Kirjoittaja Aihe: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa  (Luettu 9052 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« : Elokuu 17, 2015, 18:31:00 ip »
Lauantaina laitoin uuden akun jolla pyörään on nyt starttailtu.
Tänään kiertelin Brevalla asioimassa useissä liikeyrityksissä ja erään pysähdyksen jälkeen starttinapin painamisesta ei ollut muuta seurausta kuin että painaessa jännite laski merkittävästi 12,2 -> 11,5V mutta startti ei pyörinyt. Käynnistinrele kuitenkin naksahti ja ECU hoiti starttaustoimensa. Käynnistyssyklin loputtua jännite nousi takaisin 12,2V. Normaalisti kun moottori käynnistyy niin jännite nousee lukemaan 12,6V. Siirsin pyörän varjoisaan paikkaa työntämällä.

Otin usean turhan yrityksen jälkeen jo startin muovisen moottorisuojan pois paikoiltaan mutta koitin kuitenkin vielä että lähtisikö nappiohjauksella. Lähti yllättäen aivan normaalisti. Häiriö jäi siis piiloon. Varoitusvalo ei syttynyt millään yrittämällä vaikka joskus on niin tapahtunut kun akkujännite on ollut liian alhainen. Säätila oli helteinen ja ajo kaupunkiajoa usein pysähdellen. Kone naksuvan kuuma ja pakokäyrät sinisenä. Kuitenkaan en ole kuullut että Guzzissa olisi järjestelmää joka estäisi käynnistymisen mikäli kone on liian kuuma kuten eräässä toisessa merkissä.
Jatkoin matkaa. Muutamaa pysähdystä ja starttausta myöhemmin ei ajotietokone herännyt vaikka muu pyörä pelasi ja mittarit näyttivät oikein. Sammutus ja uusi käynnistys niin ajotietokone tuli taas mukaan ja arvot olivat säilyneet. Siis vain näyttö oli pimennyt. Se antaa jotain viitettä vian sijainnista.

Pyörä on seisonut tavallisessa kerrostalon yhden auton autotallissa noin vuoden. Pitkin talvea lämpimään talliin on ajettu märkä/kylmä/luminen auto häiritsemään tallin ilmastoa.  Vaikuttaa siltä että liittimiä olisi syytä tarkastella. Seuraava huolto on kuitenkin vasta 2700km päästä. Mielenkiintoista.

Peejii

  • Viestejä: 27
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2015, 12:01:01 ip »
Samanlaisessa 1100 brevassani paloi toissa päivänä viimeksi se punainen" häiriökolmio" valo. Häipyi kun sammutin ja starttasin uudelleen . Tekee  tätä muutaman kerran ajokauden aikana. Mistä mahtaa johtua?

Tässä on lisäksi vinkki virta-avainta varten . Vara-avaimen siru ei toiminut oli kai lähtenyt jo tehtaalta viallisena ,taustavalot otti päälle mittariin ja alko kysymään koodia ,yritin sitä tehtaan 00000 mutta ei kelvannut.
Vein ehjän ja viallisen avaimen ohjelmointia varten kenkä/lukkosuutarille sillä kun oli laitteet . Yritettiin siirtää ehjästä avaimesta ensin vialliseen ohjelmointia - se ei ottanut vastaan sitä. Sitten tehtiin ns irto siru ehjän avaimen ohjelmasta. Ajattelin kokeilla teipata sen viallisen avaimen kylkeen kun voi toimia joissain autoissa niin. Tämä ei toiminut ,piti halkaista avaimen pään muovi auki ja poistaa vanha siru joka on avaimen metalliin upotettu.(aihetti häiriön uuden sirun toimintaan) Uusi siru oli sattumoisin ihan saman mallinen kokeilin toimiiko ja sitten liimasin kasaan . Hintaa sirulle ohjelmoituna tuli 20€. Ei paha.
Yritän laittaa kuvan myöhemmin tuosta halkaistusta avaimesta ja sirusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2015, 12:15:28 ip »
Joskus mennävuosina sain punaisen kolmion syttymään tahattomasti vain käynnistämällä moottorin. Tiedä sitten minkä vian se olisi havainnut. Uuden käynnistyksen jälkeen ei valo enää palanut ja oli vuosikausia hiljaa. Valo kuitenkin toimii koska virrat päälle laitettaessa mittaristo suorittaa "tivolin" eli esittelee kaikki toimintonsa ja kaikki merkkivalot ja näytöt pelaavat.

