Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 95220 kertaa)

motomatti

Vs: RVS
« Vastaus #195 : Elokuu 05, 2022, 00:28:00 ap »
Mistähän pirusta joku konekauppias tai öljynmyyjä tietäisi kaikenmaailman koneiden rakenteet? Tätä kirjoittaessa alakerran naapurikin tarvitsisi kitkanpoistajaa sillä, äänistä päätellen, siellä perintökalut ovat nyt halpaa tavaraa.

Itse en ole vielä tutkinut asiaa mutta minulle kerrottiin että RVS ei ole enää myynnissä sillä sen ainesosien myynti on Venäjän kaupan suhteen EU-kiellossa. Tarkistan jutun. Tosin ajattelin mennä yhteen paikkaan vilkaisemaan että onko "vanhaa varastoa" jäljellä. Ehkä myös X1R-tiivistettä, jonka alkuperä on vastaava, on väitetty olevan saatavilla. Tietoni ovat huhujen, eli vasemman käden tietojen, varassa. Mutta tulevalla viikolla tulee täyteen öljynvaihtokilometrit 1400 Californiassa joten haluan sille edelleenkin pitkää ikää. Voi sitten joskus myydä sen ehjänä kun en enää itse jaksa ajaa. Nyt vaihdetaan kaikki öljyt: keula, perä, vaihteisto ja moottori sekä voidellaan ohjauslaakerit ja takahaarukan laakerit. Pyörien laakerit ovat kestovoideltuja.

Ankaria huonekalujen siirtoääniä ja ihmisääntelyä kuuluu edelleen alakerrasta mutta lasitavara, mikäli sitä on enää ollutkaan, ei ole kuuluvasti hajoillut. Tunnen henkilöt ja olen vierailullekin heille kutsuttu ja käynyt mutta liittonsa on jossain määrin tulinen. Niin, iskä ja äiskä, jotka ovat eronneet ja sitten uusi iskä pitää puoliaan kun sattuu olemaan tontilla. Asun kyllä mutta en tätä osaketta itselleni taida ostaa....

Monti

« Vastaus #196 : Elokuu 05, 2022, 01:26:50 ap »
Kyllä tämä RVS puljun Myynti- ja markkinointijohtaja tuntui olevan hyvin perillä koneiden rakenteista mutta ongelmahan on se että siellä myyntisivuilla ei ainakaan selkeästi mainita että prätkien tarvitsema RVS määrä on paljon suurempi kuin autoissa ja siksi jengi on varmaan ostanut liian vähän luottaen siihen kaavaan tai siihen mitä rekkarinumeron perusteella suositetaan. Olisin minäkin ihan vaan ostanuit sen G2 paketin vaan nythän olen sitten viisaampi ja ostan G4 jos sellasen jostain saa.

TunturiTT

« Vastaus #197 : Kesäkuu 17, 2024, 09:39:23 ap »
No niin. En uskonut tämän päivän tulevan, mutta niin se kävi; siirryin Californian laatikossa RVS:n käyttäjiin.
Valuttelin varmaan toissa syksynä Redlinet pois laatikosta ja tilalle jotain suht tavallista öljyä. Lisäsin sitten RVS:n joukkoon. Aika vähäisiä oli viime kesän katuajot, niin ei oikein voinut muodostaa mielipidettä. Tänä kesänä olenkin päässyt ajamaan työmatkaa uuteen työhön aika hyvin ja aine on ehtinyt mukautua. Minulla on pyörän kanssa jo 12 kautta alla, joten omaan aika hyvän tuntuman laatikon toimintaan. Nyt kuitenkin laatikko on selvästi pehmeämpi. Ylöspäin vaihtaminen on lähes kuin japanilaisessa. Äänistä en osaa sanoa mitään tarkempaa, lootan äänet ei juuri kuulu muun kalkatuksen yli, kun ajellaan tankin päällä maaten. Suunnilleen tuntuu yhtä lämpimältä laatikko, kuin ennenkin. Noilla rear seteillä vapaa ei oikein löydy paikallaan, mutta se ei johdu itse laatikosta, vaan vivustoista. Nämä pääsevät työn alle, kunhan kerkeän.
Eli on se ihme aine kuitenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #198 : Kesäkuu 17, 2024, 16:32:36 ip »
Kokeilun kautta se minunkin "usko" syntyi. Vanhojen vehkeiden kanssa kun puuhaa ja rakastaa rautaa ja alumiiniä niin pienikin apu voi olla iso. 1400 Cali saa kohta uusintakäsittelyn.

Mikään kaikkivoipainen aine RVS ei ole: se ei korjaa kuluneita osia vaan hidastaa kulumista. Ihan uuteen vehkeeseen en laittaisi vaan tekisin sisäänajon niin kuin on ohjeistettu. Sittenkin vielä pari öljynvaihtoa. Sen jälkeen osat ovat jo hierotuneet toisiaan vasten niin että sisäinen osien välinen kitka on pienentynyt ja RVS pienentää kitkaa entisestään muokkaamalla rakenteiden pintoja liukkaammiksi ja kovemmiksi.

