Kirjoittaja Aihe: Mikä akku ?  (Luettu 11544 kertaa)

Matias

Mikä akku ?
« : Heinäkuu 13, 2015, 10:00:12 ap »
Mikä akku caii lll  vm .-  89 ? Onko minkälainen homma vaihtaa itte, kumpi ensin irti + vai -, taas tyhymiä kysymyksiä( kö).(

millegt

Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2015, 11:20:37 ap »
aina ensin miinus irti ja sitten lopuksi kiinni

syy on se jos avain osuu miinusta ensin irroittaess tai lopuksi laittaessa ei meniaa mitään kun se kerran on maa, jos miinus on kiinni ja availee plussaa ja osuu avain runkoon niin tulee mielenkiintoisia valoilmiöitä vieläpä vetykaasun läheisyydessä

calista en tarkaan tiedä mutta millestä ainakin lähtee penkki pois kaapelit irti kumipanta irti ja reipas nosto, voi olla että joissain esim cali joutuu tankin heivaamaan

TunturiTT

« Vastaus #2 : Heinäkuu 13, 2015, 12:47:15 ip »
Varmaan aika lähelle kuten uudemmissa Caleissa; penkki irti, vasen sivukoppa irti, kaapelit ja kumipanta irti ja akku liukuu vasemmalle ulos.
Akku lienee 24ah tai isompi. Omassani on Bilteman kolmekymppinen vapaa-ajan akku tms. Mahtuu runkoon ilman modifikaatioita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2015, 18:15:54 ip »
Turhaa sinne satulan alle on tunkea julman kokoisia autonakkuja. 14Ah:n tavallinen moottoripyöräakku hoitaa hommansa paremmin ja halvemmalla. Viittaan tässä asiassa myös aiempiin akkukeskusteluihin.

TunturiTT

« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2015, 19:17:40 ip »
Turhaan ja turhaan. Mulla on iso- ja pikkulohkossa kolmekymppinen ja ei ole kertaakaan ollut kylmillä keleillä starttivaivoja, joita oli joka syksy vakiokokoisen, keväällä ostetun patterin kanssa. Tämä siis pikkulohkossa. Lataus, sopansaanti jne on moottorissa kuitenkin kohdallaan. Myös itse startti. Oli silloin halvempikin kuin vakiokokoinen.
Isolohkossa tuo akku on ollut jo edellisellä omistajalla, minulla viisi kesää siihen päälle. Kun toimii, niin en ole vaihtanut mihinkään. Ehkä kun olen iso ja aikuinen, hommaan siihen jonkun pienen, nykytekniikkaa sisältävän akun.
Se vituttaa joka kerta aidosti, kun akussa ei riitä mehu käynnistää mopoa, siihen en enää ehdoin tahdoin lähde..

motomatti

« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2015, 20:14:02 ip »
Lienee jotain vaivaa itse pyörässä jos ei lähde käyntiin ensi yrittämällä. Otan sen verran takaisin että niissä pyörissä joissa on alennusvaihteeton vanhan mallinen startti (Iso Bosch tai Lucas) voi tarvita startin alhaisen kierrosluvun vuoksi "sahata" hieman pidempään. Mutta Valeon ja uudempien Bosch-starttien alhainen virran tarve sekä riittävä kierrosluku kyllä täräyttää moottorin käyntiin. Nykyaikaisilla akuilla, pienilläkin, on niin hyvä purkausvirta että kyllä pärähtää!
Nestetäytteisiä akkuja ei kai kukaan enää pyöriinsä vapaaehtoisesti laita. Olen kokeilumielessä testannut mm Eurogloben happo-akkuja ja saman hintaisia geeli- tai kalsiumakkuja 14 - 18 Ah-tehoissa. Niistä ensimainitusta on apuja noin kahdeksi kaudeksi maksimissaan. Geeli- ja kalsiumakuilla menee useampi kausi ilman ongelmia. Ovat vain alhaisempia teholtaan mutta purkauskyky on riittänyt käynnistyksiin. Yleensä käytän pyörissäni, vuosimallista riippumatta, Valeon alennusvaihdestartteja. Breva 1100 on poikkeus: siinä on uudentyyppinen Bosch. Alunperin siinä oli Valeo mutta se siirtyi Alkoholipyörään. Kaikki käyttämäni startit ovat tulleet minulle vaihdossa vuosien mittaan tai ovat olleet korjauskelvottomia kunnes löytyy toinen korjauskelvoton joka on toisella tapaa rikki.
Sytytysennakko käynnistyksen aikana saa olla melko pieni. Kun moottori käynnistyy siirrytään isompaan ennakkoon. Nykymoottoreilla se on helppo säätää.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2015, 20:18:04 ip »
No mulla ei pikkulohkossa ole välitettyä, tuoretta starttia. Lisäksi siinä on kärkisytty. Kesäisen pätkäajon (alle 20km työmatka) takia todennäköisesti kypsyi syksyn viileille noita akkuja. Kun patterissa on tarpeeksi putua, ei sitä ongelmaa kerkiä kesässä syntyä.

motomatti

« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2015, 20:24:28 ip »
Iso akku ei ehdi latautua täyteen lyhyillä siirtymillä ja jatkuvasti vajaana siitä lähtee vähemmän virtaa ja menettää nopeammin kykynsä latautua kunnolla täyteen. Varsinkin pyörissä joissa on laturi kampiakselin päässä joka pyörii liian alhaisella kierrosluvulla varsinkin taajama-ajossa tai isolla vaihteella ajettaessa alle 100 km/h. Nykyään vieläpä valot päällä.

