Kirjoittaja Aihe: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!  (Luettu 7853 kertaa)

joino@luukku.com

  • Viestejä: 8
Tässä eläkeläishemmo, joka ei ihan pääse 2-pyöräisistä irti. Customi meni juuri kaupan. Kengänpohjat kulu liikaa kallistellessa, ei kiva. Guzzi on vielä kokematta ja nimenomaan Breva 750. Kevyt ja helppo ilmeisesti käsitellä hepposemmankin ukon. Pari kyssäria Breva 750 tunteville. Kiikarissani siis Breva 750, jossa myyjän mukaan ongelmana, että "tappaa" akut eli tyhjentää pikkuhiljaa ja huollossa asialle ei mitään syytä ole löytynyt. Uskaltaako ostaa / mikähän mättää / onko samanlaisia ongelmia muilla / saako korjattua? Toinen kyssäri. Onko Brevojen tekniikassa vm. 2003 - 2008 välillä jotain eroa vai onko noin sama tekniikka? Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista kommenteista.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2015, 17:10:53 ip »
Breva 750 2003-2008 ja Nevada (ruisku) 2004-2009 tekniikaltaan pysynyt samana.
Mikä huolto ei sähkövuotoa ole löytänyt ?  Millaiseen akkuun aiemmin sipannut akku on vaihdettu ?

Pikaisesti maailman foorumeiltakin katsoen tod.näk. vikaantumiskohteina:
1) Akun (ja lataus-säätimen) maadoitus (-) runkoon. Näissä ruiskumalleissa on "virta päällä" koko ajan, mittaristossa (ml.kello) ja moottorinohjauksella. Sen näkee kun kytkee akun paikalleen virta-avaimen ollessa off asennossa. Mittareille tulee valo ja viisarit käyvät pohjassa.  Jos maadoitus on heikko, niin pelkästään nämä heikot virrat syövät enemmän akulta ja vuotavat sitä tyhjäksi. Akkuna parempi on "silver, AGM tai geeli" akku. Niillä ei juuri eroa, mutta perus-perus lyijyakku vanhenee ennen aikojaan pelkästä jatkuvasta herätevirrasta.
2) Akun virtajohto (+) startille. Heikon starttauksen syyksi on muutamalla ilmennut tämän lyhyen johdon päissä olevien liittimien kosketushäiriöt. Helppo uusittava.

Vaihtaisin varmuudeksi myös satulan alla olevat releet sekä puhdistaisin sulakeliitokset kontaktispraylla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2015, 17:36:53 ip »
Tietenkin jos laitteessa on jotain epäkurantteja asennuksia, kuten kahvanlämmittimiä, hälyttimiä tai navitelineitä, jotka vuotavat sähkönsä. Muutoin tuossa ei mitään sähkösyöppöä ole, kun virrat on pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #3 : Heinäkuu 22, 2015, 17:45:05 ip »
Ihan omasta ja veljentyttären kokemuksesta: Vakio 750 Breva kun seisoo pari viikkoa on akku melko vetämättömissä. Tarvitsee ylläpitolaturia. Jos ajaa edes pari kertaa viikossa tai pitää latauksessa niin akku pysyy vireessä. Pitkään pysäköitäessä on syytä irrottaa maajohto akusta.

joino@luukku.com

  • Viestejä: 8
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #4 : Heinäkuu 22, 2015, 17:50:37 ip »
Hei. Kiitos pikaisista kommenteista. Siis pyörä vaatii ajoa, että akku pysyy latingissa. Ko pyörässä on jälkiasennettu navi, joka varmaan vähäisten ajojen takia syönyt akkua. Ei muuta kun tinkaamaan, että päästään Brevan kanssa tutstumaan paremmin. Hyviä ajoja GUZZI-IMMEISILLE!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2015, 18:16:55 ip »
Eikös näihin olisi helppo asentaa katkaisija josta kaikki virrat aina poikki kun ei ajossa?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2015, 18:29:48 ip »
Päävirtakytkin on helppo juttu. Oikeastaan ainoa vaiva on kellon aikaan laitto joka kerta. Isommissa malleissa katoaa myös trippien, kulutusmittarin ym gizmojen tallennetut tiedot. Mutta kyllä sen kestää jos lähtee aina laakista käyntiin. Päävirtakytkin on valittava laadukas ettei siitä tule uutta vikakohdetta. Helpoin se on asentaa maajohtoon. Silloin ei akun miinusnavasta saa lähteä muita johtimia. Mahdolliset haaroitukset vasta päävirtakytkimen jälkeen.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2015, 20:31:32 ip »
Totta.
Kellon nyt varmaan näkee helposti jostain muualtakin, mutta sähköisen tripin jne lukemien menettäminen voi olla vaikeampi nieltävä pyörissä joissa sellaiset on.
Mutta ympäri käydään., just nehän syö akun..
Entä kaksi akkua, niitä kun saa nykyisin pieneen tilaan meneviä ja toinen pääkytkimellä?
Mites sähköpuoli reagoi jos toinen on osin tyhjä ja toinen täysi ajoon lähdettäessä, syökö jotain?
Ihan teoreettista itselleni, onneksi hieman vanhempaa tekniikkaa kulkimessani, mutta mielenkiinnosta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2015, 20:49:59 ip »
Eli tuossa on sama ongelma, kuin vaimon Triumphissa. Ei montaa viikkoa voi olla ilman ylläpitolaturia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2015, 22:05:57 ip »
Kaksi erillistä akkua pitää pitää erillisinä ja niillä oltava edes alkeellinen ohjaus latauksen aikana. Muuten syövät toisensa. Katso kuinka matkailuvaunussa tai -autossa ovat toisen akun kytkeneet.

