Kirjoittaja Aihe: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.  (Luettu 15306 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #15 : Toukokuu 18, 2015, 22:44:19 ip »
En ottanut viel kansia auki kun ei ollut kansipahveja sopivalla reiällä varastossa, tällä viikolla pitäis tulla. Nokka ja nostajien alapinnat näytti ihan hyviltä. Keinuvipu akselit oli hyvät. Venttiilin ohjureissa on jonkunverran klappia ainakin pakopuolella, en irrottanut jousia mutta yläpään lautasesta työntämällä heiluivat millin tai pari. Pytyt ja männät oli ihan siistit. Viilasin keinuvipuihin kuluneista koloista reunat pois mutta pyöreitä niistä ei vielä noin kevyellä käsittelyllä tullut. Kasasin kuitenkin koneen, toimii ja naputtaa edelleen, tai toimi siihen asti kun lataus rupes taas temppuilemaan.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #16 : Toukokuu 19, 2015, 06:58:45 ap »
Jos venttiilinohjureissa tuntuu reipas välys, niin kyllä ääni on todennäköisesti sieltä peräisin. Mutta vaikka ne olisi väljätkin, niin ei kai nyt sentään siellä milliä tai kahta ole välystä jos mittaa oikein tönärillä? Puoli milliä on jo aika lousku. Maailmaan mahtuu kyllä ääntä, mutta pitemmällä aikavälillä tuo väljyys kasvattaa riskiä venttiililautasen katkeemiselle männän päälle. Ihan sen takia otin ittekkin Millestä kannet auki. Jos ohjuri on väljä, niin venttiilin sulkeutuessa lautanen tulee istukkaa kohti hiukan vinossa, mikä aiheuttaa sulkeutumishetkellä tavutusmomenttia lautasen juureen. Kaikki moottorit eivät sitä siedä, mm. Boxeri baijerilaisia enemmän ajaneet varottavat ajamasta ohjureita liian väljiksi. Isolohko Guzzille en ole kuullut noin käyneen, mutta paljon sitä tapahtuu sellaistakin, josta en ole kuullut juttuja.

Mitä olen jossain nähnyt kuvia ruopeutuneista keivuvivun tassuista tai venttiilin yläpäistä, niin ne saattaa mennä ihan perunapelloksi ja keivuvipuun voi kaivautua niin syvä ura, ettei venttiilinvälysten säätäminen onnistu.   

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #17 : Toukokuu 21, 2015, 09:21:57 ap »
Jos venttiilinohjureissa tuntuu reipas välys, niin kyllä ääni on todennäköisesti sieltä peräisin. Mutta vaikka ne olisi väljätkin, niin ei kai nyt sentään siellä milliä tai kahta ole välystä jos mittaa oikein tönärillä?    


Ehkä pari milliä oli tosiaan hieman yläkanttiin, mutta kyllä venttiilin yläpää selkeästi ihan sormin liikkuu, tarkemmin en mittaillut.
Äänen aiheuttajana ohjurit kuulostaa todennäköiseltä ja muistelen jo aikaisemmin 1100 Sporttien tarinoita ja kokemuksia netistä lukiessa usein mainitun että ohjurit saattaa olla väljät jo guzzeille melko vähäisilläkin kilometreillä.
Ongelmahan ohjureiden kunnostus ei ole, laitan (nopeasti pitenevän) tehtävälistan jatkoksi ja hoidan heti kun tulee sopiva kiireettömämpi väli.

Ylempään viitaten: Eikö kukaan tosiaan tee guzzeihin rullakärjillä varustettuja keinuvipuja? Oon aikaisemmin puuhaillut lähinnä Amerikan V8 mottien parissa ja niihin rullakeinuja laitetaan jo miedoissakin rakennelmissa. Kuvittelisin rullien vähentävän ohjureiden kulumista guzzeissakin kun venttiiliin ei tulisi oikein mitoitetulla keinuvivulla juurikaan sivuttaista vääntöä?    

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #18 : Toukokuu 21, 2015, 09:52:33 ap »
Olen jossain saitilla nähnyt kuvan rullakärjestä, mutta se taisi olla muualla kuin Mandellossa tehty. Siinä varmaankin on tosiaan mallikohtaisia eroja miten paikat ottaa kulumaa. Oikein hengittävässä moottorissa pako painetaan auki niin aikaisin, että siellä panee kaasut vielä kovasti hanttiin jos ollaan reippaalla mielellä liikenteessä ja pidellään kaasuläppiä auki pitkiä aikoja. Silloin kaikki toisiaan vasten hankaavat pinnat ovat kovilla.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #19 : Toukokuu 21, 2015, 10:54:08 ap »
Löytyy niitä näköjään: http://www.baisley.com/PriceSheets/RckrsCst.pdf
455$ asiakkaan osista muutettuna.
Jos hinta olis kokonaan uusille keinuille niin harkitsisin vakavasti, siis korvaaviksi osiksi jos alkuperäiset tarttis vaihtaa tai koneistaa tms.

