Kirjoittaja Aihe: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua  (Luettu 15134 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #15 : Heinäkuu 12, 2015, 10:00:59 ap »
Vastasikohan kukaan tuohon gixxerin yhteen hyvin oleelliseen kysymykseen;
"... pyöritetäänkö öljytikku kierteelle ja katsotaan siitä moottorin öljyt?"

Itse olen toiminut niin, että pyöräytän varovasti kierteelle, sen verran, että saa jonkunlaisen jämäkän tuntuman asiaan. Muutoinhan se tikku pyörii siellä reijässä kuin hullun k.... mielettömän värkissä.

Tällä asialla on merkitystä varsinkin uusille, esim. käytetyn pyörän ostaneille guzzikuskille.

gixxeri

  • Viestejä: 8
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2015, 12:29:26 ip »
Joudun odottelemaan vissii tiistaihin että pääsen Guzzin kimppuun.
Auton jarruremppa pakko tehdä huomenna että pääsee liikkumaan edes jollakin laitteella...

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2015, 13:27:42 ip »
Öljytikusta puheenollen olen antanut itseni ymmärtää, että tikku pitää kiertää kiinni asti kun mitataan öljymäärää. Alunperin mittasin määrän juurikin samalla tavalla kuin aiemmin omistamissani japseissa, mutta Guzzihuollon ammattilainen neuvoi kiertämään tikun pohjaan mitatessa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2015, 13:42:23 ip »
Vastasikohan kukaan tuohon gixxerin yhteen hyvin oleelliseen kysymykseen;
"... pyöritetäänkö öljytikku kierteelle ja katsotaan siitä moottorin öljyt?
Ohjeet näyttävät vaihtelevan lähteistä ja vuosimalleista riippuen.
Omassa pikkulohko Nevadassa tein huomion, että öljytikun kierre-reikä on sellaisessa kulmassa, että tikkua lepuuttamalla ulkopuolella reiän alareunassa tai kiertämällä paikalleen kierteiden pohjaan saa tikkuun lähes saman näyttämän (ulkopuolella 4/6 ja kierteiden pohjassa 5/6 osaa). Tässä ratkaisee tietysti kierreosan pituus, joka Nevadan kohdalla on 11mm. Mittaus tehdään pyörä pystyasennossa, joka ilman keskitukea on aina aika jännä suoritus.
Guzzihuollon ohje on siitä hyvä, että (ainakin pikkulohkossa) tärkeintä on, ettei öljyä laita yhtään liikaa. Ulkopuolen mittaustavalla jo max. rajalla voi öljy nousta sylinterin pinnapulttia ylös -> ulos sotkemaan kuskin polven. Koettu juttu - ensikerralla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2015, 18:55:54 ip »
Olen ollut lempparin kanssa samassa kannassa, että tikun kierre pohjaan asti.
Kunnes sain jokunen vuosi sitten Moto Italiassa ohjeen, että pinnasta. Kyseessä oli Vintage.
Arvelin, että ehkä homma on näiden muovitikkujen myötä sitten muuttunut.
Tuo ALin kommentti, että ohje vaihtelee mallin ja lähteen mukaan, pitää varmaan kutinsa.

Luulisi, että Mandello raaskisi jo luopua tuosta parhaiten hevosvetoisen niittokoneen kulmavaihteeseen soveltuvasta ratkaisusta. Koskee öljyn täyttöä sekä tarkastamista. Ehkä uusiin lohkoihin on jo jotain tehtykin? Ei ole tullut katsottua asiaa.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #20 : Heinäkuu 13, 2015, 06:49:34 ap »
Tämä mittatikkuhomma jäi vaivaamaan sen verran, että kun Vintagen käyttöohjeaapinen käveli aamulla vastaan, niin tarkistin asian.
"the dipstick plug should be introduced in the oil opening without screwing it."

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2015, 08:38:09 ap »
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #22 : Heinäkuu 13, 2015, 08:40:37 ap »
joo 80 luvun mille ohjeessa on metallitikku kuvassa ja kierrä pohjaan pyörässä tosin on muovi tikku ollut vuodesta 99 jolloin sen ostin pohjaan on aina kierretty

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #23 : Heinäkuu 13, 2015, 09:10:34 ap »
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.

'Screwed up' on kyllä ihan muuta kuin screwed in  ;)
Emeritus-guzzisti

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2015, 10:28:53 ap »
Hyvän kysymyksen heitti gixxeri heti neljännessä viestissä.
Ollaan ihan sekaisin koko kerettiläismunkkiveljeskunta.  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #25 : Heinäkuu 13, 2015, 11:10:01 ap »
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.

