Kirjoittaja Aihe: Pitävät kumit  (Luettu 11780 kertaa)

Tuulenpoika

Pitävät kumit
« : Syyskuu 06, 2006, 17:15:20 ip »
Kuin paljon kumeilla on eroja sadekelissä ? Pohdinta tuli ajankohtaiseksi kun vedin turvalleni sateessa uudella asvaltilla. Jouduin yllättäen jarruttamaan 60 km vauhdissa ,etupyörä alta pois ja liukuun.Onneksi ranne vain vähän turposi ja polveen ruhjeita.Pyörä säilyi yllättävän ehjänä(cali 3,vm 88) ,paikat vain vähän vääntyili.

Ostin pyörän keväällä ja alla on Avonin roadrunnerit. Tuntuvat aika liukkaalta.Mun v65:ssa on Bridgen battlaxit ja ei ole ollut mitään ongelmia liukkauden kanssa.Kaatuminen kyllä säikäytti,ja talven aikana mielelläni laittaisin alle pitävät kummit.

herrapii

• aika viljo
Pitävät kumit
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2006, 00:09:27 ap »
minullakin on renkaiden osto edessä onko kenelläkään tietoa valkosivurenkaista jotka sopisivat 06Classiciin.

:prof:

Cali.fi

Pitävät kumit
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2006, 05:04:40 ap »
Moi,

Ostin kauden alussa taakse Metzeler 880 renkaan ja se paransi ajotuntumaa vanhaan ja kuluneeseen Batlax:iin verraten paljon. Kuluminen on ollut tosi vähäistä. Jokin aika sitten vaihdoin myös eteen 880:n ja sekin tuntui mukavalta, myös edessä oli battlax, joka kuluu hassusti "pykälille" ja vetelee karhealla alustalla.

Minulle kävi kuitenkin samoin, pienessä nopeudessa sadekelissä katselin ties minne, enkä huomannut valojen vaihtumista enkä perä edellä lähestyvää Renault:ia ajoissa. Panikoin ja vedin etujarrua turhan vikkelästi. Koska vika ei yleensä milloinkaan ole minussa, ajattelen mielelläni, että uusi Me 880 oli sateella liukas ;-). Mikä lienee totuus. Pienin vaurioin selvisin, ja toivon, että tarkkaavaisuus lisääntyi pysyvästi.

Luulen, että seuraavan etunakin valitsen toisin! Millainen lienee uusi Michelin Pilot Active? Vanhassa pyörässä oli Macadam, ja tätä väittävät kaikin puolin paremmaksi!

Sopivivan kokoisia valkokylkisiä en ole löytänyt.

motomatti

Pitävät kumit
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2006, 06:43:13 ap »
Etujarrupaniikissa etukummi helposti lipeää kun, etenkin pitkässä kustomissa, ei painonsiirto etukummille pitoa antamaan synny tarpeeksi äkisti. Kursseilla aikoinaan opetettiin että pikku sipaus takajarrulla ennen täyttä etujarrun käyttöä auttaa painonsiirtymään ja siten pitoon asfaltin ja eturenkaan kulutuspinnan välillä. Eri asia sitten että kerkeekö tekeen kaikki kuviot vaikka oliskin opetellut ne selkäytimeen saakka.

Valkosivuja kannattas kysellä esim. http://www.vammalanrengaspalvelu.fi/vammalan_rengaspalvelu_ky.htm

Väittävät valikoimaansa maan laajimmaksi.

mm

Vierailija

Pitävät kumit
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2006, 08:37:02 ap »
Brasilian Metzeleri tuntui olevan liukas märällä, mulla meinasi mennä takapyörä alta, mutta pysyin pystyssä - yhdistelmäjarrut on hyvät.
Michelinin Macadam taas kului "hetuloille" ja oli tosi inhottava ajaa.
Nyt on alla Battlax BT020 - toistaiseksi OK.
Emeritus-guzzisti

PekkaHml

Pitävät kumit
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2006, 09:49:16 ap »
Misukan Pilot Power pitää, mutta ei mahda muuten olla ihan kaikkiin värkkeihin se oikea. Pidon joutuu sitten maksamaan kulumisen kautta.

Sahanteräefekti on muuten noissa BT020 etukummeissa sisäänrakennettu ominaisuus guzzikäytössä. Periaatteessa pilotpowerin ei pitäisi tehdä yhtä voimallisesti samaa.

Missä pidetään kursseja jousituksen säädössä?

PekkaHml
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2006, 09:51:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

PekkaHml

Pitävät kumit
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2006, 13:07:29 ip »
Edellisen kommentin jälkeen katsoin hiukan tarkemmin Sportin renkaita, noin 5000 km ajetut pilot sportit alla. En havainnut sitä sahalaitaa, joka battlaxista on tuttu, mutta muuten huomasin erään yhtäläisyyden: eturengas kuluu enemmän vasemmalta kuin oikealta puolelta. Olettekos huomanneet saman? Mielenkiintoinen ilmiö, jolle en yhtäkkiä keksi mitään järjellistä selitystä.
Osaako joku vääntää teorian tästä?

