Kirjoittaja Aihe: Tämän päivän kauhugalleria  (Luettu 33516 kertaa)

TunturiTT

Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #45 : Kesäkuu 26, 2015, 22:34:28 ip »
Tai sitten pyörän ropaajalla on ollut todellisuutta kovempi usko omiin kykyihinsä. Luullut tietävänsä, mitä tekee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ToyBoy

• Vieras
« Vastaus #46 : Kesäkuu 27, 2015, 13:38:51 ip »
Myyjä ei jäänyt voitolle kaupassa, vaan hinnoitteli tuotteen niin, että arveli sen vaihtavan omistajaa kohtuullisen nopeasti, JOTTA SAISI RAHOITUKSEN JÄRJESTYMÄÄN GRISON TAI LE MANSIN OSTOON. Ainoa huolenaihe oli toisinaan välivapaat, mutta sekin ratkaisu oli yhden irronneen mutterin päässä. Kyseisen guzzin vaiheista voitte tällä foorumilla lukea. Yhdestä teknisestä ongelmasta kyselin, öljyä tihkuvasta etustefasta, ja olisin varmaankin lähestynyt muidenkin ongelmien kanssa, mikäli niitä olisin havainnut. Pidän yllä olevaa väitettä loukkaavana ja häpeällisenä. Tämä sinänsä niin mainio foorumi on muuttunut jonkinlaiseksi inkvisitioksi. Edellinen omistaja puolustelkoon itseään, minun tekninen osaaminen ei siihen riitä. Omia kokemuksiani calista olette varmaan kylliksi lukeneet, jotta niistä mielipiteennee voitte muodostaa. Uskoo ken haluaa. Minulta meni moisten väitteiden myötä maku koko foorumista ja guzziyhteisöstä sen myötä. Toki paljon hyviä kokemuksia joistain guzzimiehistä on, kiitos heille. Joiltakin on riittänyt ymmärrystä. Toyboy vaikenee, over and out.

ToyBoy

• Vieras
« Vastaus #47 : Kesäkuu 27, 2015, 14:19:02 ip »
Paitsi yksi juttu vielä hinnoittelusta. Olette varmaan seurailleet nettimotosta californioiden määrää, hinnoittelua ja liikkuvuutta. Itselleni uusi griso (ajettu 14000)oli halpa joten pistää mietityttämään, mitä merkkihuollossa tai madellossa onkaan tupellettu. Ja  tuo grisokin oli moneen otteeseen myynnissä, vaikka hinnoittelu oli kohdallaan. Myös tuo havittelemani le mans oli vuoden myynnissä, ja lähti lopulta neljällä tonnilla. Toivottavasti ei ollut mikään pommi. Ja melkoista kuoleman halveksuntaa olen osoittanut kun keväällä olen ajellut calilla n. 5000 kilsaa. Ja ajoin vielä lopuksi lähes pari sataa kilsaa tampereelle motomatin territorialle. Tai sitten hänellä oli vain tervettä itsesuojeluvaistoa kun ei itse ajanut kuin pienen osan matkaa. Piste.

TunturiTT

« Vastaus #48 : Kesäkuu 27, 2015, 14:52:52 ip »
Minä en kohdistanut omaa epäilyäni sinuun, vaan siihen joka nuo kummalliset ratkaisut oli mukaan keittänyt. Ymmärsin, että ne oli jo siinä, pyörän sinulle tullessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

« Vastaus #49 : Kesäkuu 27, 2015, 20:47:03 ip »
Lainaus
mainio foorumi on muuttunut
Edelleen Suomen paras foorumi. Eikös jossain mainittu että tämä pyörä on tullut alun perin jostain täältä katsottuna eksoottisesta maasta? Kukaan ei ole ymmärtääkseni kohdistanut väitteitä kehenkään suomalaiseen, saatikka Gruppolaiseen. MM on blogissaan esitellyt esiin tulleita seikkoja, mutta ei epäilyjä siitä kenen kätten jälkiä ne ovat. Missään ei ole ollut esillä kuka on ollut myyjä ja kuka ostaja milläkin hetkellä. Lisäksi toimitaan nimimerkillä, mikä on monien bittiavaruusalan ammattilaisten suositus (nykyisin, jolloin esim. identiteetin varastaminen on päivä päivältä suurempi riesa).

