Kirjoittaja Aihe: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?  (Luettu 4664 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« : Elokuu 11, 2015, 11:44:25 ap »
Tervehdys!
Muutamaan kertaan tapaamisissa on ihmetelty uuden Calin ominaisuutta roiskutella vesisateessa vettä kintuille.
Koljonvirran Guzzirallista kotia ajellessa oli aikaa ja mahdollisuuksia tutkia tätä ilmiötä lähemmin (kiitos runsaiden sateiden).

Huomasin, että molemmat jarrulevyt nostattavat suoranaisen "vesisuihkun" iskarin ja jarrusatulan välistä (punainen nuoli).
Roiskuttaen sen siitä ilmavirran vietäväksi ympäri pyörän etuosaa. Varsinkin kuljettajan jaloille.

Rakentelin 2 mm vahvuisesta muovi/kumi roiskeläpästä (Motonet) kuvan mukaiset suojat, jotka asensin molemmin puolin etupyörään.
Kumilätka sopi juuri mainiostai lokasuojan ja iskarin väliin, kun reiän koko oli 18 mm. Silloin se asettui tiiviisti lokasuojan kiinituskohokkeen ympärille.
Piirustus on on suuntaa antava, koska jouduin muokkaamaan lätkiä asennuksen aikana. Muokkaus tavallisilla saksilla / mattoveitsellä.
Lätkän pitkä "takakieleke" on kiinnitetty nippusiteellä, ettei se lähde jarrulevyn matkaan (pienempi nuoli oikeanpuoleisessa kuvassa).

Rallin jälkeen olen ajanut yhdessä vesisateessa ja lätkien ansiosta jalat pysyivät huomattavasti kuivempana sekä pyörä puhtaampana.
Täytyy oikein odottaa kovempia sateita, jotta voin todeta toimiiko korjaus todella?
Ideaa saa vapaasti käyttää tai tehdä paremman sevellutuksen :)

t. Kimmo

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2015, 11:45:08 ap »
Lisää kuvia:
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2015, 12:18:35 ip »
Kehitystyötä.
Rosterista vois tehdä "lopullisemman" ratkaisun.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2015, 14:09:30 ip »
Olisikohan tuolla vanteen puolien turbiinin siipiä muistuttavalla rakenteella oma osuutensa asiaan? Nimittäin, en mielestäni huomannut Eldoradolla (pinnavanne) mitään tuollaista ilmiötä.
En tosin ole erityisemmin tarkkaillutkaan asiaa. Perhana joo, pitipä loppua sateet pahasti kesken, että pääsisi testaamaan.    :'(

Kimmo. Teitköhän vikatikin kun paljastit idean näin julkisesti? Olisit patentoinut ja myynyt niitä Guzzi Accessorin kautta 150 euroa pari.  ;D

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2015, 15:41:30 ip »
Joo, täytyy kyllä sanoa, että hetken mietin "patenttia".
Lopulta riittää, jos guzzistit ovat vielä tyytyväisempiä pyöriinsä :)

Olipa ylevästi sanottu  ;D
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Retuperä

  • Viestejä: 25
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2022, 06:18:39 ap »
Kyllä tulee, siis vettä kintuille. Varsin ikävä huomata reissussa että toinen kenkä ei ole vedenpitävä ja eihän se kuivunut matkan aikana.
Nostetaan siis vanhaa aihetta ylöspäin ja tiedustellaan oliko tästä apua jalkojen kastumiseen?
Muutkin mahdolliset suojaimet kiinnostaa, mutta mitään kovin massiivista en haluaisi välttämättä tehdä kun tämä custom malli on kovin linjakas kaikessa yksinkertaisuudessaan.
BMW RnineT -17

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2022, 17:20:50 ip »
Moi!
Joku on tehnyt vielä parempaa suojaa jaloille.
Italiassa pikkupaja värkkää oikein kunnon pleksisuojia 1400-sarjan Californiaan.
Agostiinilta niitää on saanut tilata.
Väreinä on ollut kirkas/savunharmaa (transparent/fume).
Laadukkaat pleksit olivat hyvinkin viimeistellyt ja mukana oli asennusohjeet.
Nämä eivät ole agostinuilla verkkokaupassa.

Suojien hinta oli pari vuotta sitten hieman yli 200€.
Tuotekoodi: AMPARAPIEDICALF
Tuote:  Foot protector, 6mm
Sähköposti: assistenza@agostinimandello.com

Silloin Luca oli palveleva henkilö.

Tässä pari kuvaa suojista.
t. Kimmo



Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 14, 2022, 17:21:26 ip »
Vielä yksi kuva:
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 - tuleeko vettä kintuille?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 17, 2022, 22:58:20 ip »
Tuo pleksisuoja vaikuttaa tehokkaalta mutta kestääkö kiveniskemiä? Tarkoitan lähinnä iskemillä hidastettua hiekkapuhallusta. Pleksi saattaa alareunastaan tulla harmaaksi. Itselläni on aiheesta kokemusta sillä tein lasikuidusta roiskesuojat kaatumarautoihin. Suojaavat hyvin sääriä vedeltä joka tuli tänään taas todetuksi kun ajoin kuurosateiden läpi iltapäivällä ja illalla Savonlinnasta Tampereelle. Toki satunnaisia roiskeita ulottuu lahkeille kun sataa kovemmin.
http://www.motomatti.fi/2018/10/california-1400-gts-etukaatumarutojen.html

Tuollaiset muotoon tehdyt ja leikatut lasikuitulevyt tekee helposti lasikuitukankaasta ja polyesterihartsista. Tosin kaatumaraudat joutuu irrottamaan tekemisen ajaksi ja vahaamaan perustellisesti monta kertaa ennen toimenpidettä sillä kaatumarauta toimii muottina laminointivaiheen aikana. Toki kaatumaraudan voi suojata muoviteipilläkin. Kaatumarautaan teipataan ja pingoitetaan muotiksi tavallista, ohutta lasikuitupressua. Kaikkit tarpeet löytyvät yhdellä käynnillä esim. Biltemasta. Kuten hartsin levittämiseen siveltimiä ja puhdistusaineeksi asetonia.

Itse kiinnitin suojalevyn rautoihin ruuvikiinnityksellä mutta hyvälaatuinen kaksipuolinen teippi tai velcrotarra toimii myös jos haluaa irrotettavat suojat. Kun ei tee liian paksua levyä niin kovetuttuaan sitä voi leikata saksilla tai kulmahiomakoneella. Viimeistely hiekkapaperilla. Pakkeliakin voi tarvita.

Etukaatumarautani ovat peräisin California III:sen takakaatumaraudoista paranneltuina niin että isomman mukun sattuessa kaatumarauta "uhrautuu" niin ettei voima kohdistu liikaa runkorakenteisiin.