Jos venttiilinohjureissa tuntuu reipas välys, niin kyllä ääni on todennäköisesti sieltä peräisin. Mutta vaikka ne olisi väljätkin, niin ei kai nyt sentään siellä milliä tai kahta ole välystä jos mittaa oikein tönärillä? Puoli milliä on jo aika lousku. Maailmaan mahtuu kyllä ääntä, mutta pitemmällä aikavälillä tuo väljyys kasvattaa riskiä venttiililautasen katkeemiselle männän päälle. Ihan sen takia otin ittekkin Millestä kannet auki. Jos ohjuri on väljä, niin venttiilin sulkeutuessa lautanen tulee istukkaa kohti hiukan vinossa, mikä aiheuttaa sulkeutumishetkellä tavutusmomenttia lautasen juureen. Kaikki moottorit eivät sitä siedä, mm. Boxeri baijerilaisia enemmän ajaneet varottavat ajamasta ohjureita liian väljiksi. Isolohko Guzzille en ole kuullut noin käyneen, mutta paljon sitä tapahtuu sellaistakin, josta en ole kuullut juttuja.
Mitä olen jossain nähnyt kuvia ruopeutuneista keivuvivun tassuista tai venttiilin yläpäistä, niin ne saattaa mennä ihan perunapelloksi ja keivuvipuun voi kaivautua niin syvä ura, ettei venttiilinvälysten säätäminen onnistu.