Silloin kun näitä väliaikaisia vikailmoituksia esiintyi oli melko kylmää ja arvelin sen liittyvän esim akkujännitteen alenemiseen. Silloin ei vielä tiedettyGuzziDiagista joten en päässyt vikalogeihin. Nyt pitäisi näköjään tsekata onko mitään jäänyt näkyviin. Ehkä juuri tämän päivän agendaan sopivaa toimintaa. Ulkona kuudennen kerroksen korkeudella pohjoissivulla näkyy olevan lämmintä 24 astetta. Ei siis ole henkilölle sopiva ajosää. Vartoilen sään jäähtymistä että jaksaa ajaa. Nyt vain loivia liikkeitä.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2015, 12:31:26 ip »
Olisko tuo näytön pimeneminen kuitenkin sisäinen juttu. Tietääkseni nuo mittaristot antavat sisäisesti virran näyttöpaneelille. Eli sille ei ole moninapaliittimessä ulkoista virran syöttöä.

Pöh, kelit ovat juuri nyt kohdallaan. Harmittaa vaan, kun aamulla ei ole edes kymmentä astetta; ei voi lähteä perforoidulla nahkatakilla liikenteeseen. Iltapäivällä menisi juuri oikein. Siis työpäivän päätteeksi, jos kotona makoilisin, niin olisin oitis liikenteessä helletakilla. Onneksi tuossa nykyisessä cruisailutakissa on avattavia vetoketjuja vähän siellä täällä, että saa ilmanvirtauksen kuntoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2015, 20:11:38 ip »
Aamusella tallin viileydessä kytkin GuzziDiagilla läppärin pyörään. Tai toisinpäin. Laitoin eilen irrottamani käynnistinmoottorin suojalevyn takaisin. Vikalogit loistivat tyhjänä. Toimintotestaus ok. Käyttökokeessa käyrät normaaleja eikä mitään josta pitäisi huomauttaa. Uteliaisuuttani otin pyörän tallista, pesin pyörän ulkoisesti runsaalla vedellä ja ajoin Tampereen seudulla ja kaupungilla muutaman kymmennen kilometrin pyöritystä pysähdellen usein. Kone jälleen naksuvan kuumana. Ei negatiivisia havaintoja. Kaikki pelaa. Kun huolto koittaa käyn liittimiä läpi kuten tein huhtikuussa 2013. Silloin oli yksi liitin hieman hapettunut. Muut täysin kunnossa.
Asiasta artikkeli: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sahkoliittimet.html

Pitää odottaa että mahdollinen vika tulee esiin ja tehdä tarkempaa tutkimusta. Jos sitten vikaa enää onkaan.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2015, 21:54:58 ip »
Eikös tuo nyt puhu siihen suuntaan, että vika on anturoinnin ja älyn ulkopuolella. Eli fyysisesti startissa. Likaa, hiilipölyä tms. Tuo mittariston vika kuitenkin erillinen ongelmansa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2015, 22:38:39 ip »
Lainaus
Eli fyysisesti startissa. Likaa, hiilipölyä tms. Tuo mittariston vika kuitenkin erillinen ongelmansa.

Startti varsin vähän käytetty Bosch. Peräisin 1200 Norgesta. Alkuperäinen Valeo-startti siirtyi Alkoholipyörään.
Tosin testasin jo asian silloin kun ei napista käynnistynyt: startin solenoidille ei tullut herätevirtaa. Viittaa elektroniseen releeseen (taas on uudenaikaiset releet joita saa vain tukusta mutta ei esim Motonetistä) tai sen jälkeisiin liitoksiin. Rele naksui mutta paha sanoa kytkikö. Vararele on hankittuna. Paha etsiä vikaa kun toimii....

Ajotietokoneen näytön hetkellinen puuttuminen voi olla joko satunnainen toimintahäiriö tai sisäinen liitinvika. Ei ole ennen ollut eikä sen jälkeen ole ilmennyt. Virran sammuttaminen ja uudelleen kytkeminen palautti ajotietokoneen näytön. Tiedot olivat säilyneet että itse prosessori on hengissä.

Tänään muutin ajotietokoneen asetuksia ja kaikki näytti toimivan normaalisti.

