Kirjoittaja Aihe: Tämän päivän kauhugalleria  (Luettu 33488 kertaa)


koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2015, 15:11:54 ip »
Tuota lukiessa tulee mieleen, että tässä ja monessa muussakin asiassa on hyvä osata tunnistaa ja tunnustaa omien tietojensa ja taitojensa rajat.

Olemme aika luottavaisia toisiin pyöränomistajiin. Moni meistä lähtee enempää ajattelematta koeajamaan outoa pyörää 80km/h tai kovempaakin tuntematta pyörän historiaa tai edellisen omistajan korjaustaitoja. Määräaikaiskatsastuksella ehkä saataisin isoimmat viat korjattua ennen kuin viikatemies korjaa.

terv Koskela

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2015, 16:13:33 ip »
Mikään onnettomuustilasto ei tue käsitystä, että Suomessa ajettaisiin kehnokuntoisilla pyörillä.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2015, 16:32:18 ip »
noista vioista ei mun käsityksen mukaan olisi yksikään paljastunut katsastuksessa


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2015, 19:11:59 ip »
Samaa mietin, en ainakaan auton katsastuksessa ole koskaan törmännyt katsuriin, joka purkaisi autoa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2015, 19:25:06 ip »
Ei voida mennä siihen, että joka pyörä puretaan osiin kerran vuodessa tai kahdessa. Olisiko oikea tapa siis jossain välillä? Motoristejä menee joka kesä säkkiin ja yleensä syy on "Menetti pyörän hallinnan kaarteessa tai ohituksessa." Joku osa näistä aina tietysti liittyy omien ajotaitojen yliarviointiin ja muuhun riskinottoon, huonoon tuuriin tms. Se toinen osa ehkä pyörän tekniikkaan. Jos tarkastamisella säästyisi henki/10 vuotta Suomessa niin kannattaisi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2015, 19:31:18 ip »
Jos kuvitellaan katsastustilannetta, ammattimies tietää tarkastaa kriittiset paikat. Kun itse kävin katsastamassa aikanaan omaa takaisin täystehoiseksi katsastaja oli siviilissä busanisti. Vaikka asiat olisivat olleet nyt puheena olevan pyörän kohdalla kunnossa, äänenvaimennin (Grison) ja etupyörän akselilla irrallaan oleva osa (olisko ollut joku pölysuoja) olisivat kiinnittäneet katsastajan huomion mitään purkamatta, kuten myös (MM blogijutussa mainittu) jarrulevyjen kunto, arvelen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2015, 12:42:36 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2015, 09:11:57 ap »
Kaikki mp-onnettomuudet loppuvat, kun kielletään moottoripyöräily.
Vai voitaisiinko kuitenkin ajatella, että ihmiset itse tekevät valintoja omassa elämässään, eivätkä vaadi viranomaisen jatkuvaa holhoamista.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #8 : Kesäkuu 22, 2015, 20:57:06 ip »
Tänään löytyi vielä lisää harmia hankinnasta kun irrotin vaihdelaatikon. Kytkinakseli pitänee vaihtaa tai ainakin irrottaa ja korjata. Siinäkin oli tehty vasaratöitä. Akselilla oleva kaksirivinen urakuulalaakerikin voi olla vaurioituneiden osien osastolla. Purettava on. Em. linkin jutun loppupuolella kuvia.

Lainaus
Kaikki mp-onnettomuudet loppuvat, kun kielletään moottoripyöräily.
Olet lähempänä totuutta kuin ehkä tiesitkään. Em. ehdotus on ollut parikin kertaa eduskunnan käsittelyssä. Vain ammattimainen moottoripyöräily sallittaisiin. Ei kuitenkaan oltaisi maailman ainoa lähes moottoripyörätön maa jos näin kävisi.

Toisaalta, jos ei olisi edes lievää holhoamista niin voitaisiin varmaan kuvitella sellainenkin maa. Kaikki tekisivät vain omia valintojaan.....

