Kirjoittaja Aihe: California PI ja kytkintyypit  (Luettu 2523 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
California PI ja kytkintyypit
« : Kesäkuu 06, 2015, 18:58:35 ip »
Rupes askarruttamaan mikä eroittaa PI mallin ilman merkintää olevasta?
Kytkinpuolella Dinse kun tarjoaa esim kytkinvaijeria -03 EV:n, niin pari mallia.
Kalliimpi 52,07e. Cal 1100 EV.
Edullisempi 20,80e. Cal EV-PI (hydro) 02.
Ulospäin saitin kuvassa nuo vaijerit näyttää ihan samalta.
Olen nähnyt yksilevyistä kytkintä tarjottavan kyseisen eran Californiaan, onko ne tosiaan hydraulisia?
Ymmärrän periaatteessa 1- ja 2-levyisen toimintaeron.
Mutta eroittaako ulkoapäin mikä kytkintyyppi pyörässä on?
Yksi ja kaksilevyisistä peruskuvat:

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California PI ja kytkintyypit
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2015, 18:59:25 ip »
Nuniin, jäi sitten se 1-levyisen perusosa kuva:

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California PI ja kytkintyypit
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2015, 22:03:52 ip »
Oma -03 Cali oli juuri tuollainen – kytkimessä 1 levyinen sinter -kytkinlevy ja hiljaiset hydrauliset venttiilinnostimet.

P.I. = ”Punterie Idrauliche” - hydrauliset nostimet. Tulivat ensimmäisenä juuri lippulaivamalliin EV ja EV Touring Eurooppaan 4/2002. Käytössä 2005 asti, kunnes Caleihin tuli viimeinen moottoripäivitys (”melkein kokonaan Breva 1100 moottori”), jolloin palattiin takaisin nakutukseen. Tuolloin myös kytkin muuttui vauhtipyörän osalta.

9/2003 alkaen Caleihin asennettiin tehtaalla yksilevyinen kytkin. Kun niiden kestävyyden kanssa oli ongelmia, tuli tarjolle jo samana vuonna muutossarja kaksilevyiseksi. Esim. Suomessa maahantuoja teki tämän muutoksen veloituksetta jokseenkin kaikkiin 1 levycaleihin.

Olisiko siis vaijerin pituus erilainen riippuen siitä onko kytkin 1 vai 2 –levyinen ? Tehtaan muutossarjan osalista (muutos 2 levyiseksi)  ei sisältänyt vaijeria ja ulospäin se näytti kyllä ihan vakiolta. Vaijerilla niitä käytettiin ihan perinteisellä tavalla (ei hydraulista "voimansiirtoa"). Yksilevyisiä tulee siis hyvin harvoin vastaan. Helpoin tapa kokeilla onko 1 -levyinen on verrata kahvavoimaa. 1-levyisen käyttö vaatii vähemmän puristusvoimaa. Toinen tapa on kurkata tarkistusaukosta mutta siinäkin pitää varmaan olla vertailupyörä vieressä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2015, 00:06:48 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.