Kirjoittaja Aihe: Leppoisaa kolmipyöräilyä  (Luettu 7574 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Leppoisaa kolmipyöräilyä
« : Toukokuu 31, 2015, 21:47:22 ip »
Monelta taholta on jo tultu kertomaan että trikellä ajo ei ole moottoripyöräilyä.
 
Mutta ei sen väliä. Mukavaa se kuitenkin on. Jotenkin letkeää. Sitä paitsi lainsäädäntömme tiukkuus teki palveluksen: kun moottoripyörän pohjalta tehdään trike niin sen paino ei saa nousta. Tarkoittaa että kiihtyvyys on edelleen hyvällä tasolla.

Viikon aikana olen ajellut sekä täydellä kuormalla että yksikseni jo yli 600 kilometriä. Hauskaa on ollut ajellessa ja jutulle tulijoita riittänyt aina kun pysähtyy tauolle.

Saavat arvostelijat pitää mielipiteensä. Minä ajan.

Ainoa isompi ongelma lienee se kun/jos siirtyy kaksipyöräisen sarviin että muistaa pysähtyessä laittaa jalan maahan....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2015, 21:55:36 ip »
Sillä anopin Can-Amilla kun ajoi, sai kuulla samaa. Kiinnosti lähinnä ei yhtään. Hauskaa puuhaa se oli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2015, 09:20:58 ap »
Kyllä minä ainakin haluaisin päästä kokeilemaan tehokasta Can-Amia! En yhtään väheksy. Voisi tuoda mukanaan uutta ulottuvuutta harrastukseen.. 
(samoin kuin avarsi näkemyksiä kun pääsin tyypittämään katuradalla aitoa viiskytluvun RS 500 sivuvaunu Bemaria!)

Juuri jotain letkeää ja kiireetöntä odottaisin jos "normi" trikella ajelisin.

Ja jos joskus tekisin triken ja se ei olisi radikaali rakennelma (hyvännäköinen mahdollisimman pelkistetty vanhakoneinen guzzi trike olisi mieleinen!) vaan matka käyttöön tehty ja ei niin esteettinen niin silloin siihen pitäisi mahtua ruhtinaalisesti  tavaroita! 

Samaan tapaan kuin  ihan 80-luvun alussa kun kaveri lähti naisiin ja halusi "muodikkaamman" pyöräni lainaan.. :) ja jätti minulle vanhan  sivari BSAn.
 Hyödynsin asian ja vein silloisen tyttökaverin ajelulle sivarilla. Kaupungilla epähuomiossa oikaisin mutkan ja sivarin pyörä osui kanttariin ja vaunu nousi ylös niin siihen loppui hänen kiinnostuksensa sivuvaunuiluun! Onneksi soolopyörän kyytiin sentään vielä tuli ja sain jopa opetettua hänet ajamaan omaa pyörääni.
Sivarin tavaratilaa hyödynsin kun veteraanirallissa minulla oli jopa grogijäät mukana keittotermoksessa jne..  Eivät meinannet uskoa todeksi kun hellekelissä kysyin kavereilta että otatko drinkkisi jäillä? )
Vanhoja muisteli Juise
nimim.  "jalat maassa ja pää pilvissä"

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2015, 12:15:39 ip »
Lainaus
(hyvännäköinen mahdollisimman pelkistetty vanhakoneinen guzzi trike olisi mieleinen!)

Pyöreäsylinterinen tonninen kone olisi varmaan ihanne tarkoituksiisi. Sen mukan tulevaan runkoon on suhteellisen helppo tukea jäykkä taka-akseli mutta niin että sen liikkeet joustoissa eivät vaikuta "matkustamoon" eikä laite kallistele ulkokaarteeseen kuten perinteisellä jousituksella varustettu trike.
Tavarankuljetuskyky ei olisi ongelma. Rouvan California Adamant:issa on vedeltä suojattua perustavaratilaa noin 200 litraa, kyytiin sidottaville tavaroille (teltta ja muut tilaa vievät leiriytymisvälineet) on tekeillä tavarateline katteen päälle ja kaksi 24 litran vesitiivistä laukkua on vielä asentamatta. Ehkä niitä ei tarvitakaan. Lisäpolttoainesäiliö on myös harkinnassa. Satulan alla on tilaa työkaluille. Kokonaismittaa on kolme metriä. Siihen mahtuu hyvästi kaikenlaista.

Ettei vain olisi jonkinlaista kadehtimista nuo väheksyvät puheet.....