Huomenna, ti. 23.6. tv2 klo 21 käsittelee moottoripyöräilyä ilmeisesti sen haitallisuuden lähtökohdista.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
MP-katsastus
« Vastaus #9 : Kesäkuu 23, 2015, 08:41:02 ap »
En kannata katsastusta pyörille. Tietenkin se olisi hyvä, JOS sillä saataisiin tuollaiset pommit pois tieltä. Mutta väitän, että ei saada. Pyöristä on tod.näk. 99% täysin liikenneturvallisessa kunnossa. Tuolla turvallisuudellahan sitä katsastusta ajettiin... Eikä "vääränmallinen" takavalo tai tarvikepeili asiaa mihinkään suuntaan muuta. Tosiasia oli kuitenkin, että katsastusyhtiöt näkivät paljon helppoa rahaa heille tulevan. Toinen asia, joka sai ns. kansan syvät rivit asian taakse oli eräiden pyörien infernaalinen ( eiks´o hieno sana? ) pakometeli. Se olisi tosin hoidettavissa valvonnalla, nopeussakotuksen sijaan.
Sinänsä yhtälö on vaikea; Miten pitää romut poissa liikenteestä? Onhan se jo havaittu, että katsastamattomia autoja liikkuu huomattava määrä teillämme, ja ne jäävät kiinni vain huonolla tuurilla. Kuten kortittomat tai verottomat virolaiset.

Jos pyörän omistaja ei välitä pyörästään tuon taivaallista, niin itselleen hän miinaa tekee. Hyvin harvoin mp-onnettomuuksissa kuolee ihan sivullinen. Toisinhan on monessa muussa liikennetapaturmassa. Esko Riihelä sanoi joskus minulle, että turvavyöttömät autoilijat vähenevät n. 70kpl/v. Tosin se on uusiutuva luonnonvara ja ainakin samaa tahtia... Eikä tähän ongelmaan ole mitään muuta ratkaisua, kuin valvonta ja sakotus. Katsastus, asennekasvatus, valistus yms. ei pure.
Ei se pure motoristeihinkaan - mot.
Enkä mitenkään usko, että Guzzimies NN ryhtyisi ajelemaan kännissä jarruttomalla pyörällä vaikka asennekasvatus ja valvonta lopetettaisiin kokonaan.
Uskotko Sinä?

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #10 : Kesäkuu 23, 2015, 08:43:22 ap »
Lainaus
Kaikki mp-onnettomuudet loppuvat, kun kielletään moottoripyöräily.
Olet lähempänä totuutta kuin ehkä tiesitkään. Em. ehdotus on ollut parikin kertaa eduskunnan käsittelyssä. Vain ammattimainen moottoripyöräily sallittaisiin. Ei kuitenkaan oltaisi maailman ainoa lähes moottoripyörätön maa jos näin kävisi.


Kalevi Sorsa olisi 70-luvulla kieltänyt moottoripyöräilyn, jos olisi saanut sen yksin päättää. Hänen hallituksensa (1972-1975) saikin nostettua verot niin korkeiksi, että varsinkin suurempien moottoripyörien kauppa loppui lähes kokonaan.

Lisäänpä tähän vielä, että samaan suuntaan ollaan menossa kuin Sorsan aikana.
1. Mp-kortin suorittamisen eri vaiheita en tunne, mutta julkisesta keskustelusta päätellen siitä on tehty riittävän hankalaa ja kallista.
2. Moottoripyörät eivät Suomessa ole halpoja.
3.Vuosittainen käyttömaksu on tulossa (jo päätetty ?).
4. Vakuutukset on joka pyörälle erikseen, vaikka vain yhdellä pyörällä voi kerrallaan ajaa.
5. Pakollinen katsastus karsisi taas lisää harrastajia.
6. Siihen vielä ajopukustandardi, ja mitä kaikkea ne virkamiehet keksivätkään, ja kyllähän ne keksivät.


"The best way to take control over a people and control them utterly is to take a little of their freedom at a time, to erode rights by a thousand tiny and almost imperceptible reductions. In this way, the people will not see those rights and freedoms being removed until past the point at which these changes cannot be reversed."
Vielä yksi GT, kiitos.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #11 : Kesäkuu 23, 2015, 09:18:46 ap »
70-luvun alun tilanne johtui siitä, että markkinoille vyöryi halpoja, kovaa kulkevia japanilaisia pyöriä, joissa ajo-ominaisuudet ja jarrut eivät olleet oikeassa suhteessa tehoon.  Raskaan pyörän sai alleen kuudentoista vanhana ja sillä sitten ajettiin huonoilla teillä kuin viimeistä päivää. Monet ajoivatkin vimeistä päivää.

