Kirjoittaja Aihe: Vanhassa vara parempi  (Luettu 6116 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vanhassa vara parempi
« : Toukokuu 29, 2015, 18:44:42 ip »
Noin sanoo sananlasku kun se haluaa korostaa sitä, ettei vanhasta saa puristaa irti samaa kun uudesta.

Kevään rituaaleihin on kuulunut muutaman satasen lenkki Brevalla ja jonkinmoinen potpuri Mille GT:llä siellä ja täällä. Näin vanhan liiton mies joutuu keväästä toiseen tunnustamaan, että vanhan kanssa on hauskempaa.
 
Kysymys ei ole vauhdista; sitä riittää nykyliikenteen sekaan yllin kyllin molemmilla (Brevalla tietenkin paremmin, mutta perse ei kestä vetää pitkiä siivuja kovaa). Enempi on kysymys jostakin mystisestä, jota fiilingiksi kutsutaan. Siihen tietenkin vaikuttaa pitkä yhteinen taival vanhan uskollisen kanssa, mutta kyllä vanhassa isolohkossa on moottori jotenkin selkeästi omanlaisensa, johon ei helposti kyllästy.  Brevan kone on hyvä ja herkkä ja ihan riittävän voimakas, mutta jos räplää vaihdepojinta ahkerasti, niin pian selviää, ettei kuutonen ole se juttu ennen mittarinopeutta 130...140. Kun kiekkamittari on 4k ja siitä yli, niin kaikki on mukavaa, mutta syystä tai toisesta siellä puuttuu alakierroksilta se traktorimainen veto joka vanhassa isolohkossa alkaa alle 3k:n. Myös se miten isolohko alkaa letkeän kruisaamisen jälkeen jossain 5k:n paikkeilla iskeä lujemmasti sauvoja maahan, on joka kerta yhtä hauskaa.  Kokonaisuuteen liittyy vielä sekin, että Millessä on tilaa melko korstollekin eikä takamatkustaja hiero kokoaikaa maitorauhasiaan kuskin selkää vasten. Brevassa istutaan muotissa, jonka Italian arkkitehti on piirtänyt keskivero apinalle. Onneksi luojalla oli käsivarsivarastossa enimmäkseen pitkiä malleja silloin kun minulle osia valittiin.

Nooh. Viisi miljardia kärpästä ei voi olla väärässä, kun paskaa söivät.  Maailma muuttuu, kai sitä on yritettävä mukana.   

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2015, 21:29:10 ip »

Juu..

Näin on näppylät...  saa noi läppärihommat minulla ainakin jäädä. Kaasutin on rautaa  ;D
Maitorauhasia en kommentoi... tosin hämäriä muistoja on..

MR

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2015, 12:36:06 ip »
Paha mennä vertaamaan, kun uudemmista on kokemusta vaan jokusen koeajon verran. Toisaalta, kokemuksen puutekin kertoo siitä, ettei ole tuntunut tarvetta uudemman hankintaan.

Nyt kun ilmat lämpiää, niin ruuvaan taas Millestä ton SP:n katteen pois ja ajelen nakumallilla kesäajan. Siinä on sitä jotain.

Toi vois olla mielenkiintoinen peli: http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/falcone/1855495
Vielä yksi GT, kiitos.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2015, 12:54:05 ip »
Juu, otsa kurtussa ei pidä tuota pakinointia lueskella. Brevalla on meillä kuitenkin heitetty nyt 7 pitkää ulkomaankiertuetta rattoisissa merkeissä. Noissa vanhoissa on kuitenkin sitä raakaa kursailemattomuutta, jota äijät saattaa kaivata. 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2015, 18:01:16 ip »
<snip>
Toi vois olla mielenkiintoinen peli: http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/falcone/1855495

Näyttää olevan Falcone Nuovo. Laatu kuuluu olevan vaihteleva (???), muun hauskan ohella öljypohjassa on jonkinlainen valkometallinen sihti, jolla on tapana hajota levittäen muruja ympäri moottoria. Ei hyvä!
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2015, 08:48:06 ap »
Falcone tuli bongattua eilen kylillä.
Hienossa kunnossa. Jotenkin veikkasin 60- lukua, mutta kysyessä osoittautui olevan mallia -74.
Tukevan oloinen, Guzzin omanlaistaan siinä vaikka ketjuveto ja eteen makaava sylinteri 500cc.
Putputti oikein nätisti ja kaikesta henki jotenkin paksun teräkserakenteen laadukkuus ja hyvä huolenpito.
Sihti vissiin vaihdettu, sitä en huomannut kysyä..
Mun mielestä kaunis pyörä.
Kuva on netistä, mutta sama malli.
Nuevo, hah.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2015, 09:52:51 ap »
No tietenkin Nuevo, sillä sitä ennen oli alkuperäinen Falcone vv. 1950-67.
Ja makaava yksisylinterinen oli tyypillinen Guzzi pitkän aikaa (siis 1921-1967), myös (ja erityisesti) kilparadoilla.  :)
Emeritus-guzzisti

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #7 : Toukokuu 31, 2015, 10:06:55 ap »
Liekö espanjankieliseltä sivustolta otettu kuva, kun espanjassa uusi = nuevo (ital. nuovo).

Ei kai tuo nyt aivan susi voi olla, kun sitä tehtiin sentään monta vuotta.
Kumma että on ketjuveto. Toisaalta wanhassa vehkeessä ketjuveto on etu, se on niin helppo ja halpa rempata.
Vielä yksi GT, kiitos.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #8 : Toukokuu 31, 2015, 11:49:44 ap »
Kuva löytyy mm. italiankielisestä Wikipediasta  ;)
Ja ketjuveto oli käytössä kaikissa Guzzeissa vuoteen 1965, jolloin V7 tuli tuotantoon (siviilimalli esiteltiin Milanon messuilla joulukuussa 1965).
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #9 : Kesäkuu 01, 2015, 18:27:56 ip »
Erikoinen pakoputki monessa Falconessa.
Mitähän tuolla tuplat ylekkäin loppuosalla on haettu?
Stilekö pelkästään?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #10 : Kesäkuu 01, 2015, 21:28:47 ip »
Sotakoneella pitää hiipiä hiljaa.....

Äänenvaimentajan tilavuus vaikuttaa pakopulsseihin hajauttavasti ja siten vähentää puksutusta.
Yksi 500cc muki pitää muhkean jyskeen ilman kunnon pönttöjä.

Tuossa pyörässä on vielä yksi erikoisuus: dynostartti. Sama kapine tuottaa virtaa ja toimii käynnistinmoottorina.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2015, 22:39:27 ip »
Tämä on vissiin Falcone Sport - erikoinen on tämäkin pakoputki  ;)
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2015, 22:58:26 ip »
Sitä ei äkkiseltään tule ajatelleeksi miten isot pytyt Guzzeissa suhteessa on.
Varsinkin nykyisessä 1400cc.
Joku päivittänyt Falcone:n hieman Nuevommaksi kuva.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanhassa vara parempi
« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2015, 23:01:37 ip »
Tämä on vissiin Falcone Sport - erikoinen on tämäkin pakoputki  ;)

Mulla on tommosen putki jossain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.