Kirjoittaja Aihe: 1993 Quotan lataus.  (Luettu 6465 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
1993 Quotan lataus.
« : Toukokuu 10, 2015, 23:48:01 ip »
Ei alkanut mun ja Quotan yhteiselo kovinkaan ruusuisesti, ylimääräisten naputusten lisäksi nyt ilmeni lataus ongelma.

Eilen alkoi starttaaminen olla vähän väsynyttä ja mittari näytti latausjännitteen putoavan käytännössä nollaan jos valot oli päällä, ilman valoja latasi kierroksilla jonkin verran 13-13,4V.
Kaikkien ohjeiden vastaisesti vaihdoin sopivasti irrallaan olleen Sportin jännitteensäätimen tutkimatta muuta kun käämin vastusarvot jotka oli ok.
Lataus alkoi toimia, mittasin vielä mökillä 180 kilsan ajon jälkeen uudestaan ja kaikki oli edelleen kunnossa. Kokeiltiin sitten broidin kanssa vuorotellen muutaman kilsan sorapätkällä isommilla kierroksilla ja kun sen jälkeen laitto uudestaan virrat päälle ei aikaisemmin toiminut latausvalo enää syttynyt ollenkaan eikä lataustakaan löytynyt.
Tarkistettiin että polttimo on kunnossa ja sille tulee sähköä, kääminvastukset edelleen kunnossa, molemmissa säätimen pulteissa maajohto kiinni ja latauspiuha on yhtedessä akkuun.
Muuta ei keritty tutkia. Mitähän tossa on mahtanut tapahtua? Ja mitä seuraavaksi? Piuhoja yritän ottaa huomenna vähän esiin ja tutkia mut meniköhän nyt uuskin säädin paskaksi.. Akku on melko uusi ja tuntuu toimivan. 

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2015, 22:55:57 ip »
Ei näkyny hankautuneita piuhoja tai muuta selkeetä vauriota mutta käämi ja pyörijä on aika karun näköisiä.




Testasin vanhalla säätimellä jolla aikaisemmin valo toimi ja lataus oli heikko mutta nyt ei silläkään valo syttynyt. Testilampulla katoin että virtalukolta tulee virtaa säätimelle ja lampulle joten ilmeisesti säädin ei maadota lamppua.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2015, 00:28:03 ap »
Kuvista vähän huonosti erottuu, mutta onko ankkuri ottanut kontaktia kenttään?
Jos on, jotain on löysällä/irti tai sitten seassa on ollut irtotavaraa.
Tuleeko se naputus varmasti venttiilikoneistosta? Laturi on vähän sen näköinen että muitakin
syitä voisi olla.
Sohc van Helmi.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2015, 06:30:18 ap »
On se hangannut aika reilusti, pinnassa on ihan kunnon urat ja pientä metallihippua näky joka paikassa.
En vielä tutkinut kovin tarkasti mutta ei osat ainakaan käsin väännellen tuntuneet olevan löysällä.

Etupään laakeria mäkin rupesin heti vähän epäilemään tai vääntynyttä kampuraa, mutta kyllä naputus aika selkeesti yläpäästä tuntui tulevan.
Viittaako oireet johonkin tunnettuun ongelmaan?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2015, 18:10:00 ip »
MotoJussilla oli  samanlaista ongelmaa aiemmin. Ankkuri taisi olla löysällä?
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3655.msg24309;topicseen#msg24309
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2015, 22:26:18 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2015, 19:32:47 ip »
Itsellä calissa latauksessa saman verran voltteja. En ole vielä ehtinyt tarkemmin asiaa tutkia, mutta uuden akun asensin (30 Ah).
Olisin kiitollinen, jos jollakulla olisi hyvä ehdotus, miten latauksen vähäisyyttä voisi parannella ja mistä mahdollista vikaa voisi hakea.

Hajakenttä

  • Viestejä: 960
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2015, 20:15:35 ip »
Tuossa edellisessä linkissä onkin aika kattava selostus generaattorin rakenteesta. Jos roottorissa ei ole heittoa, kartongista tehty liuska mahtuu roottorin ja staattorin väliin joka asennossa-. Jos akselikiila on olemassa ja ehjä, eikä akseli pyöri roottorin sisällä-. Jos holkit ym. on sovitettu ja roottori ei holku akselilla, sittenkään vaikka se, tehokas magneetti kun on, pureutuu kovasti kaikkeen rautaan-. Jos roottori, joka näköjään on mahdollista asentaa myös väärin päin, on oikein päin-. Jos koko hoito on puhdistettu kunnolla, varsinkin rautajauhosta, joka voi jopa oikosulkea magneettivuon-. Niin sitten voi pyörittää sitä käämin ulostulojohdot irrallaan ja vaihtojännitemittariin kytkettynä. Siitä pitäisi tulla n. 80 V vaihtosähköä, kierroksista riippuen. Jos ilmarako on tuon kuvan vaurion johdosta suurentunut, sähköä kyllä tulee, varmaan riittävästikin, mutta maksimiteho, wattimäärä, on hiukan alentunut.

