Kirjoittaja Aihe: grison rykiminen  (Luettu 76973 kertaa)

Pende

  • Viestejä: 33
grison rykiminen
« : Heinäkuu 28, 2015, 07:54:15 ap »
Kävinpä tuossa eilispäivänä R.M. Heinolla koeajamassa uutta Grisoa. Muutenhan tuo oli upean oloinen pyörä muttä 3000 kierroksen kohdalla moottori on ponneton ja rykii, nykii ja pykii. Kun kierrokset nostaa yli neljän tonnin kaikki toimii hienosti. Kaupunkiajo on kaikkea muuta kuin nautinto.

Asiaa myynnissä kysyessäni on kuulemma moottorin ominaisuus jolle ei mitään ole tehtävissä. Nyt voisi muut Griso kuskit kommentoida oletteko saaneet omista pyöristänne Powercommanderilla tai GuzziDiagilla moiset pykimiset siloiteltua pois?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2015, 08:05:52 ap »
Aikaisempia Grisoja testanneena en ole havainnut kovin radikaaleja nykimisiä. Olen koeajanut kourallista sekä 1100, että 1200 8v malleja.
En tiedä olisiko sittemmin korjailtu ohjelmaa väärään suuntaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2015, 08:51:01 ap »
Asiaa myynnissä kysyessäni on kuulemma moottorin ominaisuus jolle ei mitään ole tehtävissä.

Justiinjoo ;D

Vuosi takaperin virallisia tehtaan reittejä pitkin oli ainakin ihan kelvoton grison ohjelma liikkeellä. Korjaantui vanhemmalla versiolla.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2015, 09:08:25 ap »
Kuten Ikkala tuossa mainitsi on ollut liikkeellä tehtaan sätöksiä jotka eivät toimi kunnolla.
Olen perehdyttänyt paria 8v Grison omistajaa tekemään säädöt kohdalleen ja palautteen mukaan homma on tullut kuntoon. Ruiskutuskartassa on selvästi havaittavissa kuopat parissa kohtaa. Niiden oikominen hoitaa nykimiset kuntoon. Rohkeasti vain käyttämään GuzziDiagia ja TunerProta. Ensin tietysti harjoittelua että homma tulee tutuksi.

Ensimmäinen vaihe on moottorinohjaustiedoston kopioiminen tietokoneelle ja siitä varmuuskopion teko. Sen jälkeen voi aloittaa ruiskutuskartan korjauksella ja jos kiinnostusta ja tarvetta on säätää myös sytytyskarttaan ennakkoa lisää ruiskutuskarttaan muutettuihin kohtiin. Maltillisesti ja työlistaa pitäen mitä muutoksia kuhunkin karttaan on tehty ja nimeämällä eri versiot.

Lisää aiheesta Työkalupalstan GuzziDiag -osioissa.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2015, 09:41:06 ap »
Lainaus
kuulemma moottorin ominaisuus jolle ei mitään ole tehtävissä
???
Yllättävä toteamus noin maahantuojan suunnalta tulleeksi, jossa pitäisi asua hyvä tietämys. Toki heillä lienee se ongelma että ei ole mitään muuta mahdollisuutta ecun tiedostojen kanssa kuin käyttää aina uusinta. Järjestelmä ei edes anna mahdollisuutta päivittää takaisin vanhempaan, vaikka se toimisi paremmin. Jos ei itsellä ei ole mahdollisuutta paneutua asiaan, löytyy asioista perillä olevia tahoja, tässä yksi:http://www.proitalia.fi/411336762. Ja tässä hyvä saitti tutkia Griso -asioita: http://www.grisoghetto.com/f2-grisology. Ensimmäisenä aina nousee esiin ohje että karttamuutokset eivät tuo toivottua tulosta jos perusasiat eivät ole ensin kunnossa ja siihen ei aina voine luottaa että ne tehtaan kokoonpanolinjan jäljiltä olisivat kunnossa; asiat kuuluu hoitaa viimeistään luovutushuollossa. Lähinnä on kyse ymmärtääkseni imupuolen säädöistä (tasapaino, ilmaruuvi/t) ja siihen liittyvästä tps -reset ja itseopittavien arvojen nollauksesta. 8V Grison kohdalla tunnutaan painottavan myös että venttiilien säätö kuuluu tähän, ehdottomasti oltava ensin kohdallaan. Jopa vaihdon rullanostimiin kerrotaan vaativan karttojen optimointia, jos haluaa että meno pysyy samana.