Jojje

« Vastaus #199 : Kesäkuu 17, 2024, 21:03:48 ip »
Laitanpa sitten omaa todistustani...
Vuonna 2006 plöräytin RVS:sät hieman toista vuotta (6-7000?) ajetun Royal Enfield Electran (2005) koneeseen. Jonkin ajan kuluttua ihmettelin, että kylläpäs se venttiilikoneisto pitää ääntä - väärä päätelmä: kaikki muut äänet olivat hävinneet, mikä korosti venttiilien ääniä. Seuraavana murheena oli korkea tyhjäkäynti, jota ei saanut Dell'Ortosta säädettyä riittävän alas, ennen kuin oli vaihtanut pienemmän tyhjäkäyntisuuttimen. Ajelin tuolloin Royalilla kaikki tarveajot ja bensiininkulutus oli hyvin tiedossani. RVS-käsittelyn jälkeen kulutus pieneni noin puoli litraa sadalla. Kaupunkiajossa Electra vei 3,2 litraa sadalla, maantiellä yli 5 litraa vain jos oli kova vastatuuli. Puristus oli lämpimässä koneessa niin kova, että piti vähän hytkyttää käynnistinpoljinta koko elopainolla (nahkapuvussa 0,1t), että sai yläkuolokohdan yli. Toki käsittelin vaihteistonkin, joka oli siis 2000-luvulla suunniteltu 5-vaihteinen. Vaihteiden toiminta oli koko ajan täydellistä. Jossain kohtaa - 50 000 km? - uusin moottorin käsittelyn.
Bokseri-bemarini on saanut saman käsittelyn, muttä siitä minulla ei ole niin tarkka dataa. Royali ei ole mikään tehohirmu, joten sen tapauksessa muutokset ovat helpommin empiirisesti havainnoitavissa.

Hajakenttä

« Vastaus #200 : Kesäkuu 19, 2024, 12:14:39 ip »
Nevadan Anni sai RVS käsittelyn jo aika nuorena, siinä 10 000 km:n paikkeilla. Vaikutus oli ihan tuntuva. On vaikea sanoa: mikä on tulosta siitä ja mikä johtuu muista asioista. Samaan aikaan kun opin säätämään kytkimen kunnolla ja vaihdoin vaihdevivuston lonksuvat nivelet Uniball niveliin. Olen alusta asti laittanut aina RVS möllön sekä vaihdelaatikkoon, että moottoriin. Ostan aina sen suurimman tuubin ja jaan sen kahtia suoraan kahteen öljypurkkiin, toisen moottoriölyyn ja toisen puolikkaan vaihteistoöljyyn. Lieneekö niillä mitään eroa kun vaihteistoille ja moottoreille on omat tuubit hyllyssä? Ihan uutena oli öljyproppujen magneeteissa aika paljon rautahilettä. Se sitten väheni ihan minimaaliseksi ja samaan aikaan alkoi RVS kuuri. Polttoaineen kulutus kyllä pieneni selvästi RVS käsittelyn alettua. Vaihteiston toiminta tuli napakaksi ja äänettömäksi ja moottorin kilinät ja kolinat vähenivät. Kaikki se voi olla kuitenkin vain subjektiivista tuntumaa, paitsi polttoaineen kulutus, joka on sevästi mitattava asia.

Heh... korjaamoilla ei kyllä kannata mainita koko RVS asiaa. Se herättää halveksuvaa naureskelua. Ei se kuitenkaan korjaamoilta leipää vie pöydästä. Joskushan oli öljyn lisäaineen mainoksia: "korjaa haljennen moottorin". Siitä taitaa periytyä tuo skeptisyys. RVS ei kuitenkaan ole öljyn lisäaine vaan metallin lisäaine, eikä se mitään selvää vauriota korjaa, eikä sen mainoksetkaan niin sano. Paikkaa vain alkavia kulumia, jotka kehittävät lämpöä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

« Vastaus #201 : Kesäkuu 19, 2024, 13:01:34 ip »
Lainaus
Paikkaa vain alkavia kulumia, jotka kehittävät lämpöä.
Kitkanpoistoa mutta metallin pintamuutoksen kautta.

Oletan että aine on kaikissa purkeissa samaa mutta epäilen että aineen määrä tai tiheys on eri purkeissa erilaista.
Sitä mukana tullutta öljyä olen käyttänyt tippakannusta työstölaitteissa ja toisarvoisissa voitelukohteissa ja esisekoituksen olen tehnyt siihen öljyyn jonka sekaan kyseinen hyytelö sittemmin jakautuu.
Todellakaan ei korjaa vikaa mutta alkavan vian tai vaurikohdan hoitaa pidemmälle. Taival jatkuu.

Eipä saaneet Wynn's tai muutkaan vastaavat kiisselit aikaiseksi muuta kuin moottorin käyntilämpötilan laskun ja savutuksen vähenemisen. Aikanaan mainitulla liemellä tai vastaavalla elvytin vanhan autoni myyntikuntoon kun savutus väheni. Hankaluus tuli vasta talvella. Viskositeetti nousi niin korkeaksi että pakkasella oli käynnistäminen vaikeaa. Mutta muuten toimi hyvin tässä tarkoituksessa. Haittana saattoi olla myös että huohotusjärjestelmä tukkeutui. Ainakin oletus oli vahva.

ALi

« Vastaus #202 : Kesäkuu 20, 2024, 10:48:39 ap »
Oma luotto RVS:n rinnakkais-tuotteeseen Resurs:iin (linkki) on tullut myös kokeilun ja kokemuksen kautta. Kitka ja mekaaniset äänet vähenevät tuntuvasti.
Aikoinaan opiskeluaikoina Fiestaan pistin STP oil treatmentiä. Paransi kulkua öljyä paksuntamalla, mutta jo vuoden käytön jälkeen ei (väljä) kone enää edes käynnistynyt ilman tuota lisäainetta öljyn vaihdon jälkeen. Eli oli lyhyt hyöty mutta pidempää haittaa. RVS/Resurs toimii fiksummin, pitää paikat kunnossa ja jopa parantaa niitä. Omat vehkeet kyllä jatkossakin lisäaineistan jos vain ainetta on saatavilla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)