Kirjoittaja Aihe: PikkuBrevan kierrokset  (Luettu 2317 kertaa)

Machiavelli

  • Viestejä: 266
PikkuBrevan kierrokset
« : Toukokuu 29, 2015, 22:13:31 ip »
   Joo, hommasin tuossa pari kuukautta sitten pikkulohko Brevan, tosi kiva peli ajella ja johan tuota on jo n. 800 km tänä keväänä kurvailtu. olen kiinnittänyt huomiota seuraavanlaiseen asiaan eli jos kierrokset ovat alle 3000 niin tasakaasulla tuntuu käynti jotenkin aaltoilevalta, sen yli pelaa ja kukkuu hienosti. Samoin jos esim. valoista lähtee niin aika helposti meinaa ns. tukehtua jos ei anna suht reippaasti kaasua. Kertokaapa te viisaammat könsikkäät onko kyseessä vika vai ominaisuus?  ???

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: PikkuBrevan kierrokset
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2015, 23:27:58 ip »
Ei pitäisi pyrkiä "tumppaamaan" lämpimänä liikkeelle lähdössä. Oireet viittaa läppärunkojen balanssin eli imuilman alipainetasapainosäädön olevan hiukan pielessä. Säädetään lämpimällä moottorilla vasemman puolen läppärungon alla olevasta ilman ohivirtaus ruuvista (liitekuva, altapäin). Tarvitaan alipainemittarit ja pieni ruuvimeisseli.
Venttiilivälysten tarkistus/säätö olisi suotavaa tehdä tuota ennen ja jos on tietokone, välijohdot sekä GuzziDiag ohjelma, niin itseopittujen arvojen nollaus homman jälkeen. Jos ei, niin asettuu muutaman kymmenen km ajon aikana.
(Perusteellisempi ohje imubalanssin säädöstä englannin kielisenä http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=19680.0 )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: PikkuBrevan kierrokset
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2015, 10:43:16 ap »
   Kiitos ALi tyhjentävästä vastauksesta, pieni ruuvari mulla jo onkin... :) Taitaa tulla pajareissu kun ei ole muita työkaluja kuin sirppi ja vasara  :D
Venttiilien säädöistä selviän kyllä mutta nuo muut hommat ovat tällaiselle vanhan liiton miehelle hepreaa, on nääs eka ruiskukone mulle...
   Onkohan täällä pk-seudulla muita varteenotettavia Guzzeista ymmärtäviä pajoja kuin R.M. Heino? Tai vaihtoehtoisesti joku jolla olisi vermeet ja vielä yhteistyöhalukkuuttakin asian suhteen...

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: PikkuBrevan kierrokset
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2015, 11:52:57 ap »
Tekemättä mitään pika-pikakorjauksena (jos pientä epäbalanssia) auttaa tankata vain 98E bensaa.

Pieneen vaivaan pieni korjaus eli varttitunnin perus-säätö:  Pari edullista painemittaria Biltemasta (linkki) ja mig-hitsaus suuttimet + tiivisterenkaat ajaa asian. Letkuihn vielä puristimet, ettei viisarit vipota liikaa (esim letkunsulkijat apteekista). Väliletkulla (kts.liitekuva) imaisemalla (~18 psi) tarkistaa, että näyttävät samaa lukemaa, jos ei, niin vääntämällä etulasia saa näyttämään.
Suuttimet ja letkut kiinni läppärunkojen sivuilla olevien ruuvien tilalle ja kone käymään. Sitten vain, VAIN sitä vasemman läppärungon alla olevaa ilmaruuvia kääntämällä 1/8-1/4 osakierrosta suuntaan tai toiseen, että mittarit näyttää samaa - ja se on siinä. Helppo säätö tehdä tyhjäkäynnillä. Helpompaa, kuin kaasutinkoneissa konsanaan.
Tärkeintä on, ettei koske mihinkään muihin ruuveihin, eikä rupea tekemään "perusteellisempaa" tasapainotusta. Yhdystangon nivelkuppeihin ja muuhun vivustoon toki WD40 yms voitelua.

Työ on siitä helppo, että jokaisen huollon, jolla on alipainemittarit ja ruuvimeisseli, tulisi hommasta suoriutua.
Pahinta on pitää säätöä monimutkaisena ja mennä muuttamaan yhdystangon pituutta tai pahimmassa tapauksessa keltaisella maalilla sinetöityä "pyhää ruuvia".  Sitten on  ???  ???  ???
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)