Kirjoittaja Aihe: 1000SP perän huohotus.... Ja vuoto  (Luettu 3389 kertaa)

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
1000SP perän huohotus.... Ja vuoto
« : Kesäkuu 13, 2015, 16:55:50 ip »
Olen tovin miettinyt, onko SP:ni perän tuuletus riittävällä tasolla, koska vanne "likastuu". Sysäyksenavaimentimen suojapellin reunoista irtoaa vauhdissa pieniä pisaroita vanteelle, mutta oudosti vain tietystä sektorista.  Perä itsessään on aivan kuiva. Vaihdoin juuri molemmat stefat, ison ja pienen. Aiemmin vuoto tuli ison stefan puolelta, mutta ei enää.  Öljyntäyttötulpassa on magneetti, mutta ei minkäänlaista huohotinreikää. Ilmeisesti systeemi huohottaa kardaaniputken suuntaan, mutta onko sieltä yhteys ulkoilmaan??
Pitäiskö tässä epäillä peräkopan ja pienen stefan välistä vuotoa, jos kopan koneistuksessa on stefaa vasten naarmu, vai puutteellista huohotusta?
Saattaa tuo loppua itsestäänkin, jos on vain jotain skeidaa päässyt sysäyksenvaimntimen puolelle.
Pitäsikö vaihtaa täyttötulpaksi huohottavan mallinen?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1000SP perän huohotus.... Ja vuoto
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2015, 17:36:29 ip »
Olet aivan oikeassa. Perä huohottaa kardaanitunneliin. Sen tilavuus riittää kyllä ilmanpainevaihteluiden suhteen. Lisäksi kardaanitunnelin päässä on kumipalje.
Perä ei tarvitse lainkaan muuta huohotusta. Joissain toisissa malleissa huohotus taasen on mutta niissä on erilainen kardaanirakenne.

Aina ei tiivisteiden vaihto riitä tukkimaan öljyvuotoja. Useimmiten perävaihteessa vuotaa vasemmanpuoleinen eli isompi huulitiiviste. Kun se vaihdetaan niin asentaja hioo perävaihteen akselista tiivisteen kanssa tekemisissä olevan alueen noin 1000 grainin hiomakankaalla. Uusi tiiviste ei aina ala pitämään kiillottuneessa akselissa. Akselissa voi olla myös ruosteen aiheuttamia syöpymiä jotka useimmiten siliävät myös hiomalla.

Toki vikaa voi olla itse perävaihteessa eli sen laakerit ovat väljistyneet tai hammaskosketus on virheellinen. Ensimmäisessä tapauksessa akseli heiluu sen verran että tiivisteen "pitokyky" ylittyy. Jälkimmäisessä tapauksessa voi perävaihde käydä niin kuumana että öljy ei siellä enää halua olla. Perävaihde saa ajossa kuumeta mutta ei niin kuumaksi etteikö sitä voi paljaalla kämmenellä koskettaa. Käytänössä siis muutamia kymmeniä asteita. Jos vesi kiehuu peräkotelon päällä on vian olemassaolo mitä todennäköisintä.

Perävaihteen välykset tulisi tarkistaa ja tarpeen mukaan uudelleen säätää matkamalleissa 80.000 - 100.000 km kuluttua viimeistään. Sen jälkeen tarkistus 40.000 km välein. Vaikka perän hammaspyöräparia säätää kuinka hyvin ne silti kuluvat ja menevät vaihtoon 200.000 - 300.000 km kohdalla. Siihen mennessä on mennyt jo monta laakerisettiä ja tiivistettä.

Tehtaan alkuperäiset perän säädöt ovat olleet hieman sinnepäin. Osat ovat kuitenkin sen verran ylimitoitettuja että kestävät silti varsin hyvin. Nykyään huollot eivät enää juurikaan tee perävaihteen uudelleensäätöjä vaan perä vaihdetaan uuteen ja homma tulee äkkiä valmiiksi ja ehkä halvemmallakin.

Perävaihteen kuluvat lisäosat maksavat hieman yli puolet siitä mitä koko uusi perävaihde + säätöhommiin menevä tuntilaskutusaika.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1000SP perän huohotus.... Ja vuoto
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2015, 19:34:09 ip »
Peräremontin jälkeen on nyt menty 150 k. Ei ole tarvinnut kirrata kissapyörän laakeria vieläkään. Säätötarve taitaa riippua myös siitä, miten poneja ulkoilutetaan. Meillä ajetaan pitkää matkaa liikenteen seassa.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: 1000SP perän huohotus.... Ja vuoto
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2015, 21:19:41 ip »
Kiitokset vain kovasti vakuuttavista ja rohkaisevista kommenteista. Guzzi tuntuu kivalta siksikin että siihen saa hyvin osia ja sitä pystyy kunnossapitämään kun perehtyy asiaan. Harvempaan 36- vuotiaaseen pyörään saa niin sujuvasti palikoita, kuin näihin vehkeisiin ja tuo italianon manuaalikin on englanniksi:), mitä suuresti arvostan ;D
SP tuntuu riittoisalta pyörältä :D