Lainaus
Toyboy vaikenee, over and out
Minun mielestäni ei tarpeen.

Lopuksi taas Wiion laeista kolme ensimmäistä (edesmennyt suomalainen organisaatioviestinnän tutkija ja opettaja):
1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.
2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2015, 00:18:26 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #50 : Kesäkuu 28, 2015, 12:53:15 ip »
Matti lähinnä ihmetteli niitä "teknisiä ratkaisuja", joita pyörässä oli. Ja niin minäkin.
Toistan taas itseäni: Miksi yleensäkin tehdä tuollaisia virityksiä ja miinoja, kun samalla vaivalla tekee homman kunnolla?
Joskus ihmeteltiin ikkunan takaa Leningradissa puolueen paikallisosaston ( hajusta päätellen ) p**kavaraston seinää. Siihen oli laastittu kaikki mukaan annetut kaakelit, mutta yksikään ei ollut passissa, eikä yhtään 3mm saumaa ollut. Kaiken vaivan jälkeen olisi mennyt 2s enemmän aikaa / kaakeli kunnon tekojälkeen, vaan ei. Ja sen näköistä jälkeä ei edes vahingoss synny - se oli pitänyt tehdä tahallaan ihan päin persiaa...

Ja sama juttu oli tuossa MM:n pyörässä. Tekijää tai syyllistä ei tarvitse etsiä tai nimetä - kun sillä ei ole merkitystä.

I.H.

« Vastaus #51 : Kesäkuu 28, 2015, 20:26:48 ip »
Tervehdys, MM kirjoittaa asiaa, eikä syyttele ketään, kyllä ihmetellä täytyy, jos joku ottaa tästä herneen nenäänsä   ???
Titaniumin kuski

MotoJussi

« Vastaus #52 : Kesäkuu 29, 2015, 12:02:28 ip »
Muitakin on: MotoJussi laitatti JLM:llä tuplalaikan Jackaliin. Hyvin puraisi kun kokeilin. Antoi luotettavan tuntuman pienellä puristusvoimalla.

MG Sportin palikat on käsittääkseni. "Kultasarjan brembot" - termiä taisi joku käyttää jossain.

Muutaman osan joutui JLM tekemään, että Sportin puristajat saatiin kiinni Jackalin keulaputkiin.

Vaan nyt on Jackalissa Jarrut.

motomatti

« Vastaus #53 : Heinäkuu 01, 2015, 12:53:55 ip »
Jos asiani olisi ollut osoittaa jonkun tehneen virheitä tai suorastaan tahallisia tekoja ko moottoripyörään olisin varmasti kirjoittanut aivan toisella asenteella ja mahdollisesti halunnut selvittää ja osoittaa virheiden tekijät. Se ei olisi edes mitenkään laitonta kunhan en herjaa. Toistaiseksi olen vain osoittanut osan vakavista vioista. Kun purkaminen jatkuu mökkkeilysession jälkeen en pidä lainkaan mahdottomana että tekemällä tehtyjä vikoja löytyy edelleenkin. Todennäköistä on että vikakokoelma on karttunut pyörän käyttö- ja omistushistorian myötä. Nyt vikojen karttuminen loppui ja siltä osin liikenneturvallisuus parantui.

On totta että en pyörästä paljon maksanut. Jos pyörä olisi ollut ns normaalikuntoinen ikäisekseen olisi hinnassa ollut ehkä noin tonni enemmän. Perimmäisenä tarkoituksena oli hankkia varaosia toisiin työn alla oleviin projekteihin. Se osittain toteutuikin. Runko papereineen voi olla tarpeellinen jollekulle jos en itse sille käyttöä keksi. Tarkoitus ei siis ollut hankkia kyseistä pyörää kunnostuskohteeksi hankkiakseni sillä ansiota.