Vuosikymmenet ja miljoonat kilometrithän on todistanu ettei guzzit tommosia tartte mutta ihan mielenkiintoinen ajatus kuitenkin.
Oikeen isoa tehoa ja kierroksia haettaessa painon lisääntyminen voisi olla ongelma.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #20 : Toukokuu 21, 2015, 13:03:52 ip »
Oikeen isoa tehoa ja kierroksia haettaessa painon lisääntyminen voisi olla ongelma.

Jos venttiiliohjureiden korjaus ei poista naputusta, saattaisi venttiilikoneiston kevennys auttaa.
Keinuvivuissa on runsaasti ylimääräistä rautaa, samoin on ainakin ollut saatavana kevyempiä nostimia
ja työntötankoja.
Tuo on tutunnäköinen nostin, tönäri vain puuttuu, joskus oli sarjana tarjolla.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Stoesselstangen/-tassen/Stoesseltasse-gr-Mod-Rac-f-kurze-St-st-40g::2774.html#prettyPhoto[pr_gal]/0/
Muuttaa keinuvipua akselinsa suunnassa liikuttavan resonanssitaajuuden jonnekin muualle.
Samaa voi yrittää muuttamalla välyksenpoisto jousen jännitystä tai korvaamalla sen holkilla.
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #21 : Toukokuu 22, 2015, 17:27:54 ip »
Kevennyksellä on iso merkitys kovasti kiertävillä koneilla, joissa venttiilinjousen tehtävä on palauttaa venttiili, keinuvipu, työntötanko ja nostinkuppi vikkelästi kiinni- asentoon. Siksi kilpamoottoreissa käytetään jäykkiä venttiilinjousia. Matalakierroskoneessa asia ei ole niin merkityksellinen.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #22 : Toukokuu 25, 2015, 15:02:49 ip »
Just paiskasin kannet kiinni Milleen. Kaikki ylimääräinen venttiilliääni jäi Oulun Moottorikoneistamoon.

Ohjureitten holkitus ja rotsaus ja seetien ajo alveineen teki jotain staneljäkymppiä. Uudet venttiilit Stein Dinseltä oli jotai saturaisen plus rahti. 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #23 : Toukokuu 25, 2015, 23:14:00 ip »
Kevennyksellä on iso merkitys kovasti kiertävillä koneilla, joissa venttiilinjousen tehtävä on palauttaa venttiili, keinuvipu, työntötanko ja nostinkuppi vikkelästi kiinni- asentoon. Siksi kilpamoottoreissa käytetään jäykkiä venttiilinjousia. Matalakierroskoneessa asia ei ole niin merkityksellinen.


Onhan se näinkin. Ihmettelin taas kerran kun olin saanut käsiini Lemppariin sopivat kilpajouset.
Vertasin niiden jousivoimaa ja mittoja alkuperäisiin. Eroa ei juurikaan ollut. Sen sijaan kilpajousissa oli
huomattavasti vähemmän lankaa. Olivat siis kevyemmät. Lisäksi sisempi jousi oli tiukka ulkojouseen.
Testiajojen jälkeen löysäsin jousia yhden millimetrin verran. Silloin suurin kierrosluku jäi 8500 1/min
paikkeille pienellä reservillä. Voisihan sitä enemmänkin kierrättää, mutta kun ne moottoriöljyt tunkee
kuitenkin huohottimesta pihalle.

Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #24 : Toukokuu 25, 2015, 23:36:06 ip »
Lainaus
Silloin suurin kierrosluku jäi 8500 1/min paikkeille pienellä reservillä
Miten tämä määritetään ? Omassa rajoitin on säädetty muistaakseni johonkin 8350 rpm huitteille. Alkaako venttiilikoneistosta kuulua ääntä vai mitä tapahtuu jos jousivoima/kierrosluku -yhtälö ei enää ole sopiva?  Jos 8000 rpm on Guzzeissa yleinen "punaisen raja", minkä suurimman sallitun kierrosluvun mukaan moottori olisi "kilpamoottori" ja minkä "matalakierrosmoottori", jos puhutaan 2V työntötankokoneista?  Esim. V11 vakiojouset ovat saamani tiedon mukaan "100Kp" ja poikkeuksellisen jäykät, koska nokka-akseli on jyrkähkö, "nosto" 7,9 mm (kisakäyttöön tällätään 8,2 mm). Tämän vuoksi tahtovat ohjurit löystyä jo vähillä kilometreillä.
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2015, 23:57:14 ip »
Nyt tarkoitin LeMans nelosta, siinä ei tietenkään ole mitään varsinaisia rajoittimia.
Punaraja on 7700 1/min. Veglian näyttämiä lukemia. Sen, venttilien rapinan ja perstuntuman  mukaan
venttiilit alkavat jäädä pois kyydistä hetikohta tuon jälkeen. Noilla pidemmiksi simmatuilla, paremmilla jousilla 9000 1/min paikkeilla. Tehtaan mittaan laittamalla tällaista havaintoa ei tullut.

>>>jos jousivoima/kierrosluku -yhtälö ei enää ole sopiva?<<<
 
Jotain erilaista ja epänormaalia rämisevää käyntiääntä kyllä kuuluu, eikä kannata hirveästi tätä testailla. Pahimmassa tapauksessa tulee vaurio kun mäntä sulkee venttiilin. Tai venttiilikoneisto jää "kelluvaan tilaan" ja osia pääsee purkautumaan jostain välistä.
 
Sohc van Helmi.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #26 : Kesäkuu 05, 2015, 09:07:10 ap »
Just paiskasin kannet kiinni Milleen. Kaikki ylimääräinen venttiilliääni jäi Oulun Moottorikoneistamoon.

Ohjureitten holkitus ja rotsaus ja seetien ajo alveineen teki jotain staneljäkymppiä. Uudet venttiilit Stein Dinseltä oli jotai saturaisen plus rahti. 

Löytykö ohjurit koneistamolta vai käytettiinkö esim. näitä? http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Valves-guides-springs/Valve-guide-big-model-1-piece-standard::444.html

Itte taidan kokeilla vaan ajaa syksyyn asti jos mikään ei hajoa. Talvella voi sitten viedä molempien pyörien kannet laitettavaksi.
Ääni on kyllä on aika hirveä, mutta tulpat korvissa pehmentää mukavasti.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #27 : Kesäkuu 05, 2015, 10:42:35 ap »
Kai koneessa on tarpeeksi paksut öljyt, jotain 15W-50 tai 20W-50 ? Jotkut taitavat käyttää vieläkin paksumpia. Kerran kun ei muuta ollut, niin laitoin Milleen Mobil 1 5W-50. Parin tonnin ajon jälkeen kylmänä käynnistäessä venttiilikoneisto piti aika naputusta, vaikka välykset oli oikeat. Eli ainakin se kylmän pään viskositeetti saa olla vähintään 15 W.
Vielä yksi GT, kiitos.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #28 : Kesäkuu 05, 2015, 10:49:06 ap »
Öljynä on Valvoline 10W-60 jota oon sportissakin käyttäny. Mulla naputus kovenee lämpöjen noustessa, kylmänä on aika hiljainen.

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1993 Quotan naputus ja venttiilivälykset.
« Vastaus #29 : Kesäkuu 05, 2015, 13:28:46 ip »
Yksi vaihtoehto noiden venttiiliohjureiden vaihtamiselle on tämä : https://www.youtube.com/watch?v=xOaOTnpacV0

Noita K-Liner nimellä olevia holkituksia tekee monet moottorikoneistamot ja itsellä on positiivisia kokemuksia omasta Guzzin Sport 1100i koneesta johon nuo laitettiin.
Tässä kuvassa näkymä Sportin palotilasta ja jos tarkkaan katsoo ohjureissa näkyy nuo K-linerit : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/chamber_ported.jpg

Etuna on se että noiden materiaali on laadukasta (tai ainakin tasalaatuista) eikä tarvitse arvailla että tuliko ostettua hyvät vai huonot ohjurit. Etuna on myös se että asennuksessa ei tarvitse väkivalloin repiä pois vanhoja ohjureita ja mahdollisesti aiheuttaa kanteen muita ongelmia kun uusia tungetaan tilalle.

Hintakaan ei muistaakseni ollut paha ja asennustyö koneistomalla nopeampi kuin koko ohjurin vaihdossa. Eli kansi koneistamolle venttiileineen ja siellä hoituu loput.