Kirjoittaja Aihe: Nevadasta enduro?  (Luettu 6851 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Nevadasta enduro?
« : Toukokuu 07, 2015, 15:28:02 ip »
Olisikohan Nevada-pohjalta rakennettavissa enduro ympärivuotiseen käyttöön kun ei tehdas sellaista tee? Aihioitakin saa kohtuuhintaan. Keula on helppo vaihtaa asianmukaiseen ja pinnapyörät saa helposti myös tarkoituksenmukaiseen kokoon. Rungon päälle saa mitä haluaa. Mitenköhän takajousitukseen saisi kohtuudella lisää pituutta? Tuli mieleen kun luin V7-kirjoitusta.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2015, 20:16:41 ip »
Tehtaan V 35/65 TT vuosilta 1984-87 voisi näyttää mallia rakentelun pohjaksi:
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_small_blocks_brochure_-_moto_guzzi_v35_tt.html
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2015, 14:57:58 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2015, 00:07:07 ap »
Jotakin tuontapaista se voisi olla. Voisi soveltaa kaikkea kivaa eikä tarvitsisi miettiä mitään alkuperäistä. Iso tankki ja nykyaikainen hyvin varustettu hytti olisi oltava eli tuollainen kevyehkö noin 200 kiloinen matkaenduro italialaisella tekniikalla.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2015, 10:11:47 ap »
Enduro olisi sikäli helppo tehdä, että etu- ja takalokasuojat, tankki, ajovalokate ym ovat helposti saatavissa.
Kahvakumeja ja etuteleskooppien haitarikumeja myöden millä vain värityksellä. Tankkeja kaiken kokoisia.
Teknisesti olisi kiinnostavaa yksinkertaistaa kahden kaasuttimen tilalle yksi alipainekaasutin y-imusarjalla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2015, 10:56:20 ap »
Wildguzzi-osastolla on näköjään mietitty myös scramblerin tekoa ja netistä löytyykin kuvia jo tehdyistä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2015, 13:42:34 ip »
Eihän tuota keulaakaan tarvitse heti ensimmäisenä vaihtaa. Pituutta riittää enduroonkin. Passelit vieterit ja öljy, niin päässee jo aika pitkälle hiekkatietä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2015, 14:46:29 ip »
Maavaraa pitäisi saada vain riittävästi kun sitä kuitenkin ennenpitkää joutuu vaikeuksiin kun vanhat merkit pitävät kuitenkin paikkansa. Joustoa riittää tällaiseen pappaendurointiin vaikka tuo samat kuin Pegasossa eli 170 mm tai sinnepäin. Kaverilla tosin olisi valmiina 650 NTX ja sen saattaisi saada jos vaan vihjaisee mutta olisi kiva tehdä tuollainen projekti niin saisi juuri sellaisen kun haluaa... tai sattuu tulemaan.

Kuka ostaa Titaniumin ja antaa vaihdossa Nevadan?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2015, 15:33:32 ip »
Tuota peräpään korotusta rajoittaa lähinnä takahaarukan pituus. Siitä tulee helposti kengurukeppi, jos kovin pystyyn laittaa. Kardaanin kulmankin puitteissa. Paras olisi, jos saisi jatkettua.
Tehtaan omissa kilpamalleissa oli käytetty isolohkon perää ja putkesta tehtyä haarukkaa. Kyllä tuohon näppärä jätkä jatkot tekee pikkulohkon haarukkaankin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2015, 17:15:37 ip »
Lainaus
Maavaraa pitäisi saada vain riittävästi
Jos en väärin muista niin on pidempiä alkuperäistakahaarukoita olemassa. Mutta taisi olla vain muutaman sentin. Kuten kardaanejakin. Kardaani on helppo jatkaa: poikki vain ja putkesta jämpti holkki jatkoksi ja hitsaus kardaanin putuussuuntaan eri kohdista ettei tule heikkoja kohtia.
Tunturi TT:n ohje omavalmisteteräshaarukasta (miksei alumiinistakin hitsaamalla) myös hyvä mutta eiköhän Nevadan koneen tehojen osalta riitä oma perävaihteensa. On myös kevyempi ja välitys tiuhempi kuin isolohkon perässä.
Jos takahaarukka on kovin isossa kulmassa se rasittaa kardaaniniveltä sekä pomputtaa perää töyssyissä. Ylimääräinen paino tehostaa pomputusta. Jos haluaa hifistellä niin voi tehdä perävaihteen kiinnityksen suuntaistuennalla mutta se vaatii toisen nivelen kardaaniin.