Toki olen myös pettynyt siitä että pyörässä oli niin paljon virheellistä asennusta jotka laskevat osien teknistä arvoa. Esimerkiksi vaihteiston korjaaminen vaatii melkoisesti sekä varaosia että työtä. En vain voi, eikä todennäköisesti moni muukaan, käsittää miksi esimerkiksi kytkinakseli oli hakattu vasaroimalla käyttökelvottomaksi. Sen voi ehkä korjata hitsaamalla ja koneistamalla. Jää nähtäväksi.

Purkaessa pyörästä lähti irti iso laatikollinen osia jotka menivät suoraan metallinkeräykseen. Siltä osin loppui epäkuranttien osien kierto.

Pyörällä on siis pitkä ja mutkikas käyttöhistoria. Sen aikana on varmasti ollut useita "seppiä" asialla joten yhden henkilön osalle ei voi kaikkia vikoja osoittaa. Osa vioista olisi kuitenkin tullut esiin normaalin huoltotoiminnan yhteydessä. Itsekin löysin muutaman näkyvän "vian" ennen kuin pyörä lähti toistaiseksi viimeiselle matkalleen Tampereen suuntaan.

Pyörän varustus ja "muotoilu" on taas varsin subjektiivinen asia. Omaan silmääni ei kysessä ollut mikään kaunokainen mutta en ulkonäöstä maksanutkaan.

Pidän valitettavana että nimimerkki ToyBoy on loukkaantunut asiasta. Olen siltä osin ehkä tunnevammainen kun en sitä seikkaa ymmärrä koska kaikki asiathan ovat menneet oikein hyvin: rahat myyjälle joka sai rahoillaan uudemman ja haluamansa pyörän, vaarallinen romu pois liikenteestä ja itselleni varaosia ja ajankulua.

Junkers

« Vastaus #54 : Heinäkuu 01, 2015, 16:16:40 ip »
Mielestäni Motomatin kertoma on palvelus meille kaikille (etenkin tällaisille kaltaisilleni harrastajille, jotka eivät ole näiden Guzzien tekniikkaan syvällisesti perehtyneet). Edellinen omistajakin, joka lienee ajellut pyörällä näitä vakavia vikoja tuntematta, voinee olla tyytyväinen, ettei hänelle itselleen käynyt huonosti. Vanhempi ja monilla eri omistajilla kiertänyt pyörä voi näemmä olla melkoinen riskiostos.

