moottorin muodostaman virtauksen johdosta ja ulkoilman paine painaa kohokammion polttoainepintaa niin että moottoriin siirtyy polttoainetta sekä pääsuuttimesta että tyhjäkäyntisuuttimesta ryypyn suuttimen lisäksi. Mikäli on yleensä on ryypytetty. Ilmaa tulee joukkoon luistin alta että ilmaruuvin kanavan kautta.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #8 : Elokuu 21, 2015, 17:51:03 ip »
millessä pitää ja vähän hierasta ryyppyä päälle kuumana tarpeen mukaan että hörähtää se on jotenkin mennyt selkäytoimeen yhteisten kuudentoista vuoden aikana pyöriät on kaasarit ja kummikurkut välissä

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: käynnistyminen kuuman
« Vastaus #9 : Elokuu 21, 2015, 18:35:25 ip »
..kyllä täälläkin joutuu LM IV -87 ryypyllä käynnistämään myös kuumana , ilman ei tahdo lähteä millään. Ryyppy pitää ottaa heti käynnistymisen jälkeen pois..

-KG-