Kaksoisakku, jotka ovat kytketty rinnan, kestävät juuri niin kauan kuin niistä huonompi. Sarjakytkentä taasen on hieman eri asia mutta silloin pitäisi olla kaksi 6V akkua.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2015, 23:02:18 ip »
No jos on 2 erillistä akkua ja ne on kytketty täysin irti toisistaan ja yhtyvät vain kytkimen kautta startti ja ajon ajaksi.
Ohitetaan alkeelisinkin ohjaus seisontavaiheessa paitsi siitä patterista joka on koko ajan kiinni pitämässä elintoiminnot yllä.
Eli täysi tietysti kytkiessä lataa osan virrasta tyhjemmälle yhteisessä piirissä, mutta antaisi tarpeeksi virtaa myös pyörän käynnistyä, niin skenario on?
Kysyessä oppii sano rataa humalassaan kontannut kun kysyi miten pitkät tikapuut ny muka haaroittu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #11 : Heinäkuu 23, 2015, 10:49:12 ap »
Lainaus
Vakio 750 Breva kun seisoo pari viikkoa on akku melko vetämättömissä
Minusta on "liikaa vaadittu" että pyörää ei voi seisottaa vaikka kuukautta ja sen jälkeen vaan painaa starttia. Mitenkä asia lie nykymalleissa, ei kai nekin imuta koko ajan akkua hissukseen tyhjäksi? Tässä mielessä aika "ennen 5AM ecu/Carc -pyöriä" oli hyvä, ei ajotietokonetta ja vanhemmat ecut eivät paljoa virtaa vie kun pyörä on seis. Tänäkin kesänä jos on sattunut että ei ole lomaa mutta on sadekelejä, moni pyörä on seissyt 20 päivää käyttämättömänä...
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #12 : Heinäkuu 23, 2015, 13:10:45 ip »
Lisäksi akku tai sulakkeet pitäisi osata irrottaa heti eikä vasta 20 päivän jälkeen.
Moottoripyöränkin ostajat haluavat kiusata itseään kaikenlaisilla "nintendo" jutuilla.
Jos niitä ei mopossa ole, tulee lehdistön arvostelussa huonot pinnat, eikä kauppa käy.
Voisivat kasata nuo mittaristot ja muut sähkölelut vaikka moduuleista, voisi sitten ostettaessa
tökkiä jokainen niitä haluamansa määrän paikalleen.
Sohc van Helmi.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2015, 13:16:17 ip »
Oma pikkuBrevani kesti kyllä kuukauden seisokin, kun se muuten oli aktiiviajossa ladaten akun välillä täyteen.
Navia en pitänyt kytkettynä kuin tarpeellisen ajan penkin alle laittamani ulosoton kautta. Talvisäilytyksessä kyllä komppaan motomattia, jotta akusta plussa irti. Keväällä ei tarvi ku kello asettaa aikaan ja menox. Akku tykkää pitemmistä ajolenkeistä.
Breva 750 on varsin oiva kulkine pitemmillekin reisuille. Ei sillä jalakoihin jää ja mutkatiellä taittuu mutkaan ihan ittekseen.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzittaa kovasti. Breva 750 kiikarissa, jossa valmiiksi pieni ongelma!
« Vastaus #14 : Heinäkuu 23, 2015, 13:31:18 ip »
Lainaus
Talvisäilytyksessä kyllä komppaan motomattia, jotta akusta plussa irti.

Usein on kuitenkin helpompi ja turvallisempi tapa irrottaa maajohto eli miinusnavan kaapelikenkä.
Silloin välttyy plusnavan kanssa sählätessä työvälineen osumisen runkoon tai muuhun maadoittavaan kohteeseen ja välttyä oikosululta ja kipinäsuihkulta. Lisäksi useissa malleissa on akulle kansi jossa plusnapa on peitetty mutta maanapa avoin.