ToyBoy

• Vieras
« Vastaus #55 : Heinäkuu 02, 2015, 00:44:02 ap »
Kaikista vaitioloyrityksistä huolimatta en voi olla vielä hämmentämättä tätä soppaa. Tämä nimimerkin suojakerroin ei ole ihan coppertonen luokkaa, sillä pyörän ja sen historian, ja minut sen omistajana, tunsi varsin moni. Tietysti se oli minullekin shokeraavaa kun tuo pyörä osottautui sellaiseksi vikapesäksi. Mutta vihjailut siitä, että olisin tiennyt vioista myydessäni, ovat perusteettomia. Jopa se etupyörän laakerin irronnut suojakumi taimikäsenytoli, oli jäänyt minulta huomaamatta. Ja paljastettakoot nyt liikesalaisuus, nimittäin myin pyörän about siihen hintaan kuin olin sen ostanut, ja ajattelin siinä olevan pyörää paljon tuota hintaa enemmän. Enkä olisi pyörää myynyt ellei pakkomielle sporttisempaan guzziin olisi käynyt ylipääsemättömäksi. Calin ostin aikanaan sillä ajatuksella, että siinäpä minulle pyörää tarpeeksi, en kaipaa mitään muuta. Tämä on jo tuttua ja sanottu moneen kertaan. Olihan se hyvä että MM pyörän osti ja sekin että sain siitä pyytämäni, ja varsinkin se, ettei kukaan loukkaantunut saati kuollut pyörän teknisten ongelmien vuoksi. Tuon ikäisistä ja hintaisista ei koskaan voi olla varma, kuten ei kalliimmista ja uudemmistakaan. Tuon olen saanut autopuolella karvaasti kokea. En koe laiminlyöneeni huoltoa, koska en vain nähnyt tahi tuntenut  että mm. jarrut olisivat tehottomat. Tarkoitukseni kylläkin oli jonkinlaisen huolto-ohjelman toteuttaa. Normiöljynvaihdot kuitenkin tein. Ja se on suurinpiirtein kaikki mitä osaan. Olen joskus kaasareita  entisistä pyöristä putsaillut ja venttiilejä säädellyt, mutta kyseisen pyörän kohdalla jätin ne tekemättä, koska kävi mielestäni varsin kauniisti. Olen joskus paljonkin ehjää korjaillut ja panos-tuotos-suhde jäänyt perin kehnoksi. Onhan minulla sellainen synkronointityökalukin, mutta taisi edellisen guzzin kaasarit elää toisistaan erillistä elämää ponnistelujeni jälkeenkin. Yksi keskeinen syy kohdallani "ammattiavun" käyttämättä jättämiseen on krooninen rahapula. Pelkään jo nyt kun joku kaunis päivä pamahtaa grisosta vaikkapa joku kallis anturi. Yhtä kaikki,  ajelen tätä nykyä sellaisella pyörällä, jota en edes villeimmissä unelmissa olisi voinut kuvitella omistavani. Tältä osin kaikki meni hyvin. Turhan iso jupakka tästä episodista tuli, osittain siitä syystä että reagoin erittäin voimakkaasti, mopo lähti käsistä ja syyllistyin myös asiattomuuksiin. Pahoittelut siitä. Mutta miten voi tulkita väärin kommentin esim. siitä, että tuskin myyjä aivan tietämätön vioista oli. Ei siinä tarvi rivien välejä lueskella. Yksi juttu täytyy vielä kertoa. Itse asiassa pysähdyin kerran teknisen vian takia. Pyörä alkoi käydä yhdellä pytyllä ja pysähdyin tien sivuun. Ihmettelin aikani ja päätin katsoa virranjakajaan, josko vaikka kondensaattori olisi mennyt. Varasellaiset oli mukana. Tämä tapahtui noin viikko tai pari ennen pyörän myyntiä. Avasin sen kannen siinä moottorin etuosassa, tutkiakseni tilannetta ja vain huomatakseni ettei siellä mitään virranjakajaa ollut. Pikkulohkossa aikanaan oli kärjet jne. juuri siellä. Löysin kohta virranjakajan koneen kylkipuolelta ja näin kondensaattorit erittäin hankalassa paikassa. Rupesin irrottamaan koko virranjakajaa jotta pääsisin konkkiin kiinni. Tankin otin pois ja se taisi olla toinen kerta kun niin tein ja sain käsitysen myös johtojen kunnosta. Silmämääräisesti ihan siistiä. Toivoin kovasti, ettei puola olisi mennyt, sillä se tietäisi melkoista johtohässäkkää. Joku känniläinen kulki ohi ja jäi juttelemaan. Sanoi että olenko katsonut että onko tulpan johto kunnolla kiinni. Ja eihän tuo ollut. Kas kun ei tullut mieleen. Vähänkös hävetti. Kaikkein ilmiselvin tarkastuskohde, muttei vaan tullut mieleen sitä tarkastaa. Liian ilmiselvää. Olin siinä ruuvaillut turhaan tunnin verran, ja mikä oli tulos; sytytys meni pieleen. No, sain kierrettyä virranjakajaa niin, että pyörä käymään lähti ja jotakuinkin siististi kävi. Ainoa juttu jota hieman myyntitapahtumassa kaunistelin, oli se, kun sanoin että sytytys saattoi olla pielessä (kierrokset vaeltelivat hieman), koska virranjakajan pultit olivat löystyneet, mutta en kehdannut guzzispesialistin edessä sanoa, että omien käsieni ja typeryyteni takia.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #56 : Heinäkuu 02, 2015, 09:16:59 ap »
En tuomitse tässäkään ketään. ToyBoyn kertomus on loistava esimerkki siitä, että pyörällä / autolla voi ihan hyvin ajaa tietämättä ja osaamatta sen tekniikkaa. Minullakin on vastaantullut kohteita, joista en satavarmasti ole pystynyt sanomaan onko se kunnossa / oikein tai edes laillinen. Tieto, taito ja kokemus ei vain riitä.
Monesti on itsellekin tullut mieleen, että olisiko syytä antaa jonkun asiantuntijan heittää pitkä koelenkki oman pyörän kanssa, jotta tulisi ns. toinen mielipide.