Jos pyörille tulee joskus vuosikatsastus, niin hylkäysmäärät tulevat olemaan todella pieniä. Yleisen liikenneturvallisuuden lisääntyminen on marginaalista jos sitä on lainkaan. Jos pyörästä tarkastetaan vuosittain renkaat, jarrut, valot, metelit ja jousitus se ei takaa, että pyörä käyttäytyy neutraalisti ja hyvin hallittavasti niissä nopeuksissa, joissa sitä käytetään. Ennen kaikkea se ei takaa mitään pyörän kuljettajan asennemaailmasta ja taidoista. Sehän ei ole mikään salaisuus, että vauhti tappaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #12 : Kesäkuu 23, 2015, 09:36:16 ap »
Timon teksti sisälsi olennaiset asiat.
Lainaus
En kannata katsastusta pyörille
Vaikea asia: juu… - ei... EU tasolta tulee varmaan painetta säännöllisin väliajoin.

Lainaus
tod.näk. 99% täysin liikenneturvallisessa kunnossa
Jos katsastusmies sanoo autoni kohdalla että jarruletkuja on vaihdettava – olen tiedosta hyvilläni. Huollatan autoni ammattilaisilla, huoltoväli käytännössä 30 tkm. Luulen ajavani aina turvallisella autolla mutta aina välillä sattuu että luulo ei ole tiedon väärti. Meneekö Guzzista jarrut jos integraalijarrujärjestelmän putki vuotaa?

Lainaus
”vääränmallinen" takavalo tai tarvikepeili
Näistähän se suurin harmi ja sota tulee maissa jossa mp:t katsastetaan. Kun kaikki pitäisi olla ko. pyörälle hyväksyttyjä osia. Asiat kaatuvat toisarvoisiin seikkoihin. https://www.youtube.com/watch?v=FIwd1d2eRPE. Melu, päästöt, moottorinohjauslaitteet – ne olisivat varmaan pääosassa vaikka pitäisi olla laakerit, jarrut ja tekninen kunto. Jos vaikka yli 10 v vanha peli on säädetty commanderilla nykybensalle niin että päästöt ja kulutus ovat kohdallaan  – laite olisi varmaan purettava pois katsastukseen.

Lainaus
En mitenkään usko, että Guzzimies NN ryhtyisi ajelemaan kännissä jarruttomalla pyörällä
Mahtaako esim. näkyvin tunnusmerkein varustetut varusteet päällä ajavat olla samoilla linjoilla? Mutta ei tosiaan tule mieleen että lehdistössä olisi ollut juttuja muista kuin rattijuopoista.
V11 - it defines you.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #13 : Kesäkuu 23, 2015, 09:47:54 ap »
Hieman tuosta TimoEvn mainitsemasta pakomelusta. Ei pitäisi tietenkään ottaa isosti kantaa, kun ei ole itsellä yhdessäkään Guzzissa ihan originaaleja piippuja paikallaan. Jotenkin se jytinä miellyttää korvaa vielä tälläkin iällä (kuulo mennyt ?). Mutta tolkku kaikessa.

Juhannuspäivänä kuuntelin Lappeenrannan satamassa kun kaveri laittoi H-D:n tulille. Korvakuulolta kuutiotuumia oli melko reiluisti siellä suunnalla mistä ääni tuli ja varmaankin myös hormi kohtuullisen isoreikäinen sekä ohuesta pellistä tehty. Kaveri oletti ilmeisesti torikansan laskevan onnesta allensa, kun ei malttanut oikein laittaa vaihdetta pesään ja ja poistua paikalta. Lajitoverina tunsin kyllä lähinnä myötähäpeää.

En liitä tätä omasta mielestäni ylimitoitettua pakomelua Harrikoihin. Jos pelkkää ääntä lähdetään hakemaan, niin kyllä sitä lähtee irti jokaisesta vehkeestä. Ja kyllä se änkkäristään meisselöity piikkikotari kuullostaa minun korvaani kaikkein veemäiselle tuolla yleisllä paikoilla. Ihan kuin repisi jotain rättiä korvanjuuressa.

Ääntä motskareissa saa, ja melkein pitääkin olla. Vaikka sitten ohi normien. Se on vain kesän mittainen riemu/harmi, mutta kuitenkin joku tolkkuviiva niiden äänien rakenteluun ja ennen kaikkea käyttöön, ettei jouduta ainakaan sen asian takia konttorille koko porukka.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #14 : Kesäkuu 23, 2015, 10:52:50 ap »
<snip>
Sehän ei ole mikään salaisuus, että vauhti tappaa.

Paljonkos sitä vauhtia pitää olla, että se tappaa?
Formuloissa ajetaan yli 300 km/h eikä se vielä näytä tappavan.  ???
Höyryjunan tultua keksityksi luultiin, että tappava vauhti on jossain 20 mph tienoilla - ei ollut.
Emeritus-guzzisti