PekkaHml

Kaijus

Pitävät kumit
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2006, 13:34:17 ip »
Eiköhän se johdu siitä, että suomalaisten teitten pinta viettää ojaa kohti ja itse asiasssa ajat koko ajan vähän kallellaan vasemmalle vaikka et muuten siihen suuntaan haluaisi kallellaan ollakaan - tai mistä minä sitä itse asiassa tietäisin.. ;)

Janne K

Pitävät kumit
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2006, 07:28:34 ap »
Minä taas osaan luonnostani kääntyä paremmin vasemmalle kuin oikealle, mikä näkyy esimerkiksi radalla aika suoraan siitä, kumpi puoli on kulunut enemmän. Jostain syystä tuo ominaisuus tuntuu vaivaavan mua muissakin lajeissa: telemark-suksilla käännös sujuu paremmin vasemmalle, luistimilla sirklaan paremmin vasemmalle, jne... Eli itselläni johtuu luontaisesta kyvystä ajaa kovempaa vasemmalle kääntyvissä mutkissa.

Aapo

Pitävät kumit
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2006, 08:17:26 ap »
Noin se on kaikilla oikeakätisillä.

Guzzipeikko

• Vieras
Pitävät kumit
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2006, 15:29:20 ip »
Kaima kirjoitti:
Lainaus
Edellisen kommentin jälkeen katsoin hiukan tarkemmin Sportin renkaita, noin 5000 km ajetut pilot sportit alla. En havainnut sitä sahalaitaa, joka battlaxista on tuttu, mutta muuten huomasin erään yhtäläisyyden: eturengas kuluu enemmän vasemmalta kuin oikealta puolelta. Olettekos huomanneet saman? Mielenkiintoinen ilmiö, jolle en yhtäkkiä keksi mitään järjellistä selitystä.
Osaako joku vääntää teorian tästä?

PekkaHml

Ilmiö lienee tuttu lähinnä Guzzi ja BMW kuskeille, yksi ymmärrettävä selitys jonka kuulin perustuu siihen olettamuksen että noissa pyörissä joissa kampiakseli on jompikumpi pää kohti kulkusuuntaa on koneen massat jossain määrin epäsymmetriset joka aikaansaa että koko pyörän massakeskipiste on eri kuin renkaiden kulutuspinnan kauttapiirretty keskilinja jota pitkin pyörä etenee. Kun massa pyrkii kallistamaan pyörää johonkin suuntaa siitä seuraa lievä kartopyrkimys jota täytyy kokoajan korjata, eli ajetaan kokoajan pientä kaarretta. Ainakin minulle järkeenkäypää sitäpaitsi helppo testata lastaamalla sivulaukkut todella epätasapainoon.

Pekka

Janne K

Pitävät kumit
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2006, 00:05:04 ap »
Guzzipeikon esittämä ei taida pitää paikkaansa vanhemmilla guzzeilla. Mielestäni ainakin Le Mans IV:ssä on kone sijoitettu aika lailla rungon keskelle. Daytonassa ja sportissa kone on jonkin verran oikealla kulkusuuntaan nähden, jotta kardaani saadaan mahtumaan leveämmän takakumin ohi. Noissa uudemmissa pyörissä se siis selittäisi jonkin verran tuota taipumusta, erityisesti yhdessä teiden kallistuksen kanssa.

Omassa tapauksessani tosin kyse on ainoastaan siitä, että osaan ajaa paremmin vasemmalle kääntyvät mutkat.

PekkaHml

Pitävät kumit
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2006, 00:34:02 ap »
V11sport.de - foorumissa ilmiötä selitettiin mm. sillä, että vasemmalle vievät kurvit on ulkokurveja ja siis pidempiä, siis vasemman käden kurvissa ollaan kallistuksessa pidempään kuin oikealle olevassa.

Onkos kellään muulla alla Pilot Powereita? Jos, niin katsokaa kulutuspintaa; näkyykö mitään merkillistä?

PekkaHml

isomotukka

Pitävät kumit
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2006, 10:53:32 ap »
Mulla on 6000 km ajettu Mezukka etutassuna Breva 1100:ssa ja mitään toispuolista kulumista en ole toistaiseksi havainnut. Toisin oli vaihdossa Brevaan menneessä Kawan zg 1300:sa, jossa etunakki kului toiselta puolelta silmin nähden. Enää en asiaa viitsi muistella, sillä onhan harukoissa upouusi Guzzi :cool:

Eli kaiken kaikkiaan ilmiö johtuu kardaanista.

Guzzipeikko

• Vieras
Pitävät kumit
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2006, 12:35:33 ip »
Hauskoja selityksiähän ne ovat sisä ja ulkokurvit kuin myös kätisyys. Minä vasurina ilmeisesti osaan ajaa vasemmalle kääntyvät kurvit nopeammin ainakin joillain pyörillä ja joillain kumpikin suunta menee yhtälujaa. Siis jos mittarina pidetään eturenkaan kulumista, takarengas taas aina näyttää siltä että nopein suunta on suoraan eteen tai sitten jarrutus :). Varsin tietellisenä n. 10 000 km otannalla voisin sanoa että vetotapana kettinki kumoaa tuon vasemman mutkan nopeuden/pitemmän matkan/tien kallistuksen vaikutuksen ja vieläpä epäsymmerisen kuormituksen sekä kuskin kieron luonteen vaikutuksen eturenkaan epätasaiseen kulumiseen. Ja tämä tarina on tosi, joten saa siinä motivaatiota rasvata sitä hyväntekijä ketjua.

Pekka