Mittariston hinta pyörii alle tonnin tietämillä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2015, 17:10:16 ip »
Tänä aamuna puunaamaan pyörää oikein vahan kanssa. Eilen pesin.
Ainakin on varmaa että eilisen pesun jäljiltä on vettä päässyt mittariston sisään. Jos ei ole ollut jo ennestään. Tai aikaisemmin.
Omaa tyhmyyttä. Pyörä seisoi seinustalla kuumassa auringonpaisteessa. Siitä pesuhalliin ja vettä päälle. Kylmä vesi jäähdyttää mittariston ja sen sisään syntyy alipaine joten ulkoilman paine pääsee työntämään otollisella kohdalla olevaa vettä mittariston sisään. Tai ainakin merkkivalopaneeliin. Muualla mittaristossa ei kosteutta näkynyt.

On siis mahdollista että vettä on mennyt ennenkin mittariston sisään ja aiheuttanut hapettumaa joka taasen aiheuttaa sähköhäiriöitä hituvirtavehkeissä.

Nyt on harkinnassa miten saada vesi pois mittaristosta. Pitääkö tehdä reikä ja tulpata se ennen seuraavaa vesikeliä vai purkaa mittaristo ja antaa kuivua yön yli. Lieneekö mittaristo edes purettavissa?

Mutta tuskin selittää startin toimimattomuutta. Tänään toimi moitteetta.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2015, 17:12:11 ip »
Startin rele on merkkiään Mitsuba ja tämän näköinen:

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2015, 19:54:40 ip »
Edelleen; kaksi erillistä vikaa. Tuo starttihomma tuskin selviää, kuin rele vaihtamalla ja sitten odottamalla, nostaa vika päätään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2015, 20:20:57 ip »
Otan tuon varareleeksi ja ajelen kunnes häiriö ilmenee uudelleen. Jos korjautuu relettä vaihtamalla niin vika on joko relejalan ja releen välisessä kontaktissa tai itse releessä.
Releessä on kuitenkin jotain mekaanista toimintaa kuten kytkinkärjet koska se tärähtää kun starttaa ja uudestaan kun käynnistyssykli päättyy. Tätä kapinetta kun ei startata painamalla starttinappia jatkuvasti vaan hipaisu siihen riittää että ECUn ohjaama käynnistys tapahtuu. Jos ei tapahdu niin vikavalo syttyy. Mutta häiriön ollessa päällä ei syttynyt edes se mutta ei moottorikaan pyörähtänyt. Rele ei siis naksahda silloin kun starttinappia painetaan vaan vasta sitten kun ECU katsoo parhaaksi startata. Se on joskus hämmentävää.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2015, 21:06:48 ip »
Mulla sportti on tehnyt tuota starttaamattomuutta kuumalla kelillä aina joskus uudesta asti. Tänään viimeksi. Ei siitä pääse muuten eroon kuin sillä uudelleen järjestetyllä virransyötöllä solenoidille. Kai. En ole sitä vielä tehnyt, manannut vain ja naputellut\vaihdellut releitten paikkoja.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2015, 21:31:13 ip »
Eikös se startin toiminnan varmistaminen onnistuisi yksinkertaisimmin että laittaa startin + johdon mutterin alle johdon ja siihen katkaisijan ja katkaisijalta johto solenoidin herätevirtaliittimeen rinnan alkuperäisen herätejohdon?

Katkaisimeksi vesieristetty painonappikatkaisin liki starttia. Siitä voisi starttailla vaikka virta ei olisikaan päällä esimerkiksi venttiilivälysten säädön yhteydessä tai muussa testauksessa. http://www.motonet.fi/fi/tuote/482070/Painokatkaisin-kumisuoja-o22mm-asennusreikaan

Saattaa sytyttää vikailmaisinvalon mutta siinä vaiheessa se on pienin ongelma kun pitäisi päästä ajamaan jostain Timon Perä-Mettälästä pois. Siellä ei kukaan ole viihtynyt, tarinoiden mukaan, kovin pitkään.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2015, 21:36:13 ip »
Oletko kokeillut, mahtaako käynnistyä ollenkaan noin kun brutaalilla "loikkajohdolla" panee startin pyörimään? Eculla ei ole mitään tietoa että pitäisi alkaa moottoria käyttämään...ihmettelee että "kui helveti taval" - anturi kertoo että kampiakseli pyörii vaikka on vaan virrat päällä... Siinä jenkkien "korjaustavassa" oli ajatus se että ecu toimii normaalisti, oikaistaan vaan se sähkö suoraan solenoidille silloin kun ecu sitä sinne lähettää. Sikäli fiini ratkaisu että toimintalogiikka pysyy täysin ennallaan.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköhäiriöitä 1100 Brevassa
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2015, 21:54:53 ip »
Eiköhän se ecu tule mukaan saa anturitietoa moottorin pyörimisestä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.