'Screwed up' on kyllä ihan muuta kuin screwed in  ;)

Niin minunkin mielestä, jos joka kerta pitää pilata koko tikku, niin kalliiksi tulee!
Mutta tosiaan miten tuo sitten pitää tulkita? Tikku ruuvattuna ulos vai ruuvattuna mihin?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #26 : Heinäkuu 13, 2015, 11:17:17 ap »
Ja Jackalin kirjassa: the dipstick plug should be screwed up completely.

'Screwed up' on kyllä ihan muuta kuin screwed in  ;)

onk tää se jos ei pohjaan asti niin juurta myöden ?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #27 : Heinäkuu 13, 2015, 12:09:03 ip »
Öljytikkuja on tarjolla eri varaosanumeroilla erinäköisiä aika paljon, kun katsoo vaikkapa SteinDinsen
tarjontaa eri Guzzimalleista. Toki eri materiaalista tehtyjäkin yms.
Mittaustapaan voi vaikuttaa, minkälainen öljypohjaratkaisu on kyseessä. Ei ole välttämättä tehty aina uutta tikkua, vaan käytetty vanhat ensin pois.
Noudattaisin tässä ensisijaisesti kyseisen Guzzin ohjekirjassa esitettyä mittaustapaa.
Toki asiaa voisi yrittää varmistaa alkukielisestä materiaalista, käännöstyössä kun tuppaa tulemaan virheitä.

Vanhoissa pyörissä voi olla ylläreitä tässäkin kohdassa. Minultakin on yksi öljytikku katkennut korkin juuresta, jämä jäi korkkiin ja itse tikku piti kalastaa öljypohjasta magneetilla tyhjennysropun kautta.
Tikku on nyt lyhentyneenä paikallaan, mutta ei haittaa kun sen tietää.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #28 : Heinäkuu 13, 2015, 13:51:46 ip »
Stein Dinseltä ostettu öljytikku jäi käteen öljyjä tarkastaessa
muutama vuosi sitten.
V11:n manuaalissa sanotaan öljyn tarkastuksesta:
... should be screwed fully home.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #29 : Heinäkuu 13, 2015, 20:44:02 ip »
Lainaus
Kunnes sain jokunen vuosi sitten Moto Italiassa ohjeen, että pinnasta. Kyseessä oli Vintage

Tällaisen olen joskus kirjaillut muistiin, arvelen että käännöksenä jollain saksalaisella palstalla olleesta paikallisesta Guzzin virallisesta tiedotteesta:
"
WWW.SERVICEMOTOGUZZI.COM
TEKNINEN TIEDOTE NR.001-2006/16.02.2006
MALLI: California 1100, Euro 3, (Classic, Touring, Vintage), kaksoissytytys
ASIA: Öljytason tarkastus

Tällä kiertokirjeellä informoimme teitä siitä, että öljytason korkeuden tarkistustapaa on muutettu yllämainittujen ajoneuvojen kohdalla. Tarkastakaa öljyn korkeus, kun moottori on ensin käynyt muutamia minuutteja. Asettakaa mittatikku (”laippa A”) öljyntäyttöaukkoon, MUTTA ÄLKÄÄ KIERTÄKÖ SITÄ POHJAAN päinvastoin tähänastisen menettelytapaan nähden, jolloin mittatikku kierrettiin täysin pohjaan.
Ystävällisin terveisin
Piaggio S.p.A. asiakaspalvelu,  Moto Guzzi


Tämä poikkeus siis vahvistaa säännön, että pohjaan. Ellei manuaali muuta määrää. Yleisohje Guzzi -slangilla: "Kaikki Tonti mallit -06 saakka ja kaikki ”Spine” –mallit; mittatikku kierretään täysin pohjaan."

Edellisen mukaan LeCa tarkastaa Cali Vintagesta (erikseen mainittu poikkeusmalli, Euro 3, kaksoissytytys) kiertämättä mittatikkua pohjaan mutta V11 Nero Corsasta puolestaan kiertämällä mittatikun täysin pohjaan, kuten TT Jackalistaan ja gixxeri Calistaan. Itse en ole koskaan juuri tarkistanut... tulee sen verran vähän kilometrejä (alle 10 tkm) vuodessa. Mutta pohjaan asti. Miten se ohje menikään, screw, fully, but only at home?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2015, 01:52:35 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.