Pekka

« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2015, 20:44:22 ip »
Minäkin olen pyrkinyt suosimaan pienikokoisia akkuja. NTX 750 on lähtenyt hyvin käyntiin 12Ah akulla.
Suunnitelma on ollut hankkia johonkin pyörään Litiumakku. Toistaiseksi suunnitelma kilpistynyt siihen
että akun vaihtotarpeet ovat tulleet eteen yllättäen ja suunnitelmattomasti. Silloin on joutunut tyytymään
siihen mitä on ollut ekana tarjolla.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2015, 21:01:29 ip »
Itseasiassa muuten tuo starttiongelma kylmillä oli mulla neliventtiilisessä koneessa. Kaksiventtiilistä en ole pikkuakulla kokeillut. Se nelireikäinen piti saada ekoilla potkuista käyntiin, tai ei enää mehu kunnolla riittänyt käynnistämään.
No, ehkä tosiaan hommaan isolohkoon ratakevyen patterin, kun tuosta "tarpeettoman suuresta autonakusta" aika jättää. Säästäisihän sillä Calissa vielä muutaman "halvan" kevennyskilon.

Camn

« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2015, 21:03:37 ip »
Tuollaista on tehtaalla tapahtunut joskus 2003-2004:
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2015, 21:09:36 ip »
Sittemmin on kulunut kymmenen vuotta ja akut ovat sinä aikana kehittyneet. Nythän tarjotaan monenmoista nykyteknistä akkua. Osa kovaankin hintaan. Pitää niiden kanssa olla tarkkana soveltuuko kyseinen akkutyyppi pyörän latausjärjestelmälle ja tarvitaanko erityistä uudentyyppistä ylläpitolaturia uuden akun kunnossa pitämiseen ajokauden ulkopuolella.

Aapo

« Vastaus #12 : Heinäkuu 14, 2015, 09:49:03 ap »
Itseasiassa muuten tuo starttiongelma kylmillä oli mulla neliventtiilisessä koneessa. Kaksiventtiilistä en ole pikkuakulla kokeillut. Se nelireikäinen piti saada ekoilla potkuista käyntiin, tai ei enää mehu kunnolla riittänyt käynnistämään.
No, ehkä tosiaan hommaan isolohkoon ratakevyen patterin, kun tuosta "tarpeettoman suuresta autonakusta" aika jättää. Säästäisihän sillä Calissa vielä muutaman "halvan" kevennyskilon.

Mulla V75:ssä 14 Ah akku. Hyvin pyörittää ja käynnistyy.

TunturiTT

« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2015, 11:04:01 ap »
Mitä teknologiaa tuo akku on? Oma oli tavallinen lyijyakku. Ei hyytelö.
Starttaus oli tarkkaa siis syysviileillä, ei kesällä.

motomatti

« Vastaus #14 : Heinäkuu 14, 2015, 11:47:47 ap »
Mulla parhaiten toimivat akut ovat olleet hyytelö- tai kalsiumakkuja joiden asentoasentaminenkin on mahdollista tietyissä rajoissa. Hankintapaikka useimmiten Biltema.
Kylmäkäynnistymisestä ei ole kovin paljon kokemusta koska pyörät ovat lämpimässä tallissa. Reissun päällä toki tulee kylmäkäynnistyksiä.

Pari vuotta sitten oli menossa Alkoholipyörän testauskausi ja silloin tuli tehtyä nimenomaan kylmäkäynnistystestejä saadakseni kylmäkäynnistyskartat RE85-moottoripolttoaineella kohdalleen. Silloin joutui 14Ah:n akkua käyttämään tehokkaasti aamuviileässä syyssäässä. Kestää noin 25 starttauskertaa lannistumatta. Noin 5 sek per yritys. Kyseessä kalsiumakku.
Moottori 850cc pyöreäsylinterinen, mekaaninen Eaton M24 ahdin, sytytys Ignitech, ruiskutus MegaSquirt ja omat säädöt. Laturi hihnavetoinen kiinalainen tarvikelaturi. Pyörimisnopeus 2 x kampiakselin kierrosluku. Startti on Valeo.
Ei siis aivan tavanomainen käynnistettävä mutta akussa riitti virtaa otaksuttavasti siksi että se latautui autoon alunperin tarkoitetulla laturilla nopeasti täyteen.

Sama akku on ollut sittemmin käytössä California Adamant:issa. Kilometrejä tälle kesälle tosin vasta noin 2500. Akku talvehtinut pyörään kiinnitettynä kylmässä peltiahallissa johdot kiinni. (Olisin kyllä irrottanut mutta unohdin.)