Onko jarrujen laahaaminen yleinen ongelma?
Yleisesti ottaen on. Jarrupalat laahaavat aina hieman levyä. Lika helposti lisää palan painetta levyyn.
Itse otan noin kerran vuoteen (riippuu ajomäärästä ja olosuhteistakin) jarrusatulat kouraan ja puhdistan ne kauttaaltaan. En tietenkään pullauta mäntiä pois sylinteristä mutta hieman mäntää lykkään näkyviin ja puhdistan kaiken irtolian pois. Hammasharja tai tiukempaan likaan pieni messinkiharja ja paineilma toimii hyvin.
Jarrusatuloita ja niiden rakenteita on useita tyyppejä. Kuten on erilaisia levytyyppejäkin.
Mäntien on liikuttava sylintereissään suhteellisen kevyesti ja nykimättä.
Liukusatulat joissa mäntä/männät ovat yhdellä puolella ovat herkempiä laahaamiselle. Niistä pitää voidella liukutapit joiden varassa satula liikkuu ja katsoa että tappien haitarikumit ovat ehyet. Liukutapit pitää olla ruosteettomat. Liukusatuloita on yleensä takajarruissa.
Jos jarrumännissä on suojakumeja niin niiden on oltava ehyet ja hyvin paikoillaan. Asentuvat paikalleen vain silloin kun mäntä on täysin pohjassa.
Paloja vastakkaismäntäisessä satulassa painava peltilipare tai kartiotappipari joiden välillä on kapea pidin pitää olla ruosteeton ja puhdas ja jämpti paikoilleen (hieman jousivoimaa) niin palat liikkuvat oikein samoin kuin paloja kiinni pitävä(t) tappi(t)
Kun jarrusatuloiden kanssa touhuaa niin pitää katsoa ettei vahingossa pullauta jarrumäntää pois sylinteristään.
Jarrumäntiä ei yleensä voidella. Asennettaessa uusia tiivisteitä käytetään tarkoitukseen tehtyä vaseliinia.
Jarrunestetyyppi on yleisesti DOT4 hygroskooppinen liemi joka ei halua seota muun tyyppisten nesteiden kanssa vaikka kauppias sitä "parempaa" DOT5:ttä kovasti kauppaisikin. Vain suosituksen mukaista nestettä käytetään.
Oman pyöräni jarruremontista juttu:
http://www.motomatti.fi/2012/08/arkipyoran-jarruremontti.html