Kirjoittaja Aihe: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa  (Luettu 9061 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2015, 21:58:06 ip »
Tulkoon nyt paljastetuksi että kertomani tekninen ratkaisu kyllä toimii käynnistämisessä: Muutaman kerran olen alijännitteisen (akkujännite alle 11V jolloin pyörä ei starttinapista juuri naksahdakaan) pyörän käynnistänyt oikosulkemalla kyseiset liitokset 17 mm:n kiintoavaimella. Vikavalo syttyy mutta matka jatkuu.....

Lähteehän se työntämälläkin vaikka sitäkään ei suositella alijännitteisenä. Joskus sitä vain ottaa riskin.....
Lambda ei kauheasti häiriydy kylmänä vaikka pakoputkeen bensaa menisikin raakana mutta katalysaattori voi ottaa nokkiinsa. Mäkistartin pitää onnistua kerralla. Tuo startin kanssa kikkailu vastaa mäkistarttia vaikka laskeekin akkujännitteen kovin alas. Jos ei lähde laakista niin parempi antaa olla ja koittaa löytää akkuun sähköä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #16 : Elokuu 20, 2015, 22:01:08 ip »
Tai antaa putken tuulettua. Samalla akkukin palautuu taas hetkisen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #17 : Elokuu 20, 2015, 22:17:10 ip »
Onko nyt niin että eikö kukaan ole käynnistänyt digitaalipyöräänsä mäkistartilla. Edes vahingossa. Mulla on käynyt useasti niin: moottorijarrutuksen lopussa olen vetänyt kytkimen pohjaan niin kone onkin tumpannut ja päästämällä kytkimen kiinni on kone käynnistynyt uudelleen. Ei suositella ykkösvaihteella: jos on vauhtia voi takapyörä liirailla pyörimättömänä. Kakkosella pyörähtää asfaltilla varmemmin. Soralla kannattaa startata napista.

Vanhemmat "ruiskupyörät" starttaavat napista vaikka olisivat jo käynnissä: kuuluu hirveä parahdus startin hammaspyörästä kun se törmää pyörivään vauhtipyörän hammaskehään. 5AM ei reagoi starttinappiin jos kone käy.

Joissakin Guzzimalleissa on ollut vikana se että stratti jää päälle pysyvästi. Silloin jos antaa kaasua voi käynnistinmoottori hajota ylikierroksiin. Itsellä on ollut vahingossa startti päällä puolen kilometriä mutta oli 50 km/h rajoitus jota sattumalta noudatin. Liikennevaloissa havahduin kummaan ulinaan. Sammutin pyörän ja laitoin virrat päälle uudestaan: moottori käynnistyi virta-avaimen käännöstä. Syy: starttinappi oli jumiintunut ala-asentoonsa.

Ps. Tänään ajoin Brevalla vajaat 200 km pitkin läntistä Pirkanmaata ja pikkuteitä myöden. Hauskaa oli ja maisemat überkauniita: pilvetön sää ja aivan tyyniä järvien selkiä ja mutkittelevia jokivarsiteitä. Hieman liian lämmin T-paidalla ja farkuillakin. Pyörä toimi moitteetta ja vesikin merkkivalopaneelista väheni.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #18 : Elokuu 21, 2015, 18:47:47 ip »
Kävin ajelemassa kauppa-asioilla tänään ja palkitsin itseni Shellin baarissa jäätelöllä ja kahvilla. Siitäpä ei Breva tykännyt. Ei lähtenyt käymään vaan starttinapista painaminen naksautti vain relettä. Työnsin pyörän varjoon niin 10 minuutin päästä se käynnistyi normaalisti. Kokeilin välilläkin mutta ei reaktiota. Lämpö tekee ilmeiseti jotain.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #19 : Elokuu 21, 2015, 20:48:46 ip »
Nyt kun olis ollut hyppyjohto mukana, niin olis koittanu ohittaa sen releen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #20 : Elokuu 28, 2015, 13:54:08 ip »
Nyt ei ole enempää käynnistyshäiriöitä ollut vaikka ajotapa (kaupunkiajoa ja paljon pysähdyksiä, sammutuksia ja käynnistyksiä) ei ole muuttunut. Taidan laittaa startin suojakotelon takaisin paikoilleen ja antaa asian toistaiseksi olla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #21 : Maaliskuu 10, 2016, 20:53:40 ip »
Mulla sportti on tehnyt tuota starttaamattomuutta kuumalla kelillä aina joskus uudesta asti. Tänään viimeksi. Ei siitä pääse muuten eroon kuin sillä uudelleen järjestetyllä virransyötöllä solenoidille. Kai. En ole sitä vielä tehnyt, manannut vain ja naputellut\vaihdellut releitten paikkoja.


Nyt aikani kuluksi ratustelin tämän vihdoin sportista kuntoon. Sillä "ameriikan" tyylillä.  Starttireleelle tuleva keltanen johto poikki ja sille suoraan akulta (releen kautta) kunnollinen jännite. Nousi yli 0.6V.

Tuo 0.6V teki ainakin sen että pärähti käyntiin ilman akun latausta kun vakiojohdotuksella starttirele vain naksutteli.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125