Kirjoittaja Aihe: Grison ohjauslaakerin vaihto  (Luettu 2040 kertaa)

sami72

  • Viestejä: 7
Grison ohjauslaakerin vaihto
« : Toukokuu 25, 2015, 10:28:59 ap »
Ohjauslaakeri alkoi naksahtelemaan (pyörällä ajettu 46000) Enemmän ihmetystä aiheuttaa saako esim. keulimalla laakerit hajalle? Topparit ei jostain syystä ota kiinni, mutta ovat ehjän näköiset, eli yläkolmio pääsee ottamaan kiinni runkoputkiin ??? Ja alakolmion takareunassa on joitakin millejä enemmän rakoa kuin etupuolella putkea! (kuuluko olla?)
Itse en ole keulinut, mutta edellinen on tainnut harrastella. Toppari vaiva on on ollut koko ajan kun pyörän olen omistanut. Grisolla oli ajettu 25000 kun ostin sen.
Onko laakerinvaihto hommana hankala? laakerithan ei kalliitta ole.
Tietty kiristämistä/rasvausta voisi kokeilla, mutta väljiä ei tunnu olevan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Grison ohjauslaakerin vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2015, 11:21:55 ap »
Valitettavasti tehtaalla kokoavat vähillä voiteilla nuo ohjauslaakerit. Ovat sen verran edullisia että ei kannata vanhojen kanssa kikkailla. Kun otat etupyörän, lokasuojan ja mahdollisesti teleskoppiputketkin irti kolmioista niin on helppo huomata minkä verran laakerit vastustavat kääntämistä. Saatat yllättyä. Laakereiden vaihtoon tarvitset työkaluja. Alemman laakerin irrotus ohjausakselista voi olla kotioloissa hankalaa ja helposti tulee vaurioita. Liikkeessä painavat präsillä ohjausakselin irti alakolmiosta ja laakeri irtoaa siinä samalla tai sitten leikkaavat laakerin halki niin että irrotus onnistuu. Takaisinasennuksessa alalaakeri kuumennetaan ja pudotetaan paikoilleen. Ylälaakerin sovitteet ovat väljemmät.

Keuliminen saattaa turmella laakerit jos niissä on liikaa välystä. Mutta useimmin ongelma tulee voitelun puutteesta ja sen seurauksena kulumisesta ja ruostumisesta.

Ohjaustopparin pitää ottaa vastaa kohtuullisen voimakkaatkin rasitukset. Mikään keulan osa ei saa ottaa kiinni ennen rajoitinta tankkiin, katteisiin tai runkoputkiin. Rajoittimen säätö kohdalleen olisi hyvin suotavaa.

Valitettavasti olen nähnyt Grisoja joissa on ollut klommot runkoputkissa jopa molemmin puolin. Tosiessa syynä kaatuminen, toisessa tapauksessa ei vakuutustarkastaja pitänyt tarpeellisena vaihdattaa runkoa kolarin jäljiltä: akseliväli oli 6 mm lyhyempi kuin mittapiirroksessa. Pyörä meni lunastukseen kun asiasta rähjäsin. Nyttemmin pyörä on jälleen liikenteesssä samalla klommorungolla. Joku sen AVK:lta lunasti, korjautti ja toi takaisin "markkinoille".

Voimakkaan iskun seurauksena rajoitin antaa periksi ja kääntökulma laajenee liikaa. Emäputken ympäristö on moottoripyörän rungossa herkin kohta ajettavuuden ja siten turvallisuuden suhteen.