edit 30.7.[P.Roper/Grisoghetto 27.7.]
"
Jos säädöt eivät ole kohdallaan, tai erittäin lähellä sitä, karu totuus on että teitpä mitä tahansa karttojen kanssa peli ei käy kunnolla. Valitettavasti, olipa syy mikä hyvänsä, monet korjaamot tuntuvat ajattelevan että on OK tehdä öljyjen ja suodattimien vaihto ja sitten laskuttaa täydestä huollosta ja säädöistä. Tai vain yksinkertaisesti heillä ei ole ketään kuka todella tietää miten tällainen toimi tehdään. Tiedän että kaikki eivät halua ja kaikilla ei ole aikaa huoltaa omaa pyöräänsä. Se on OK mutta on hyvä tietää miten säädöt tehdään jotta voi tarkistaa huollon jälkeen mitä siellä on tehty. Tekeekö huoltoliike mitä pitää? Sitten tiedät että kaikki on hyvin tai viedä pyöräsi jonnekin missä tiedät että hommat tehdään oikein. Jos käy ilmi että he eivät ymmärrä asioita? Mene muualle."

« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2015, 09:44:35 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2015, 10:05:59 ap »
3000 kierrosta/min on aika vähän  ???
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2015, 10:49:15 ap »
Ensimmäisenä aina nousee esiin ohje että karttamuutokset eivät tuo toivottua tulosta jos perusasiat eivät ole ensin kunnossa ja siihen ei aina voine luottaa että ne ...

Eilen juuri kävin säätämässä kaverin pyörän, kun eivät olleet saaneet synkattua. Ei kuulemma riittänyt letkussa mitta, kun toinen pytty meinasi imaista nesteet letkusta. Kaksi kaasarinen vehjes ja cv-kaasuttimet. Oli mehumaijat olleet kuulemma oikein ultraäänipesussa ja kasattu oikein. Aloitin säädön irroittamalla ilmanputsarin putket ja tutkimalla, että kaikki on oletuksena asennettu oikein. Kun sain imutötsän irti kaasarista, huomasin jo sen oikean vian; etupytyn kaasuttimen luisti oli katossa ja jumissa. Sai ihan voimaa käyttäen irroittaa, kun oli niin likainen! Puhdistuksella luisti ryhtyi liikkumaan kuten pitää. Kävi vaan mielessä, että onko joku pässi pessyt kaasuttimet (vieläpä useasti!) kokonaisina siinä ultraäänipesurissa? Sitten säätö olikin ihan helppoa, nestepatsaat sai säädettyä ihan tasaan tyhjäkäynnillä ja kaasua avattaessa eroa ei syntynyt. Ehkä tuolla nyt Jänkhälle pääsee.

Perusjutut siis ensin kuntoon, ennen kuin säädetään yhtään mitään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2015, 10:50:25 ap »
3000 kierrosta/min on aika vähän  ???

Ei kaupunkiajossa viitihe huudattaa, 2500-3000rpm on mukavaa kyytiä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 28, 2015, 20:27:37 ip »
Mulla oli kuoppa enemmänkin 4K kohdalla joka aiheutti ponnettomuutta, mutta se on jo 5 vuotias pyörä. Niin tai näin, kun sitä säätää (tai pyytää ghetton veljiltä lähes valmiin kartan) on maukas ajettava. Vaatinee kyllä laajakaistaseosmittarin avuksi. Jos palataan kuitenkin lähtöruutuun, niin ei tuollaisia "ominaisuuksia" ("nykii & pykii") saisi uudessa pyörässä olla, kyllä pää rupeaa tähyämään muille maille.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2015, 21:41:05 ip kirjoittanut Makestain »
Kasi vee ei vee kasi

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2015, 21:48:11 ip »
3000 kierrosta/min on aika vähän  ???
Ei kaupunkiajossa viitihe huudattaa, 2500-3000rpm on mukavaa kyytiä.

Mikä ettei, mutta aikoinaan Piikkiössä sanoi Make, että 2500 rpm on Guzzin voimansiirrolle alaraja. Ja olen sitten koettanut pitää kierrokset 3000 rpm tai yli - niin Guzzeilla kuin muillakin twineillä.
Kyllä kaupungissa pienillä vaihteilla ja tehoilla toki menee tasaisesti allekin tuon.
Emeritus-guzzisti

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2015, 13:33:07 ip »
Ostaa hujautin juuri Griso 8V:n mallia 2010. Samat tuntuu olevan oireet, rykii tasakaasulla kaupunkinopeuksissa jos kierrokset ovat alle 3200. Kadunkulmissa melkoista kytkinrulettia, ampuu putkeen moottorijarrulla. Vakiputki vaihdettu QD:n pätkään, kat ja db-killeri paikallaan.
3500 rpm ja yli, nopeudesta 65 ylöspäin käy ja kiihtyy hyvin.

