Tuossa jo alla sp 1000 laturijutun yhteydessä kirjoitin, että epämääräiset lataushäiriöt on ehkä paikallistuneet irronneeseen/löysällä olleeseen hiilen johtoon. Tätä ennen latasi mutta huonosti; volttimittari nousi kierrosten mukaan, mutta ei tarpeeksi ylös (ei yli puolen välin) ja jännite laski pikkuhiljaa
No nyt on hiilet vaihdettu ja tuloksena se, että latauksen valokaan ei enää sammu ! (+ pari palorakkulaa ranteissa.).
- uudet hiilet tinattu pöydällä; en oikein jaksa uskoa että siinä on mitään häikkää
- kollektori ja hiilien päätkin hiottu; pitäisi olla kunnon kontakti ja jousissa riittävästi jäntevyyttä. Sen näkee hiottuun kollektoriin piirtyvästä hiilien laahausjäljestäkin
- hajotin lopulta sen kolminapaisen pistokkeen ja liitin piuhat yksitellen. Huonoksi ne on menneet ainakin nyt; vaihdan ne huomenna mutta ei se vika niissä ole.
- lataussäädin palautettu alkuperäiseksi. Paikallaan oli joskus Biltemasta ostettu Volvon säädin samanlaisella pistokkeella. Ei toimi kummallakaan=> vika ei ole säätimessä
- akku uusittu viime syksynä
- pistin lopulta jopa varovasti piuhalla kenttävirtaa suoraan akulta, mutta ei herännyt
- laulatettu konetta kunnolla naapureitten iloksi kerrostalon kivijalan autotallissa
Sanokaas sähkömiehet mitä teen seuraavaksi ? Alanko tilailla Stein Dinseltä osia (staattori, roottori, säädin, hiilisilta ym) yksi kerrallaan ja mistä aloitan ?
Olen pitänyt pyörän hengissä itse huoltaen ja korjaten uudesta lähtien 30 v ja kolmatta mittarillista, mutta sähköt ovat heikoin lenkkini; sitä kun ei näe
Kurtsi helsingistä