Jotenkin näyttää kuin tuo kuluma olisi jo vanhempaa perua. Ehkä joku joskus on koonnut sen väärin? Ei ole niin kiiltävä se vauriokohta.

Johtojen liitoksia ei kuvassa näy. Ne kannattaa tarkastaa, ohmimittari kiinni ja varovaista nitkutusta. Voi olla sellainen toimii-eitoimi-toimii liitos/juotos käämin päästä kytkentäjohtimeen. Tuo vika tuntuu oireilleen vähän epämääräisesti. Jos käämien emali on kulunut paljaalle kuparille kannattaa lakata ne selluloosalakalla kaikkialta minne saa lakkaa imutettua.

Liittimissäkin on, vanhoissa varsinkin, itse liittimen kontaktielementin ja johtimen välillä katkoksen mahdollisuus muoviholkin piilossa. Kontaktipinnat tietysti jokainen osa puhdistaa.

Kun kerroit valosta, joka ei toimi, tarkoititko pyörän ajo- ym. valoja, vai latauksen merkkivaloa? Latausvalohan on tehty niin, että se syttyy kun akkujännite on latausjännitettä korkeampi. Näissä kestomagneettilaturi systeemeissä latausvalo sytytetään ECUn toimesta ja vanhoissa laitteissa omalla releellään. Kun akku tyhjenee tarpeeksi ei latausvalokaan ehkä toimi johdonmukaisesti.

Kestomagneettigeneraattorin vaihtosähkö tasasuunnataan diodisillalla, ja säädetään 14,4V:n paikkeille transistori sarjaregulaattorilla. Uudemmissa malleissa on vielä kestävämpi hakkuriregulaattori. Sen paketin rikkoutuminen edellyttäisi ylivirtaa, jota ei oikein voi tulla, koska generaattorin rautasydän on mitoitettu antamaan vain tietty maksimivirta, jolla rauta kyllästyy. Enempää ei tule. Voi ne rikkoutua omia aikojaan tai voi olla asennettu väärän mallinen, joka ei sitä ylivirtaa kestä. Ylivirta taas voisi tulla jostain oikosulusta jossain ennen sulakkeita (mutta asiaan kuuluva malli kestää oikosulun). Pitkäaikainen tärinä voi katkoa johtimia, jos valutäyte ei ole aivan täydellinen (mutta se on hyvin harvinaista). Säätäjän rikkoutuminen on siis aika kaukaa haettu mahdollisuus. Ja lisäksi säätäjän rikkoutuminen tarkoittaisi joko sen palamista oikosulkuun, jolloin jännite olisi korkea, säätämätön, yli 17V. Tai palamista poikki, jolloin jännite ei nousisi lainkaan akun navoissa kun moottori käynnistetään, vaan koko ajan laskee alle 12V:n ja lopulta syväpurkaa akun. Säätäjä ei oikein voi rikkoutua "vain vähän".

PS. Vielä muistui mieleen eräs kestomagneettigeneraattori, jonka laakeri oli kulunut ja roottori oli hangannut staattoriin ja kitkasta kuumentunut sen verran, että se ei enää ollut magneetti lainkaan. Ei tullut sähköä ei.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2015, 20:51:55 ip »
Itsellä on ollut vain yksi sessio Quotan laturin kanssa. Silloin pyörä oli ollut pari vuotta käytössäni. Noin 8 kk per vuosi. Tuli siis ajettua kaikenkaisessa olosuhteessa ja lisäksi kynnöspellossa, metsäkoneen urassa, soramontulla, jne. Kerran sitten ajellessa Sodankylän kohdalla loppui sähkö. Paikallisella kelkkakorjaamolla tutkin asiaa. Asia selvisi sillä että otin laturin kopan irti: vihreää muhjua ympäriinsä ja roottorin ja staattorin väli täynnä savea. Soitto Heipalle Piikkiöön. Hän lähetti lentorahtina uuden laturin. Asensin seuraavana päivänä paikoilleen. Hyvin toimi. Sen jälkeen irrottelin melko aktiivisesti laturin koppaa ja puhaltelin paineilmalla paikat puhtaaksi. En viitsinyt vanhaa kuparioksidimöykkyä rahdata mukana eikä siitä ole valitettavasti kuvaa. Karmeaa oli se.

Virallinen syy ilmeisesti virtapiirin katkeaminen. Tai oikosulku.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2015, 23:35:43 ip »
Jos roottorissa ei ole heittoa, kartongista tehty liuska mahtuu roottorin ja staattorin väliin joka asennossa-. Jos akselikiila on olemassa ja ehjä, eikä akseli pyöri roottorin sisällä-. Jos holkit ym. on sovitettu ja roottori ei holku akselilla, sittenkään vaikka se, tehokas magneetti kun on, pureutuu kovasti kaikkeen rautaan-. Jos roottori, joka näköjään on mahdollista asentaa myös väärin päin, on oikein päin-. Jos koko hoito on puhdistettu kunnolla, varsinkin rautajauhosta, joka voi jopa oikosulkea magneettivuon-.