Ei aavistustakaan karttaversiosta, mutta selkeästi liian laihalla käy, enkä usko balanssinkaan olevan kohdallaan. No, V11sen metkut oppi joten miksei Grisonkin. Kartan kanssa kylläkin apu kelpaisi.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2015, 18:27:12 ip »
En ole oikein ymmärtänyt että miksi pitää vaihtaa alkuperäiset putket pois jos ei laiteta PowerCommanderia, tms lisäboksia tai säädetä alkuperäistä moottorinohjausta uuden pakohormin edellyttämälle tasolle.

Eilen viimeksi yksi Guzzin omistaja sanoi vaihtavansa pakoputket tarvikkeisiin kun pitää saada kunnon jytinät. Kun tiedustelin että mitäs vanhoille niin sanoi että ne jää liikkeeseen missä vaihto tehdään. Ilmoitin tarjoavani alkuperäisputkista pari sataa rahaa. Kättä lyötiin päälle. Uskonpa että saan myydä hänelle alkuperäisputkiston jossain vaiheessa takaisin. Eri hinnalla. Jos lukee tämän niin ehkä vielä miettii kertaalleen.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2015, 20:01:26 ip »
Niinpä, onneksi kaupassa tuli mukaan myös orkkisputki. Grisossa ymmärrän kyllä vaihdon kun orkkis painaa puoli tonnia ja muistuttaa joukkueteltan kamiinaa. Aion kysellä Grisoghetton kautta josko jollain olisi vastaavan kombon kanssa ajettu kartta. Edellisen omistajan mukaan olet Matti tästä yksilöstä täytellyt kartan kuoppia, tosin en tiedä, onko viimeisessä takuuhuollossa lykitty uusin , kuulemma on huono päivitys taas tilalle.

V11:n säädöt ja oikut oli jo opittu, nyt on se tie taas alullaan Grison kanssa. Täytyy aloittaa tutustumalla Guzzidiag-ohjelmaan ja TunePro:hon sekä säätää venttiilit, TPS ja balanssit.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2015, 21:12:47 ip »
En ole oikein ymmärtänyt että miksi pitää vaihtaa alkuperäiset putket pois jos ei laiteta PowerCommanderia, tms lisäboksia tai säädetä alkuperäistä moottorinohjausta uuden pakohormin edellyttämälle tasolle.

Eilen viimeksi yksi Guzzin omistaja sanoi vaihtavansa pakoputket tarvikkeisiin kun pitää saada kunnon jytinät. Kun tiedustelin että mitäs vanhoille niin sanoi että ne jää liikkeeseen missä vaihto tehdään. Ilmoitin tarjoavani alkuperäisputkista pari sataa rahaa. Kättä lyötiin päälle. Uskonpa että saan myydä hänelle alkuperäisputkiston jossain vaiheessa takaisin. Eri hinnalla. Jos lukee tämän niin ehkä vielä miettii kertaalleen.

Esim Bellagio on vakiona niin rikkaalla, että kärsii suoraan laittaa avarat putket.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2015, 21:26:37 ip »
Lainaus
Edellisen omistajan mukaan olet Matti tästä yksilöstä täytellyt kartan kuoppia, tosin en tiedä, onko viimeisessä takuuhuollossa lykitty uusin , kuulemma on huono päivitys taas tilalle.

Virheellistä tietoa! En ole syöttänyt kyseiseen pyörään yhtäkään tiedostoa. Kyllä tiedoston siirrot teki edellinen omistaja itse. Saitko muutetut ja aiemmin pyörässä olleet moottorinohjaustiedostot kaupan yhteydessä? Jos et niin kannattanee ottaa edelliseen omistajaan yhteyttä ja kysyä niitä niin pääset vertailemaan.

Viimeksi ajaessani kyseisellä yksilöllä se tuntui varsin käteen sopivalta hitaissakin kulmankierroissa. Tehoa siitä varmaan olisi saanut enemmänkin hierottua mutta sillä kertaa tehtiin vain välttämättömin että pyörä olisi helppo ajaa.