Rengaskoon suurentaminen nostaa maavaraa: eteen 21" ja taakse ainakin 18". Mitä isommat pyörät sitä tasaisempi kulku maastossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2015, 17:33:07 ip »
Ntx:ssä ja TT:ssä tuota korotusta on lähinnä laitettu satulaan ja taakse iso pyörä. Kuvista kun katsoo, niin moottori-loota-paketti keulii aika paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2015, 19:48:43 ip »
Nuo rengaskoot ajattelin juuri noin ja kunnon pohjapansari ja vauhti korvaa puuttuvan maavaran. Quotassani ei ole pohjapanssaria eikä liikaa maavaraa, joten Tuntsassa Kuusivaaran kivikossa olin kusessa. Vanhaan Boxeriin olivat yhdessä jutussa jatkaneet takahaarukkaa ja ei ollut edes kovin ihmeellinen homma sekään. Ainakaan noin luettuna.

Mistähän ottaisi ajan tuohon projektiin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2015, 20:09:14 ip »
Noissa boxereissa on putkihaarukka. Tuo pikkulohkon haarukka on painevalettu osa, jonka alapuolella on ontto tikapuuhässäkkä. Täytyy varmaan kuva kaivaa. Alumiinista haarukkaa ei vissiin saa jatkaa. Näin ainakin puhuvat bomberimopopalstoilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2015, 21:08:54 ip »
Lainaus
Quotassani ei ole pohjapanssaria eikä liikaa maavaraa
Tonniseen Quotaani lisäsin maavaraa laittamalla eteen alkuperäisten jousten jatkeeksi pidemmät holkit ja takana muokkaamalla iskunvaimennin ja teettämällä työkaverilla hieman erilaisen mekanismin iskunvaimentimen progressiovivustoon. Maavara kasvoi muutaman sentin. Alkuperäisellä jousituksella ja maavaralla korkeahkon hypyn jälkeen öljypohja pohjasi tasaiselle tielle laskeutuessa. Eräällä italianreissulla ostin Quotaani pohjapanssarin josta olikin apua. Korotuksesta huolimatta pohjaamisia sattui. Se ei tarkoita että jousitus olisi huono. Olin oikein tyytyväinen Quotan jousitukseen. Spesiaalijuttuna juuri nuo pitkät loikat soratiellä jossa on kivoja nyppylöitä.
1100 Quotassa mentiin jousituksessa taapäin. Muutenkin sitä oli sivistetty mutta samalla menetetty ominaisuuksissa. Niinhän usein käy kun pyörästä tehdään asiakasystävällistä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2015, 23:08:06 ip »
Tuolla on aika kattava juttu off-road Guzzeista ja paljon hyviä kuvia eri malleista:
http://www.odd-bike.com/2014/04/moto-guzzi-v-twin-off-roaders.html
Sellaisen herrasmies-enduron saa Nevadasta aika pienillä muutoksilla, mielestäni.
Isot pyörät ja pidemmät joustot, leveä tanko ja pohjapanssari. Liikaa tekemällä vain monimutkaistuu.
Tuo V35/65 TT on kyllä niin perus nätti enska, että huolisin ittelle samantien. (pun. videolinkki)
Liitekuvassa Matteucci Garage tehny tuosta riisutun Scramblerinkin ( videolinkki ). Sen takajousitus voipi olla toimiva.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Nevadasta enduro?
« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2015, 01:06:18 ap »
Onko 18-tuumaiselle takarenkaalle tilaa kun alkuperäinen näyttää oleva 130/90-16. Tarvinnee 1,5 cm lisää tila jos käytetään 130/80-18 -rengasta.
Joustoja näyttäisi olevan edessa 136 ja takana 75 mm eli edessä miltei riittää ja taakse lisää. Miten mahtaa olla ykkösen välitys kun takarenkaan koko vielä kasvaa? Ei taideta ryömiä?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99