PS. Vielä muistui mieleen eräs kestomagneettigeneraattori, jonka laakeri oli kulunut ja roottori oli hangannut staattoriin ja kitkasta kuumentunut sen verran, että se ei enää ollut magneetti lainkaan. Ei tullut sähköä ei.

Ei löytynyt mitään selkeetä syytä kulumille, ehkä siellä vaan on ollu hiekkaa ja muuta ylimääräistä joskus välissä. Vika kuitenkin löytyi kun mittasin vielä kerran irtonaisen käämin vastuksia, piuhojen päästä runkoon mitattuna vastusta oli 0,4 ohmia. Otin Sportista koko laturin roottoreineen ja nyt lataa hienosti, akulta mitattuna 14V jo melkeen tyhjäkäynnillä ja kierroksilla valot päällä maksimissaan noin 14,5V.

Jotenkin näyttää kuin tuo kuluma olisi jo vanhempaa perua. Ehkä joku joskus on koonnut sen väärin? Ei ole niin kiiltävä se vauriokohta.

Voi hyvin olla vanhoja kulumia, nyt laturi oli melko puhdas mutta ties mitä siellä on vuosien saatossa pyörinyt.

 
Johtojen liitoksia ei kuvassa näy. Ne kannattaa tarkastaa, ohmimittari kiinni ja varovaista nitkutusta. Voi olla sellainen toimii-eitoimi-toimii liitos/juotos käämin päästä kytkentäjohtimeen. Tuo vika tuntuu oireilleen vähän epämääräisesti. Jos käämien emali on kulunut paljaalle kuparille kannattaa lakata ne selluloosalakalla kaikkialta minne saa lakkaa imutettua.

Tämä on todennäköisin vaihtoehto koska mittailin käämin vastuksia moneen kertaan ja aikaisemmin ne oli kunnossa, johdot ja liitokset on varmaan ekalla kertaa vian "korjanneen" säätimen vaihdon aikana vaan sattunu liikahtamaan kohdilleen.

Kestomagneettigeneraattorin vaihtosähkö tasasuunnataan diodisillalla, ja säädetään 14,4V:n paikkeille transistori sarjaregulaattorilla. Uudemmissa malleissa on vielä kestävämpi hakkuriregulaattori. Sen paketin rikkoutuminen edellyttäisi ylivirtaa, jota ei oikein voi tulla, koska generaattorin rautasydän on mitoitettu antamaan vain tietty maksimivirta, jolla rauta kyllästyy. Enempää ei tule. Voi ne rikkoutua omia aikojaan tai voi olla asennettu väärän mallinen, joka ei sitä ylivirtaa kestä. Ylivirta taas voisi tulla jostain oikosulusta jossain ennen sulakkeita (mutta asiaan kuuluva malli kestää oikosulun). Pitkäaikainen tärinä voi katkoa johtimia, jos valutäyte ei ole aivan täydellinen (mutta se on hyvin harvinaista). Säätäjän rikkoutuminen on siis aika kaukaa haettu mahdollisuus. Ja lisäksi säätäjän rikkoutuminen tarkoittaisi joko sen palamista oikosulkuun, jolloin jännite olisi korkea, säätämätön, yli 17V. Tai palamista poikki, jolloin jännite ei nousisi lainkaan akun navoissa kun moottori käynnistetään, vaan koko ajan laskee alle 12V:n ja lopulta syväpurkaa akun. Säätäjä ei oikein voi rikkoutua "vain vähän".

Tämä antaa toivoa että ensimmäinenkin säädin olisi vielä kunnossa, silloin ei kahesta toimivasta systeemistä puuttuis kuin yks käämi.

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Mä oon aina sähköjen kanssa vähän hukassa.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2015, 22:35:01 ip »
Ei sitten tullut kuntoon vieläkään. Eilen illalla kun mittasin latausta näytti kierroksilla yli 14V lukemia valoista riippumatta, nyt 80km työmatkan jälkeen palattiin taas alkutilanteeseen eli tyhjäkäynnillä ei lataa ja kierroksillakin vaan 13V ilman valoja ja valot päällä alle 13 vaikka kuinka huudattais. Lataa siis kuitenkin jotain mutta ei niinkuin pitäis.
Nyt on paikallaan Sportin ehjä käämi ja Quotan vanha säädin. Aikaisemmin ilmeisesti päätettiin että hajonnut säädin ei voi tämmöstä aiheuttaa, mutta mikä voi? Voisko esim. jonkunlainen häiriö valoissa saada säätimen sekaisin?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1993 Quotan lataus.
« Vastaus #10 : Toukokuu 22, 2015, 21:39:16 ip »
Mittailin joutessani oman "ducati" lataussysteemin napajännitteitä. Tyhjäkäynnillä 13,8v ilman valoja. Kierroksilla ilman valoja noin 14v, valot päällä 14,4v johon tuo säädin tuntuu rajoittavan.

Joskus 10 vuotta sitten tässä latausvalo kummitteli. Paloi joskus pienemmillä kierroksilla. Latasi kuitenniin sen verran että pärjäsi. Lopuksi tuli savut säätimestä. Säätimen vaihdon jälkeen ei ongelmia.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125