Duoda duoda,
Kuluneen 18 vuoden aikana Millessä ei ole kaikki sähkönippelit olleet täydessä toimintakunnossa yhtään kertaa. Jos ei ole mykkänä töötti, saattoi olla parkit, vilkut tai lyhyet tai pitkät tai ei ota starttiin nappulasta tai lopetti kokonaan tulemasta virtanen syttypuolille. Monen hieromisen jälkeen pääsyylliseksi löytyi tankin alla oleva 15 -napainen pikaliitin, joka ei ole suojaustasoltaan kovin nykyaikaa ja siitä syystä siellä navat ottavat hapettumaa. Vuosikaudet kesät pärjäsi hyvin kun liittimen avasi, puhdisti ja spruuttasi kontaktisprayllä heti keväällä. Tosin syksyllä oli joku nurkka sitten yleensä jo mykkänä. Tänä keväänä en saanut enää vanhoilla tempuilla sähköä kaikkialle, joten oli tehtävä radikaalileikkaus ja siirrettävä APICO:ille koko pikaliitin. Nyt toimii suunnilleen kaikki, saas nähdä miten on syksyllä asiat.
Korviini tuli tapaus, jossa suunnilleen saman ikäinen Guzzi oli korjaamolla omituisen käyntihäiriön vuoksi lähes koko kesän ja vielä sieltä tullessakin vanha vika oli jäljellä. Oire oli niin tutun tuntuinen, että olen 80% varma, että vika oli tuossa pikaliittimessä. Ei löytänyt korjaamo vikaa, ei. Vaihtoon meni muuten kaikin päin hienossa kunnossa oleva pyörä.
En tiedä, onko Calistimissa ollut samoja liittimiä käytössä. Tarkoitus on vain valaista, että kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Hapettunut liitin on joskus niin ovela, että se saattaa näyttää mittarilla mitaten olevan johtavassa tilassa, mutta ampeereja siitä ei silti mene läpi nimeksikään.