Kirjoittaja Aihe: Mitä öljyä Nevadaan?  (Luettu 10321 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2015, 19:54:48 ip »
Lainaus
Itse olen törmannyt useimmiten "hifistelyyn" siinä että laitetaan DOT3-4 jarrunesteen sekaan/sijasta kauppiaan mukaan paljon parempaa DOT5 nestettä

V11 takajarrusylinterin valmistajan data: "operating fluid DOT 4" (pdf -liite). Toinen liite myös Piaggion ohjeita: vain DOT 4 saa käyttää...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 16:05:10 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

canam

  • Viestejä: 46
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #16 : Kesäkuu 14, 2015, 20:12:38 ip »
2002 Nevadaan ohjekirja suosittelee laatikkoon Agip Rotra MP 80W/90.
Tuote selosteessa sen sanotaan olevan GL-5.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #17 : Kesäkuu 15, 2015, 11:03:22 ap »
Jarrunesteissä on vähän hölmöt noi luokat, DOT 3, 4 ja 5.1 on perinteisiä ja sekoittuvat keskenään, DOT 5 on silikoonipohjainen mitä ei saa sekottaa muitten kanssa ja mikä ei toimi vanoilla kumeilla

GL4 ja GL5 ero on lisäaineistus, GL 5 tarvitaan kun on pintapainetta eli tasauspyörstä tai vastaava GL 4 riittää kun on pelkkää viivakuormaa eli hammaspyöriä vaan, ne synkkarengasongelmat oli muistaakseni 90 luvulla fiiateissa GL luokitetut öljyt söi pinnoitteen pinnoissta pois ja alko rutinat niihin piti laittaa moottoriöljyä

näin muistelen noitten olevan

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #18 : Kesäkuu 15, 2015, 11:48:07 ap »
Guzzin laatikko ei tykkää sekään liian hienosta aineesta. Synteettinen öljy haurastuttaa isojen laakereiden nylon kuulahäkit. Mitään ei hajoa äkisti, mutta häkin irrotessa kuulien "turvavälit" ei toimi ja ne alkavat hiljalleen syödä toisiaan.

Lainaus käyttäjältä: Vasco DG
All five speed gearboxes in the big-blocks from about '84 have the 9 ball per race ATN-9 bearings with the 'Plastic' cages. Bikes built prior to this used AC3's which have 14 balls per race and a serpentine steel cage and a filling slot.
These bearings are at the front of the input shaft and the rear of the output shaft. Regardless of what oil is used the ATN-9's have a much higher failure rate than the earlier AC3's.
Eli viisivaihteisessa isolohkossa (vm.-84 ->) kytkinakselin etupäässä ja voiman ulosottoakselin takapäässä on tuollaiset laakerit nylonhäkeillä ( http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=53760.0 ). Ylimääräiset värinät ja äänet 5 vaihteella laatikon takapäässä kannattaa tarkistaa (välys/öljyvuoto ulostuloakselissa), ettei riku hammasrattaat. Jos tulee remppa, niin uudempi muovihäkkilaakeri on vaihtokelpoinen vanhaan metallikehäiseen.
p.s.Englanninkielinen ohje "Vaihteiston terveydenhoito" (-> linkki).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2015, 11:53:17 ap »
Onkohan näitä kellään käytössä laatikossa tai perässä:
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_4433.html?OpenDocument&land=GB
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_1413.html?OpenDocument&land=DE

Varmaan hinnaltaan eivät halvimpia, mutta toisaalta aika vähän niitä kuluu pyörän koko historian aikana, varsinkin peräöljyä. Eikä tarvitsisi erikseen lanttailla molycote-lisäainetta.

P.S.  Kysymys on mun puolelta aika turha, koska tallissa on täysi pullo molycotea, joka riittää lähes maaliman tappiin. Mutta muiden kannalta, pysyvätköhän nuo ylipäätään sisällä perässä ?
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2015, 13:01:54 ip »
Bokseribemareissa on jostain vuosimallista lähtien tuo sama vika. Samoin monissa autoissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2015, 23:58:00 ip »
Tuohon ALi:n viestiin semmoinen kommentti, että minun englanninkielen taidollani tuon siteeratun vastauksen viimeinen virke kääntyy suomeksi jotenkin silleen, että "huolimatta siitä mitä öljyä käytetään ATN-9 laakerit vaurioituvat huomattavasti useammin kuin aiemmat AC3-laakerit".

Tämä öljy- ja muukin nestehomma on ainakin autopuolella karannut täysin käsistä kun joka automerkillä on omat norminsa niin öljyille kuin jäähdytysnesteillekin. Lieneeköhän tällä touhulla muuta ideaa kuin kuluttajien rahastaminen, onhan pienemmistä automerkin omalla logolla varustetuista eristä helpompi nyhtää kovempi hinta kuin suurten öljy- / nestevalmistajien volyymituotteista, jotka on luokiteltu noiden yleisten luokitusten mukaan. 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #22 : Kesäkuu 17, 2015, 07:32:36 ap »
Minulla on noista laakereista juuri päinvastaiset kokemukset. En laittaisi "serpenttiinipitimellä"
varustettua laakeria mihinkään lujaa pyörivään paikkaan. Lisäksi siinä on se kolo, mistä
kuulat ujutetaan paikoilleen. Kolosta pääsee kuula myös karkuun kesken käynnin.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #23 : Kesäkuu 17, 2015, 20:41:58 ip »
Yleisin särkynyt laakeri (pyöränlaakereita lukuun ottamatta) on isolohkon 5-vaihteisen vaihdelaatikon kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri. Omien laskelmieni mukaan laakerit ko paikassa joissa kuulakehät  (kuulahäkit) metallisia hajonnut mun käytössäni kolme. Muovikuulakehällisiä useampia. Valitsen mieluummin metallihäkillä varustetun laakerin. Vältän myös halpoja synteettisiä öljyjä. Kalliita synteettisiä en osta lainkaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #24 : Kesäkuu 19, 2015, 09:43:30 ap »
Muovisella kuulapitimellä varustettu laakeri tullut ilmeisesti käyttöön siinä vaiheessa kun, Guzzien
moottoritehoissa on tapahtunut lievää positiivista kehitystä. Muovinen kuulapidin tarkoittaa ymmärtääkseni
isompaa käyntivälystä ja siten korkeampaa kierroslukua ja lämpötilansietoa?
Samalla taitaa vain kuormituksen kesto heikentyä?
LeMansin vaihteiston muovipitimellä varustetut laakerit olivat ehjät 200kkm kohdalla, muuta yleistä kulumista oli. Laitoin kuitenkin uudet laakerit ja ne olivat vanhaa mallia. Kesti 20kkm kunnes kovemman ajosession jälkeen vaihteisto suostui pyörimään vain eteenpäin. Kytkinakselin laakerista oli jossain vaiheessa karannut kuula.
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä öljyä Nevadaan?
« Vastaus #25 : Kesäkuu 19, 2015, 12:49:28 ip »
Millestä meni tuo kytkinakselin kaksirivilaakerin muovipidin palasiksi jossain 80 k kohdalla. Pitimen murunen painoi stefaa niin, että alkoi valua öljy kytkinkoppaan. Tilalle asennettiin laakeri, jonka kuulmäärää en tarkistanut, mutta siinä on metallipitimet ja ne on siellä olleet jotain 250k ja pelaavat yhä. Metallimiesten maailmassa muovit on sekundääristä rakenneainetta.