Kirjoittaja Aihe: Rasvaa liittimiin?  (Luettu 3222 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Rasvaa liittimiin?
« : Toukokuu 21, 2015, 22:50:34 ip »
Toisessa ketjussa käsitellyt Quotan latausongelmat johtivat lopulta siihen että katsoin aiheelliseksi käydä läpi muidenkin laitteiden piuhoja. Liitoksia tarkastellessa kävi selväksi ettei kaikkia näe kunnolla ilman pientä purkamista, joten sähköt näyttää nyt tältä:


Oikeestaan kaikki liittimet on ainakin pikkusen hapettuneita ja hiekkaaakin on joka kolo täynnä. Sain pikkubroidilta asiaan kuuluvaa puhdistusainetta, jolla meinasin putsata kaikki avattavissa olevat liitokset. Yllättävän monet liitoksista ovat käytännössä täysin vedeltä ja lialta suojaamattomia, josta seuraa varsinainen kysymys palstan sähkömiehille:
Voisiko liittimiin tunkea esim. tätä: http://www.sahkonumerot.fi/5044110/
Vai onko jotain just moottoripyöräkäyttöön paremmin sopivaksi todettua ainetta?
Rasvahan suojaisi hapettumiselta ja yks teollisuussähköjen kanssa pelaava "asentaja" kehui että ne täyttää liittimet liitosrasvalla ettei vedelle ole enää tilaa.

Quotan mittareiden takaa löytyi tämmösiä liittimiä:

Voisiko noikin rasvata? Vai onko vaarana että liitosrasva toimii eristeenä ja kontakti huononee entisestään?

Aiheen vierestä: Pikkubroidi prässäsi duunissaan päät Sportin ohjauslaakerin ohittavaan maajohtoon, jännitteensäätimeltä runkoon. Paikoilleen sovitettaessa huomasin että nyt tulee guzziinkin yks varmasti toimiva sähköosa:

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Rasvaa liittimiin?
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2015, 08:58:00 ap »
Tuo liitosrasva on tarkoitettu "suuriin" kaapeli- ja kiskoliitoksiin; Avojohdot 10-20kV, virtakiskot esim. 125A, maakaapeliliitokset jne. Sen tehtävä on olla siinä liitoksen välissä ja pysyä ohuena kalvona siten, että kosteus ei pääse kosketuspintoihin. Ei tuosta juurikaan ole apua asiassasi. Se hyvä tuossa rasvassa on, että se ei taatusti ole syövyttävää, joten ei siitä nyt haittaakaan ole.

Noiden kuvaamiesi avointen liittimien suhteen ei juuri muuta ole tehtävissä, kuin vaihtaa liittimet vedenpitäviin. Joo...tiedän...mahdoton urakka...
Toinen vaihtoehto saattaisi olla puhdistaa liittimien puolet ao. spraylla ja hetkuttamalla kiinni-auki, jolloin hapettumat irtoavat. Tämän jälkeen kietoa kiinnitetty liitin johonkin vedenpitävään; talouskelmu voisi olla tähän. Ei tuokaan nyt niin kaunista ole tai helppoa, mutta kun alunperin on käytetty vääräntyyppisiä ( lue: halpoja ) liittimiä, niin ei tää rasti ihan helppo ole.
Joihinkin paikkoihin saattaisi olla käyttökelpoista käyttää itsevulkanoituvaa sähköteippiä. Se ei sovellu liitoksiin, joita on avattava ajoittain.
Kun suojaat liittimiä, niin ole huolellinen, ettei mihinkään kohtaan synny ns.vesipesää. Vedellä kun on taipumus valua alamäkeen ja pienestäkin kolosta löytää itselleen hyvän paikan...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Rasvaa liittimiin?
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2015, 01:53:10 ap »
Ei niitä liittimiä kannata suojata, jos ja kun niihin menee vettä, se pääsee myös pois.
Silloin kun n.25 vuotta sitten, avasin eka kerran tuollaisia liittimiä LeMansista, laitoin niihin jokaiseen pinniin hieman tavallista vaseliinia tai moottoriöljyä. Liittimet ovat vieläkin "tuoreita" eikä mikään niistä ole syöpynyt tai hapettunut. Ei ole ainakaan haitaksi ollut. Sähkö on toistaiseksi kulkenut hyvin muualla paitsi virtalukossa ja etummaisten vilkkujen johdoissa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rasvaa liittimiin?
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2015, 17:56:55 ip »
Jos talviajaksi jää joutoaikaa niin johtosarjan voisi, TimoEV:n ehdotusta peesaten, varustaa Superseal-liittimillä mutta vain siten että isot sarjaliittimet korvataan juotosliittimillä. Liittimiä kun on käytetty siksi että sarjakokokoonpano sujuisi helposti. Muutoin ne eivät ole kovin tarpeellisia. Poistettu liitin ei jatkossa enää kummittele.

Kuvassa näkyvät liittimet ovat olleet jo 70-luvulta käytössä DeTomaso-konsernin kaikilla merkeillä. Sikäli pitkäikäinen liitintyyppi että niihin saa kuoria ja "sieluja" edelleen.

Supersealeista (Paitsi Bilteman kopioista ja Motonetin/JA-Elektron Autoline tai Blue-Line-merkkisistä ei pidä liitintä koota) Toimivia merkkejä ovat esimerkiksi AMP ja MTA. Niistä käyttökelpoisia harrastajalle ovat 1, 2, 3, 4, 5 ja 6-nastaiset tyypit. Niille on olemassa myös kumisuojukset jotka estävät liittimistä lähteviä johtimia liiallisilta mutkilta heti liittimen jälkeen ja tietenkin lialta. 90-luvun puolivälissä nämä liittimet tulivat Guzzien vakioliittimiksi ja sähköhäiriöt vähenivät murto-osaan edeltäviin liitintyyppeihin nähden. Harmillista on että halvat kopiot pilaavat näiden liittimien maineen.

Myös laiteliittimiä (Bosch) on saatavissa mm Motonetistä jossa samassa pakkauksessa on kaikki tarpeellinen lukuunottamatta liitintyökaluja. Laiteliittimiä on esimerkiksi kaasuläpän asentotunnistimessa (3 pinniä) ja sylinterinpään lämpöanturissa (2 pinniä). Nämä ovat heikommin suojattuja liittimiä joten niiden uusiminen voi helpottaa omituisia häiriöitä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2015, 22:03:28 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rasvaa liittimiin?
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2015, 21:48:46 ip »
Uuteen tuollaiseen tai puhdistettuun liittimeen ei ole liioiteltua suhauttaa Wd40:stä. Se on kuitenkin tarkoitettu tuohon hommaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.