Todellinen tilanne: Menin erään saaristoyhteysaluksen ohjaamoon kurkistamaan missä kunnossa sen tutka on. Hetken katsottuani luettelin kipparille kasan vikoja ja ongelmia. Hän kertoi, ettei ole niitä itse huomannut: "Niihin vain kasvaa sisälle."
Näin on ihan varmasti pyörissäkin. Vaikkapa jarrut; Jos ei koskaan ole joutunut tekemään ihan oikeaa hätäjarrutusta, niin ei varmasti tiedä miten jarrut siinä tilanteessa toimivat. Jarrut pelaavat hyvin normitilanteissa, joten ei osaa edes epäillä niissä olevan jotain "virityksiä". Ja kuinka moni tavis tietää, että jarruneste imee itseensä vettä ja olisi siksi vaihdettava parin vuoden välein? Siis ihan oikeasti? H4 polttimon lasiin ei saa paljain käsin koskea. Kuka tietää miksi?
Eikä kyse ole tyhmyydestä tai laiskuudesta. Asioista ei vain tiedä. Ainahan voidaan sanoa, että vie se sitten Piikkiön Makelle. Niin...Make elättää itsensä noilla töillä ja joutuu laskuttamaan. Ja ( en tiedä varmasti ) saattaa laskuttaa 60€/h. Muutaman tunnin pakertaminen + osat saattavat maksaa ihan roimasti. Eikä se Maken syy ole.
Jälkiviisas voi aina olla, se vain ei monestikaan ole mitenkään hyödyksi. Meidän kaikkien olisi otettava ao. pyörän tarinasta vaarin. ( Take the grandfather from the story. )

Ja tuo saaristoalus... Täydellisen huollon jälkeen, myöhemmin syksyllä, kippari kiitti oikein kädestä pitäen ja syötiin messissä hyvää ruokaa.

ALi

« Vastaus #57 : Heinäkuu 02, 2015, 11:26:04 ap »
Jos nyt vaikka tästä tapauksesta mennään hiukka yleisemmälle tasolle, niin olisiko sitten pakollinen mp:n vuosikatsastus oikea ratkaisu ? Minun mielestäni ei, sillä meillä on jo toimiva lainsäädäntö. Vain valvonnassa on resurssipulaa. Motomatin käsissä on voitelua saanut moni pyörä tässä vuosien varrella ja vasta purettaessa huomatut virheet saivat hänet harkitsemaan katsastuksen mielekkyyttä. Olisiko ko pyörä saanut esim. moottoripyöräpoliisilta (jolle nykyisin moottoripyörien teknisen kunnon valvonta voidaan katsoa kuuluvan) huomautuksen ?
Julkisuutta saaneet melumittaukset ovat omasta mielestäni täysin asiallista valvontaa, mutta seurauksena kaikille esitetty vuosikatsastus tyypillisen yliampuva "ratkaisu".