 

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2015, 12:51:05 ip »
Päässä on myös alkanut itämään ajatus jospa jostain löytyisi pienen henkilöauton automaattivaihteisto. Kadett C-mallissa on melko siro kolmivaihteinen ja varmaan muissakin pienissä 1000 - 1500cc 70, ja 80-luvun takavetoisissa. Saa laittaa vinkkejä tai vielä parempaa: onko kellään nurkissa sellaista? Huom! kytkinakselin pyörimissuunta takaa katsoen vastapäivään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2015, 18:14:14 ip »
Nuo Kadetin lootat alkaa olla jo aika harvassa. Lisäksi joutuu joka tapauksessa teettämään perusremontin/huollon ennen käyttöönottoa. Ei ole halpaa lystiä. Sama koskenee kaikkia saman ikäluokan automaatteja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Rockmaple

  • Viestejä: 31
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2015, 19:41:26 ip »
Kadettin laatikko on T-h 180, jota on käytetty monissa muissakin autoissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic_180
Saattaa olla, että sisäkaluja on kevennetty pienimpen moottorien perässä käytetyissä versioissa.  Perusremonttia ei joudu teettämään kun sen voi tehdä itse. Sankav.....n aikaisiin euroautojen automaatteihin ei vaan tahdo saada osia.

Amerikkalaisiin saa, eivätkä ne maksa juuri mitään. Ensimmäisenä tulee mieleen Fordin C4, siinä kun on irrotettava "kytkinkoppa". Onhan se V2:n perään ehkä turhan järeä kun sitä käytetään pikkulohko-V8:n jatkona. Vaan kaikkihan nuo taitavat painaa sen verran, että yksi mies juuri jaksaa nostaa, T-h 180 mukaan lukien.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2015, 21:17:19 ip »
Paino ei saisi kasvaa. Menee laittomuuden puolelle. Lisäksi jarrut ja etenkin jousitus ei kaipaa yhtään lisäkuormaa.

Siitä vaan tuli tuo Kadettin loota mieleen kun sellainen joskus myöhäisteiniaikoina oli rassina. 1200S Automatic. Kaupungissa ja pikkupyörityksessä mukava laite mutta matka-ajossa ei oikein jaksanut mäkiä. Vaihtoi herkästi kakkoselle ja vauhti hiipui. Mutta en muista pyörimissuuntaa. Eikä se ollut kovin iso kun muistan yksin remonttia tehneeni ja sitä nostelleeni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2015, 21:33:43 ip »
Lähinnä juuri noiden osien saatavuuden ja aihioiden vähäisyyden takia kallista touhua.
Loota pyörii sisäänmenoakselista katsoen myötäpäivään, ulostulo samaan suuntaan.
Ei nuo jenkkien alumiinikuoriset laatikotkaan kovin painavia ole. Ei edes mitenkään isojakaan. Se kytkinkoppa on aika kookas.
Ehkä joku japsi pikkuauton vaihteisto? Niitä on kuitenkin ollut aika viljalti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2015, 21:41:10 ip »
Juu, ei ollut tarkoitus määritellä sen kummemmin lähdettä.
Japanilainen automaatti jostain 15v takaa voisi olla yksi vaihtoehto. Jos löytyisi jokin pienikoneinsen takavetokinnerin automaatti. Jäähdyttimellekin California Adamantissa on tilaa jakopään edessä. Keula kun on edempänä kuin vakiomallissa.

Pyörimissuunta pitää tietenkin olla oikea eli takaapäin katsoen sisään- ja ulostulo vastapäivään eteenpäinmenovaihteilla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2015, 23:35:59 ip »
Entäs Daf Variomatic, jos jostain vielä löytäisi.
Jotenkin trike perän näköinen, eikö?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 02, 2015, 08:54:59 ap »
Joskus oli mulla hetken aikaa pikku-Volvo jossa oli tuo Variomatic. En pitänyt toiminnastaan. Trike-käyttöön olisi lisäksi tehtävä apurunko jousitusta varten. Sinänsä idea variaattorivedosta voisi olla hyvä. Mutta yhdellä variaattorilla ja tasauspyörästöllä niin painoa tulisi vähän eikä tarvitse jousitusmuutosta. Variaattorin täytyisi sijaita mielellään heti moottorin takana poikkipäin. Näin äkkiä kun asiaa pohtii.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 02, 2015, 09:40:10 ap »
Nuo Daffin henkselit on aika jämyä tavaraa pyöräkäyttöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 02, 2015, 09:58:39 ap »
Mutta ei siinä Daf 66:ssa liennyt olevan senkään vertaa heposia kuin Calin koneessa? Painoa ainakin rutkasti enemmän.
Nykyisissä moottorikelkoissa on on runsaasti hevosvoimia. Niiden variaattorit lienevät melko kestäviä. Lähtiessä tuppi nurin ja trike irtoo viivalta kuin nappi takista! Pitääkin hieman perehtyä.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Leppoisaa kolmipyöräilyä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 02, 2015, 11:01:46 ap »
Joo, nuo Daf/Volvon vetolaitteet on todella painavaa kaliiberia. Taisi olla jotain alle 60 heppaa?
Kelkan variaattori vois olla. Pitäisi vaan olla akselit poikittain, että mahtuu pyörän runkoon. Toisiovetoon asennettuna voi asettaa haasteita saada kytkentänopeus kelkkavariaattorista riittävän pieneksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.