Pohdintaa:  Voisiko kaikille pakollisen mp vuosikatsastuksen tilalla olla vapaaehtoinen katsastus esim. hyväksyttyjen katsastajien ja/tai kerhojen toimesta, kuten museopyörien ja veneiden kohdalla on käytäntö. Katsastetusta saa yleensä vakuutusmaksualennusta. Tällaiseen katsastukseen voisi myös liikennevalvonta suullisena huomautuksena kehottaa ja sen teettää vaikka moottoripyörien myyjät ja ostajat.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #58 : Heinäkuu 02, 2015, 12:21:17 ip »
Ainahan nämä romut pitää purkaa ja kasata mielellään heti jos käytetyn ostaa. Uutena kun ostaa voi pärjätä takuuajan yli. ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

LeCa

« Vastaus #59 : Heinäkuu 02, 2015, 12:40:03 ip »
Tuo ToyBoyn teksti tuossa edellä voisi olla vaikka minun kirjoittamaani. Niin tutulta tuntuu.
Pakkomielteitä näiden Guzzien tiimoilta on milloin mihinkin suuntaan. Ne ei ole ehkä vaihdevuosia, vaan enempikin vaihtovuosia. Välillä olen sitä mieltä, että Vintage lasketaan mun mukana sukuhautaan ja välillä taasen olen vaihtamassa sitä 1400 Caliin. Cruisailu on kivaa mutta toisaalta sporttipyörälle on hetkensä. Kaikki kuumottaa. Kunhan on Guzzi.

Tekniikasta olen välttävästi perillä. Sen vuoksi kuskaan ajopelit mieluusti sinne Piikkiön Maken hoiviin. Siitä voi olla jonkun euron hyöty (mahdollisessa/epätodennäköisessä) jälleenmyynnissä verraten siihen, että kehun tehneeni kaiken itse.
31 vuotta tuli täyteen Guzzin sarvissa ja jonkun verran omatekoista koneremppaa, lähinnä voimansiirron puolelle, on ehtinyt siihen ikään tehdä. Varsinaiset huoltohommat jäi sinne kärkien ja virranjakajan aikaan. Siis liitukaudelle.

Näistä GuzziDiag hommista en tajua yhtään mitään. En edes yritä. Se olisi suunnilleen sama kuin pyytäisin Stephen Hawkingin mökille saunaan. Toinen puhuisi maailmakaikkeuden alkuräjähdyksestä ja minä helteellä limoittuvista katiskoista.

Camnin kanssa juteltiin hiljan aiheesta "miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?". Oma kantani oli, että en miksikään. Taisin siteerata yhtä kaveriani jolla on, tai ainakin oli, lentolupakirja mutta ei ymmärtänyt yhtään laskuvarjohyppääjiä. Miksi hypätä ulos ehjästä lentokoneesta?
Camn nakkasi vastapallon ja sanoi, että homma on hänelle niin kuin kääntelisi radion nappualaa ja yrittäisi saada saada jo kuuluvan aseman paremmin kohdalleen. Hiton viisaasti sanottu. Mika pärjäisi ton Hawkingkin kanssa.  ;D

Pari pahempaa teknistä källiä on käynyt Guzzilla tuon reilun 30 vuoden aikana. Molemmat Saksan autobahnilla. Ekalla kerralla repesi kytkilevy ja toisella räjähti kardaaniristikon tukilaakeri atomeiksi. Vieläkin kiitokset Viitasen Karille, Semin Patelle, Kuusisen Topille ja Salmen Japelle (yläkerran Laverda-kerho) avusta noissa tilanteissa.
Molemmat tapaukset olivat sellaisia, että niiden ennakointi ennen reissuun lähtöä oli ainakin minulta mahdotonta. Ties mitä näistä nyt ajossa olevista Guzzeista löytyisi jos avattaisiin.

On eräänlainen taivaanlahja harvinaiselle merkille, että meillä on motomatin ja muutaman muun kaltaisia tekniikan pelle pelottomia jotka jaksavat tutkia, pohtia ja päivittää näitä asioita muillekin tiedoksi. Matin projekti-blogi on yhdenlainen kansallisaarre. Guzzikuskin Kalevala. Mutta niin on kyllä kirjoittajakin aika lailla Väinämöisen näköinen.  :D

Mitä tulee tähän kauhugalleria-säikeeseen, niin itse olisin kilahtanut ihan samassa kohtaa kuin ToyBoy. Tekniikka on tekniikkaa, mielipiteet mielipiteitä, mutta ... mutta se on ollutta ja mennyttä. Ajetaan ja fiilistellään!